Met mijn net aangeschafte BX GTI aan het toeren geweest, weer eens bevesteging hoe lekker een goede citroen kan rijden!
maar ik heb het idee dat mn bollen achter plat zijn. Als ik namelijk over een heuvel heen rijd is hij al heel snel door zijn vering heen. Ik heb ook nog een andere bx cannes 1.4, deze is een stuk minder snel door zijn vering heen maar weegt ook weer wat lichter. De rijhoogte van de wagen is verder goed.
Ook heb ik opm het forum gelezen dat mischien kan dat er voorbollen achter gemonteerd zijn, kun je dit ergens aan zien? of weet iemand wat dad precies het rijgedrag is?
zelf denk ik dat ze redelijk plat zijn, alhoewel ze er nor redelijik nieuw uitzien. Mijn vraag is dan ook klopt mijn beredenering of zijn er nor andere mogelijkheden?
Hmm, LHM verversen, kapotte hoogteregelaar, stroeve poten.
(Naja, probeer ook es slim te doen in het BX-deel, dus als ik et fout heb, hoop ik gecorrigeerd te worden)
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
LHM verversen kan nooit kwaad, maar denk niet dat de oorzaak hier ligt. Rijhoogte is goed, dus de hoogteregelaars doen ook hun werk. Ook een teken dat de LHM in ieder geval nog redelijk is. Stroeve veerpoten vertaald zich alleen maar in raar kraken bij het veren en opstijgen. Als dit euvel zig aan de voorkant voordoet hooer je dit ook bij het sturen, een druppel LHM boven in de veerpoot, gaatje net onder de bol, helpt dan.
Ik ben van menig dat inderdaat de bollen enigzins plat zijn. Bijvullen kan, maar ben hier zelf geen fan van. Voor een paar tientjes meer heb je nieuwe bollen. Ik weet niet waar je woont Jim, maar er zijn door het hele land adressen die ze wel bij kunnen vullen, en uiteraard elke garage kan de veerbollen vervangen. Of lekker zelf doen, moet je wel een goede grote griptang hebben of een kettingtang.
Auto opkrikken, eventueel wiel eraf, bol slagje los, systeem drukloos maken, oude bol eraf, rubber ring uit de veercylinder halen, alles even netjes schoonmaken, nieuwe rubber ring in de veerpoot aanbrengen (doe dit zorvuldig, precies op de plek waar deze zat: Kijk daar dus goed naar), en dan de nieuwe veerbol erop draiien, Doe dit rustig, anders kon die rubber ring wel eens lastig gaan doen. Als deze niet goed zit, gaat debende geheid lekken. Daarna wiel er weer op, krik eronder weg, systeem weer op druk brengen, een aantal keren op en neer, eventueel LHM bijvullen (ja er lekt wat uit als de bol eraf gaat, dus lekbakje bij de hand.) En dan zal je GTi weer zweven als nooit te voren.
Oh ja, bollen kosten rond de €35, met montage bij een garge zit je op ongeveer €100. Is dat geld zeker de moeite waard. Anders kun je beter een Golf GTi kopen.
Test
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: Bollen achter plat?
Jim schreef:
Ook heb ik opm het forum gelezen dat mischien kan dat er voorbollen achter gemonteerd zijn, kun je dit ergens aan zien? of weet iemand wat dad precies het rijgedrag is?
zelf denk ik dat ze redelijk plat zijn, alhoewel ze er nor redelijik nieuw uitzien. Mijn vraag is dan ook klopt mijn beredenering of zijn er nor andere mogelijkheden?
Zou kunnen. aan het uiterlijk kan je niets zien.. Doe even een bollentest. Je hebt dan een test apparaat nodig ( of een kennis die er eenheeft) Of ga naar een specialist!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: Bollen achter plat?
bogaard77 schreef:Jim schreef:
Ook heb ik opm het forum gelezen dat mischien kan dat er voorbollen achter gemonteerd zijn, kun je dit ergens aan zien? of weet iemand wat dad precies het rijgedrag is?
zelf denk ik dat ze redelijk plat zijn, alhoewel ze er nor redelijik nieuw uitzien. Mijn vraag is dan ook klopt mijn beredenering of zijn er nor andere mogelijkheden?
Zou kunnen. aan het uiterlijk kan je niets zien.. Doe even een bollentest. Je hebt dan een test apparaat nodig ( of een kennis die er eenheeft) Of ga naar een specialist!
Voorbollen hebben een iets andere vorm dan achterbollen, die lijken meer op een peer, de eerste op een appel.
Doe eens een middagje Chyparse in soesterberg, lekker in het midden van het land, en die jongens weten wat ze doen.
Test
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aan het uiterlijk kan je niet zien of ze plat zijn… (bedoelde ik)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Aan het uiterlijk kan je niet zien of ze plat zijn… (bedoelde ik)
Zo’n donkerbruin vermoeden had ik al Meestal zeg jij niet zomaar wat.
Test
Misschien he, heeeeel misschien. Als de bollen goed zijn—> Achterdraagarmlagers…..
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik denk dat ik hetzelfde heb; na een drempel heb ik het gevoel dat ie heel hard naar beneden valt. Ook vind ik de vering achter wat week als ik ‘m op en neer duw. Bollen zijn vrij nieuw (GTi- bollen, voor en achter goed erop gezet), LHM is vrij vers en draagarmlagers zijn goed.
Wellicht een te grote interne lekkage? Achter ligt ie ook na een kwartier al plat.
Harm schreef:Ik denk dat ik hetzelfde heb; na een drempel heb ik het gevoel dat ie heel hard naar beneden valt. Ook vind ik de vering achter wat week als ik ‘m op en neer duw. Bollen zijn vrij nieuw (GTi- bollen, voor en achter goed erop gezet), LHM is vrij vers en draagarmlagers zijn goed.
Wellicht een te grote interne lekkage? Achter ligt ie ook na een kwartier al plat.
Jij had die witte gti toch?
Ik vond hem voorbeeldig veren hoor.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
klopt, hij veert wel lekker hoor, maar ik merk er toch wat vreemds aan
V2 schreef:Wat zijn de symptomen trouwens precies? Als ik in een 30km-zone met 40km/u over een drempel kan zweven en doen alsof m’n neus bloedt, zonder enorme klap, dan zit het wel snor toch?
Als je zo hard over een drempel klapt dat je met de neus op het dashboard slaat zodat deze gaat bloeden is er iets niet goed
Een BX is in orde als deze drempels mooi begint en mooi afmaakt, geen rare KLOING geluiden laat horen bij het veren, rechte wieltjes heefd achter, niet nadijnd na het veren, en daar waar andere auto’s maar 30 kunnen jij 70 rijdt
Test
Harm schreef:Ik denk dat ik hetzelfde heb; na een drempel heb ik het gevoel dat ie heel hard naar beneden valt. Ook vind ik de vering achter wat week als ik ‘m op en neer duw. Bollen zijn vrij nieuw (GTi- bollen, voor en achter goed erop gezet), LHM is vrij vers en draagarmlagers zijn goed.
Wellicht een te grote interne lekkage? Achter ligt ie ook na een kwartier al plat.
Ik ken het verschijnsel en heb me er ook al suf naar gezocht. Bollen, veerpoten, LHM, alles is wel aan de beurt geweest.
Ik heb om deze reden ook al een achterhoogteregelaar aangeschaft maar ‘m nog niet onder de inmiddels gestalde auto gemonteerd. Ik kan je daarover dus nog geen uitsluitsel geven.
Overigens kan het hiervoor ook bijzonder lonend zijn de achterboel af en toe te ontluchten; in die lange leidingen kan behoorlijk wat lucht zitten.
Ich bin ein Breaker
Mijn Bx heeft dit zelfde probleem, als ik alleen in de auto zit dan gaat het nog wel, maar vooral als ik mensen op de achterbank heb slaat ie snel door op zun rubbers.
Met mijn vorig bx merkte ik dat bij hard remmen de achterwielen goed mee remden vooral met gladheid merk je dat goed. Laatst moest ik echt hard remmen met deze bx en eigenlijk merkte ik weinig van de remkracht achter.
Misschien ontluchten of leidingen door laten spoelen ofzo. Dit is mijn volgende probleem waar ik mee bezig ga. Voor de zekerheid 2 nieuwe bollen en een nieuwe voorraadbol aangeschaft zodat ik zeker weet dat het daar niet in zit.
.Prutselaar.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
V2 schreef:Wat zijn de symptomen trouwens precies? Als ik in een 30km-zone met 40km/u over een drempel kan zweven en doen alsof m’n neus bloedt, zonder enorme klap, dan zit het wel snor toch?
Symptomen van platte achterbollen:
Je kan de auto in rijstand maar een heel klein stukje induwen ( op de bumper drukken).(je hebt een korte veerweg) De auto voelt hard aan. stuitert over drempels.
Te hard inveren lijkt op een verkeerde bol. De schokbreker laat te snel teveel olie door.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: Bollen achter plat?
Thijsvandebles schreef:
Voorbollen hebben een iets andere vorm dan achterbollen, die lijken meer op een peer, de eerste op een appel.
Uhhhh…. voorbollen hoeven niet perse appelvpormig te zijn.
Je hebt lange bollen en korte bollen. Breaks hebben lange bollen achter, berlines altijd korte bollen achter. Berlines EN breaks kunnen lange en korte bollen hebben voor.
Lange bollen worden trouwens ook wel eens comfortbollen genoemd.
De Sport, GTI, 16v, 14 en turbodiesel berlines hebben origineel korte bollen rondom
De breaks hebben in elk geval lange bollen achter (ook de turbodiesel)
De overige 16,19 en ongeblazen diesels hebben lange bollen voor.
Verschil tussen korte en lange bol is het volume: 400 cc voor de korte bol en 500 cc voor de lange bol.
Verder zit er verschil in de vuldruk (achter meestal 40 bar, voor meestal 55 bar, voorraadbol 62 bar) en de schokdemperkarakteristiek. Je kan dus niet zonder meer bollen omwisselen. Je moet ook de typecode weten.
Wat betreft bijvullen. Een paar tientjes per bol, tikt toch aardig aan als besparing.
Ik heb ze op CM rondom laten vullen: 12 EUr x 5 = 60 EUR totaal. 5 x 35 EUR = 175 EUr. Da’s wel iets meer dan een paar tientjes. Bollen die nog niet teveeld druk hebben verloren (restdruk meer dan 15 bar of daaromtrent) kun je prima hervullen en dan is ie weer net zo lang herbruikbaar als een nieuwe bol. Meja, dat blijft toch altijd een welles-nietes discussie.