1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Lekke Carterpakking, nu met foto’s !!!!
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1055

- BX 16V
Gepost: 24 januari 2006 04:39 PM

Vandaag wou ik even het oliepeil nakijken. Wat schept mijn verbazing, het hele motorblok bovenop zit onder de olie Shocked

ik gelijk kijken, en bedenken wat het kon zijn. De oorzaak was al snel gevonden. Het staalwollen propje in de vuldop was bevroren. de carter druk liep dus te hoog op en hij heeft de olie door de peilstok naar buiten gekieperd.
Maar nu is dus ook mijn carterpakking lek.  Confused  Weet iemand wat die dingen ongeveer kosten ? Hier bij de automaterialen groothandel kunnen ze er niets over vinden.

Foto’s volgen, moet ik eerst van mijn camera halen en online zetten Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  

vortex
> 1000 berichten

- BX 16V
Gepost: 24 januari 2006 04:47 PM
  [ # 1 ]

ik heb alle metertjes al Wink
tis vanochtend gebeurt, even de kleine snel naar school brengen. en ik let niet echt op de oliedruk…meer alleen de temperatuur.
tis maar 2 km geweest, en de laatste paar honderd meter ligt er een klein spoortje met olie. het valt dus wel mee.

Op HBase staat er wel eentje, maar €25 is wel erg aan de prijs vind ik.  Crying or Very sad

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 24 januari 2006 05:14 PM
  [ # 2 ]

Zo’n pakkinkje kost mij €8. Maar ik heb dan korting bij de grossier. Ik denk dat zo’n pakkinkje voor de gewone man rond de €12 a €15 ligt.
Maar zeker geen €25, dat zijn Automat / Kwikflut prijzen.

EDIT: Weet niet welke auto je bedoeld, maar zowel voor de BX 16v als de Xantia activa 2.0 TCT is de adviesprijs op H-Base €22,80. Nu zit de H-Base altijd dik boven de prijs, ik denk dat je inderdaat roinde de €15 zit.

EDIT2: Gebruik bij de montage ook een dun spoortje vloeibare pakkingkit, dan weet je zeker dat de bende echt dicht zit. (eventuele butsjes en krassen van het verwijderen van de oude pakking worden dan opgevuld.)

Test

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 24 januari 2006 08:20 PM
  [ # 3 ]

12 euro is de normale adviesverkoopprijs bij mijn weten.

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 24 januari 2006 09:58 PM
  [ # 4 ]

Ik heb er €27,13 voor betaald zie ik net Surprisedops:

(dat heb je als de rekening later komt…)

Profiel  

dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 651

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 24 januari 2006 11:56 PM
  [ # 5 ]

ik neem aan de klepdekselpakking??
als je alle carterontluchtingsslangen goed gereinigd hebt ,(wat een must is omdat deze vol met sludge zitten) lekt deze waarschijnlijk niet meer.
omdat er bijna geen carterdruk meer is. de pakking is van rubber en als deze niet keihard is van ouderdom heeft het vervangen niet veel zin.
is hij wel hard dan kan het natuurlijk geen kwaad.
ik zou het eerst even aanzien na het reinigen van de slangen….

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten

Gepost: 25 januari 2006 03:14 AM
  [ # 6 ]

Er werdt toch echt gerept en geroerd over een cartenpanpakking… Maar misschien heeft de TS het door elkaar gehaald en bedoelde hij Kleppendekselpakking? (Wordt wel een vaker door elkaar gehaald).

Klepdekselpakking zit inderdaat rond de €28 adviesprijs.

Test

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 25 januari 2006 03:38 AM
  [ # 7 ]
Thijsvandebles schreef:

Er werdt toch echt gerept en geroerd over een cartenpanpakking… Maar misschien heeft de TS het door elkaar gehaald en bedoelde hij Kleppendekselpakking? (Wordt wel een vaker door elkaar gehaald).

Tja, van een lekke carterpanpakking wordt je blok ook niet van bovenaan af nat. Dan waait het er eerder onderdoor.
Al snap ik de verbinding tussen het verhelpen van het probleem en de conclusie dat de pakking lek is nog niet helemaal….

Is dit overigens niet een lekke vulslang (hebben 1600’s en 1900’s volgens mij allebei). Als die lek is, is de oliezee onder “het maaiveld” ook niet te overzien. 1 klein scheurtje en vrijwel je hele carter zeikt leeg.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten

Gepost: 25 januari 2006 03:46 AM
  [ # 8 ]
karel schreef:
Thijsvandebles schreef:

Tja, van een lekke carterpanpakking wordt je blok ook niet van bovenaan af nat. Dan waait het er eerder onderdoor.
Al snap ik de verbinding tussen het verhelpen van het probleem en de conclusie dat de pakking lek is nog niet helemaal….

Is dit overigens niet een lekke vulslang (hebben 1600’s en 1900’s volgens mij allebei). Als die lek is, is de oliezee onder “het maaiveld” ook niet te overzien. 1 klein scheurtje en vrijwel je hele carter zeikt leeg.

Ja, dat is zo. Maar ik dacht, misschien maakt hij wel loopings met zijn BX, dat zodoende de olie bovenop het blok kwam Wink

Test

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 25 januari 2006 01:53 PM
  [ # 9 ]

mm, bij mij ging ‘t toch wel over de carterpakking, maar mijn blok was van boven ook netjes droog hoor, aan de onderkant kwam de olie er inderdaad wel in rap tempo uit…

Profiel  

vortex
> 1000 berichten

- BX 16V
Gepost: 26 januari 2006 02:23 AM
  [ # 10 ]

even voor de duidelijkheid nog een keer Wink

de olie is via de peilstok eruit gekomen. de staalwollen prop in de vuldop voor de olie was helemaal bevroren, en 1 bonk ijs. daardoor kon hij de druk niet kwijt. de carterpakking was al licht aan het zweten, maar is nu dus echt kapot. ik heb de bovenkant schoongemaakt en is verder weer netjes en schoon.

de onderkant is wel helemaal zeiknat van de olie.  Confused

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten

Gepost: 26 januari 2006 02:53 AM
  [ # 11 ]

Ah kijk, verhelderend.

Dus toch carterpanpakkinkje. (En misschien wat speciale antivries voor in de staalwollenprop Laughing )

Test

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 26 januari 2006 03:26 AM
  [ # 12 ]
vortex schreef:

even voor de duidelijkheid nog een keer Wink

de olie is via de peilstok eruit gekomen. de staalwollen prop in de vuldop voor de olie was helemaal bevroren, en 1 bonk ijs. daardoor kon hij de druk niet kwijt. de carterpakking was al licht aan het zweten, maar is nu dus echt kapot. ik heb de bovenkant schoongemaakt en is verder weer netjes en schoon.

de onderkant is wel helemaal zeiknat van de olie.  Confused

Je hebt wel die olieslang gechecked? Kan erg lijken op lage lekkage namelijk.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 26 januari 2006 10:35 AM
  [ # 13 ]

voor je aan de pan gaat.

haal de komplete vulslang ervanaf.
maak hem schoon,en zet hem terug met een nieuwe klemband onderaan.
als het een slangenklem is draai deze dan niet muurvast, dit drukt op het schroefpunt juist het rubber open Exclamation

de kans is groot dat je nu verlost bent van je olielekkage en dat je carterpan kan blijven zitten.

ik zie namelijk geen verband tussen carterpanpakking en je bevroren dop.
wel zie ik een verband tussen je vulbuis en de onderste verbinding.
die onderste verbinding is vaker een plek waar de XU motoren gaan lekken.

mvgr wupke Wink

Profiel  

Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 26 januari 2006 12:15 PM
  [ # 14 ]

Staalwollen prop één bonk ijs? Water in de olie dus? Keertje een flink lange rit maken?

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 26 januari 2006 12:18 PM
  [ # 15 ]
Robin schreef:

Staalwollen prop één bonk ijs? Water in de olie dus? Keertje een flink lange rit maken?

zelfs dat lost het niet op.
als je met de huidige weersomstandigheden,je auto enkele dagen laat staan, en je trekt dan de oliepeilsok eruit zit die ook vol met die beige bruine soep.

het enigste afdoende is de gaas in je dop eruit halen, en de gaas in je vulbuis reinigen (eventueel ook verweideren).
en dan enkele gaatjes boren in de buis 4 x 8mm.

spoelolie langeafstand rijden en meer van die grappen zijn half werk,en tijdelijk.
of je moet dagelijks meer dan 50 km rijden.

mvgr wupke Wink

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook