Ik heb een saxo 1.4 sx uit 1996 en zoek het motornummer voor het bestellen van onderdelen. Nu zit mijn blok redelijk onder de olie en troep dus kan ik het motornummer nergens vinden,...
Zoekend op het forum kwam ik er niet uit, dus vandaar:
Waar staat mijn motornummer?
Alvast bedankt!
Citroen werkt met het chassisnr. om de juiste onderdelen te kunnen indentificeren.
Het chassisnr. staat op je autopapieren, en daar staat ook op waar het nummer op de auto te vinden is.
Als je de motorcode zoekt, dit staat op een plaatje tussen de motor en de bak, als je recht naar beneden tussen de motor en de radiateur. Voor een 1.4i uit 96, denk ik dat het KDX is ?
Dank voor de snelle reactie!
Nu heb ik begrepen dat er twee verschillende materialen voor het blok zijn gebruikt en dat er in de aluminium variant er altijd een plaatje op gepopnagelt zit en anders het in het blok zelf staat?
Aangezien ik nu dus weet wat voor code ik zoek (kdx?) en weet waar ik ongeveer zoek, kan ik verder!
Dus is het koud in de garage, ik laat weten wanneerik het gevonden heb!
De 1.4i is inderdaad in een alu en gietijzer variant geleverd in de Saxo, de meesten zijn echter alu.
Zowel alu als gietijzer hebben dat plaatje gepopnageld op het blok zitten.
Zonder het plaatje kun je ook wel zien of het alu of gietijzer is, gewoon naar het motorblok kijken, zilverkleurig (wit metaal) is alu en bruin (of zwart gespoten) is gietijzer. Als je met een schroevendraaier in het blok krast en je ziet een glimmende zilverkleurige kras, dan is het alu.
Grote verschil in onderdelen is, andere D-riem set, waterpomp, koppakking en kopbouten, voor de rest is het identiek met een alu motor.
Dat is idd ook de reden waarom ik het zeker wil weten. Gezien de viezigheid durf ik het dus niet met zekerheid te zeggen en wil ik bevestiging vinden in de motorcode.
Dank!
Voor die viezigheid zijn er middeltjes zoals remmenreiniger of motorreiniger
Het motornummer is gevonden! Het zit idd aan de voorkant van het blok, direct achter het pijpje van de oliepeilstok.
Het nummer begint van KFX getalA en daaronder PSA O getal O.
Ook als ik met een schroevendraaier kras komen er zilverkleurige krasjes op te staan.
Nu kan ik de bevestiging in het motornummer niet vinden, maar het lijkt er op dat het een aluminium blok is toch?
Ga naar de koelkast, neem er een magneetje af, ga naar je motor…..
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
En dan, .....?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een magneet trekt gietijzer aan; geen aluminium…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Tenzij je toevallig een koelkast met aluminium-magneten heb , flauw grapje
De magneetmethode is een goede, zelf maak ik altijd even een kras met een sleutel, een magneet heb je niet altijd bij de hand.
Niet magnetisch dus Alu!
Dank!