Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Van de voorpagina
CineCars: autopassie in beeld!
Het is nog fris, wanneer ik ’s ochtends bij huize Waterman uit de auto stap. Naast me valt de motorkap van een Audi dicht. Oude auto’s en last-minute knutselwerk, het gaat altijd door. Maar die Audi is in het geheel niet interessant. Vandaar is de limelight volledig voor Hare Majesteit. CineCars zet de deur open voor een kijkje in de keuken!
Fris blijft het die dag, maar toch hebben we het weer mee. Met de Audi rijden we de mannen van CineCars tegemoet: de weg naar het HQ, waar we de SM van Waterman gaan ophalen, is afgesloten, dus iemand moet voorrijden. Gelukkig zal de rest van de dag van een leien dakje lopen. De zon schijnt en het Amsterdamse Bos ligt er schitterend bij, zo met de laatste herfstkleuren. Ze passen perfect bij de kleuren van de SM zelf.
CineCars, wat is dat eigenlijk? CineCars is het werk van twee mannen die hun sporen al ruim hebben verdiend achter een camera: Mirko Cocco, filmmaker, en Hugo Kleijn, fotograaf. De mannen publiceren op hun website, http://www.cinecars.nl, snaarstrakke films en fotoreportages van klassieke auto’s. Dat doen ze uit passie. Maar ook uit een soort drang om die mooie auto’s te behouden. In de recente tijd is hun product steeds relevanter geworden. De klassiekerwereld heeft de wind tegen, maar Mirko en Hugo laten zien wat nu eigenlijk het leuke, het mooie en vooral het sympathieke is aan een klassieke auto.
Inmiddels is de camera op de auto vastgezet. Geen zorgen, de SM blijft daarvan verschoond. Een beresterke Italiaanse sedan mag als camerawagen dienen. Hoewel Waterman zijn SM niet als snelle wagen beschouwt, maar meer als toerwagen voor de lange afstand en de hoge gemiddelden, is het volgen van een SM geen sinecure als de Maserati V6 ‘on full cam’ aan het werk is. De Italiaanse sedan mag dan wat minder opvallen, volgen doet de wagen als de beste. Alleen over de drempels is het wat minder makkelijk…
Mirko Cocco
Mirko en Hugo werken snel. Vandaag hebben we een jubileum: de SM is de 25e auto die ze voor de lens hebben. Elke auto is anders, maar bij nummer 25 is de manier van werken zo goed bekend dat er vlot gedraaid kan worden, ook al wordt er gespeeld met de opzet van de film. De mannen werken niet alleen snel, maar ook met echte liefde voor hun onderwerp. Hugo is onmiddellijk fan van het ontwerp van de SM. Mirko is een groot liefhebber van het werk van Robert Opron. Dat betekent dat Waterman het verzoek krijgt daar nog even iets over te zeggen. Een klein eerbetoon aan de Franse ontwerper moet natuurlijk worden ingebouwd.
Hugo probeert intussen elk detail, alle facetten van de SM vast te leggen op de gevoelige sensor. Hugo: “De grootste ‘don’t’ in de automobielfotografie is het gebruik van een groothoeklens. Maar dat interesseert me niet: ik maak de foto die ik zelf mooi vind”. Of de achterklep even open kan voor wat interieurfoto’s? Ja, natuurlijk wel, maar de hoedenplank kan niet los. Voorover tussen klep en hoedenplank maakt Hugo de foto’s die hij zelf mooi vindt.
CineCars wil behalve van de auto ook iets van de eigenaar laten zien. Technische verhalen zijn op zich minder belangrijk dan het neerzetten van de beleving die iemand bij zijn klassieker heeft. Eigenaren moeten liefst ook een goed verhaal hebben. Waterman heeft dat. Het is met een techneut zoals hij echter niet te voorkomen dat we toch een klein lesje over de techniek en de achtergrond van de SM krijgen. Het hoort bij het idee. Liefhebberij draait om meer dan techniek, maar ze zijn vaak innig verstrengeld.
Hugo Kleijn
Halverwege de middag hebben de heren, met dank aan krappe schema’s, vakkennis en een goed oog voor wat er op beeld moet komen, de shoot erop zitten. Dat is maar goed ook, want na half vier is het fraaie licht snel verdwenen uit het Amsterdamse Bos. “Weet je,” besluit Mirko, “op een dag kan dit allemaal niet meer. Dan rijdt iedereen elektrisch en geautomatiseerd. Dan mag je je benzine-auto ergens aan de rand van de stad op een parkeerplaats achterlaten en rijd je op zo’n geleiderail naar het centrum. Mensen zullen je aankijken zoals er nu veel naar rokers kijken: alsof je een paria bent!” We hopen allemaal dat die dag nog even op zich laat wachten, maar tegen die tijd hebben we gelukkig CineCars nog om te laten zien wat het genot van zo’n benzine-gestookt oud hok is.
We rijden terug naar huis, de kachel van de SM op heet, het geluid van de SM op 11 en de brandstofmeter op 0. Een geslaagde dag met een stel serieuze autogekken. Mooie foto’s en filmbeelden in het verschiet. Het nieuws daarover kun je volgen op http://www.facebook.com/cinecars en op http://www.youtube.com/cinecarstv . Er verschijnt wekelijks een nieuwe aflevering. Zet de links maar onder je favorieten, dat is zeker de moeite waard!
Tekst en foto’s: Penny Lane
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Mooi stukje!
Wordt onderhand een bekende BN’R in de oldtimerwereld!
PS: linkje naar deze topic doet het niet als je via de voorpagina naar deze pagina wilt, om te reageren..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O! Dat regelen we… Goed dat je het zegt.
Edit: Fixed.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Leuk, ben benieuwd naar het resultaat. Heb het filmpje over / met Dibert gezien en dat was erg goed geworden.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Mooi, ik ben erg benieuwd! De meest bekende SM in NL onderhand hahaha
(maar zit er nu zo’n roestpuist op je LVscherm of is dat reflectie?)
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Goed verhaal, mooie foto’s!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Was ook erg leuk om eens aan mee te werken. Die gasten zijn goed bezig! Ik kan haast niet wachten om het resultaat te zien, maar dat kan nog wel eventjes duren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
CitroenAZU schreef:(maar zit er nu zo’n roestpuist op je LVscherm of is dat reflectie?)
Nee roest!! Viel mij ook al een beetje tegen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekker boeien gasten Van de winter knetter ik een nieuwe onderkant in dat scherm. Het is inderdaad rot, zo’n 5 cm2 is door en door. Komt door het gebruik van de auto. Heel raar, dan schijnen ze te gaan rotten….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Hoi,
Begrijp me goed, ik bedoelde het echt niet lullig hoor.
Ik denk juist dat jij een van de weinige bent die echt van een SM geniet nl.
Dat kunnen er niet veel zeggen. En ja, als je hem veel gebruikt dan gaat ie op enig moment rotten.
Jammer maar so be it, daar hebben ze een lasapparaat voor uitgevonden nietwaar.
Ik heb met mijn rooie eend inmiddels al 20k gereden na restauratie en heb inmiddels op een deur ook al een klein roestpuistje.
Als je dat niet wil moet je er niet mee rijden en dan geniet je er dus niet maximaal van…
Dus wees maar trots op dat roestplekje, jij kan zeggen dat je em gebruikt waarvoor ie is gemaakt. Rijden!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik voelde me ook niet aangevallen hoor Het is precies zoals je zegt. Ik rijd met dat ding, en ja, ach… Dan valt er wel eens een gaatje in. Of twee. Of rot de complete voorruit uit de sponning been there, had that ...
Ik ga het wel maken natuurlijk, maar ja, je kent dat wel he… Eigenlijk wil je dan alles doen. De hele linker zijkant dus. En da’s duur….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman schreef:Was ook erg leuk om eens aan mee te werken. Die gasten zijn goed bezig! Ik kan haast niet wachten om het resultaat te zien, maar dat kan nog wel eventjes duren.
Wanneer wordt het resultaat verwacht, begin volgend jaar?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik weet het eigenlijk niet Arjan. In principe werken de heren van cine cars vooruit. Zo hebben ze een leuk aantal reportages op de plank liggen en kunnen ze een gevarieerd aanbod online zetten. Overigens zit er na het filmen, fotograferen en interviewen nog veel werk in bewerken tot een filmpje van 5 tot 8 minuten. Daar gaat zomaar meer dan een hele dag werk inzitten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
waterman schreef:Was ook erg leuk om eens aan mee te werken. Die gasten zijn goed bezig! Ik kan haast niet wachten om het resultaat te zien, maar dat kan nog wel eventjes duren.
Je kan inderdaad heel goed een dag op pad zijn met die lui. Het is alleen al een toffe dag om je auto te laten filmen, je komt ineens aan stuurwerk toe waar je je normaal helemaal niet mee bezig houdt. En dan komt het eindproduct later nog. Dubbel plezier!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De reportages van CineCars zijn een waar genot, zowel de films als de fotosets. Ook de jongste reportage, over de Fiat 500 Topolino, is weer om van te smullen. Wanneer er Citroëns aan bod komen, zal de redactie daar graag in voorpagina-artikelen aandacht aan besteden. In de hoop dat er nog veel zullen volgen, kunnen we hier de linkjes gaan verzamelen.
De Snoeken van vader en zoon De Lange vind je hier.
foto: CineCars, Mirko Cocco
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Geheel onverwacht is er een nieuwe Citroën-aflevering bij CineCars verschenen, een over watermans SM. Het artikel daarover vind je hier.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!