1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
xantia bollen op bx?
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 04 december 2013 03:23 PM

Zijn de veerbollen van een xantia en een bx uitwisselbaar?

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 december 2013 03:35 PM
  [ # 1 ]

Het past als je dat bedoelt. Een xant is zwaarder dus met xant bollen op een BX zal de BX denk ik wel stugger worden.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 04 december 2013 04:10 PM
  [ # 2 ]

dat bedoelde ik inderdaad.  Heb ook even op onderdelen website’s gekeken, daar zie ik dat bepaalde nummers wel overeen komen. Je zou voor een bx en een xantia dus dezelfde bollen kunnen bestellen.

Het gaat hier dan wel om een bx gti 16v ... maar een stuiterbak wil ik er ook niet van maken, bollen zouden eventueel van een xantia activa komen.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
vinnie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-04-2006

Gepost: 04 december 2013 08:15 PM
  [ # 3 ]

Waarom zou je dit willen. Bollen zijn in principe uitgebalanceerd gekozen voor bepaald type auto. CX bollen passen ook op een BX maar rijdt van geen meter(mijn mening). Gewoon niet doen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 december 2013 08:19 PM
  [ # 4 ]
Douwe schreef:

bollen zouden eventueel van een xantia activa komen.

Die zijn niet te gebruiken op een bx omdat een xantia activa ook nog tussenbollen heeft. Bollen van een xantia zonder hydractive of activa kun je eventueel wel gebruiken, maar dan nog is het het net niet…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 04 december 2013 08:26 PM
  [ # 5 ]

ik zou dat eventueel willen omdat ik wel xantia bollen over heb maar geen bx bollen heb liggen.

Maar volgens waterman gaat dat hem dus niet worden. De daadwerkelijke veerbollen op de hoeken zijn dus echt anders kwa systeem? dacht dat die tussenbollen er los van stonden…

Voor de bx heb ik bollen opgezocht op mr auto, heel veel keus, geen idee wat ik zou moeten kiezen. Daarna gekeken bij de xantia. Zag ik dat een aantal bollen overeen komen, vandaar dat ik dacht dat het wel zou gaan.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 04 december 2013 09:15 PM
  [ # 6 ]

niet als je een fijn rijdende auto wilt hebben.

Voor een circuitauto kan het wel.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 04 december 2013 09:34 PM
  [ # 7 ]

Het beste kan je de bollen nemen die Citroen origineel voor de auto heeft bedoeld.
Wat Vinnie zegt is waar, de druk en schokdempers zijn helemaal afgestemd op gewicht en karakter van de auto.
We hadden een tijdje geleden een hele leuke discussie op het ID/DS gedeelte:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220985/P45/#1728332

Maar je kan het natuurlijk gewoon proberen met Xantia bollen, vóór heb je ze zo verwisseld, achter is het zonder brug wat meer werk, maar het is wel een leuk experiment…
Wedden dat je toch voor de originele gaat?
Een 16V met goede bollen is geen stuiterbak, maar de veerkarakteristiek past juist bij dit type auto.
Persoonlijk vind ik dit zelfs prettiger dan een wat deinende 1,6 BX.
Als de 16V toch stuitert zijn de bollen leeg…
Kan je de originele bollen niet laten vullen?

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 04 december 2013 10:19 PM
  [ # 8 ]

Bollen vullen ga ik nog wel even voor informeren maar ben bang dat dit niet meer gaat lukken omdat de bx nu flink hard is….. vandaar dat ik dacht aan de xantia bollen, maar ga dan toch liever voor bx bollen

Wel slecht dat zo’n onderdelensite dan gewoon dezelfde bollen toont

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 04 december 2013 10:23 PM
  [ # 9 ]

Wat bedoel je met “dezelfde bollen”?

Profiel  
 
streetfighter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 25-03-2009

Gepost: 04 december 2013 10:46 PM
  [ # 10 ]

er gaan er waarschijnlijk wel zijn die hetzelfde zijn, de bollen van een 16v zijn vrij stug voor type bx (versta me niet verkeerd, ik heb ze ook graag zo en monteer 16v bollen op de meeste van men bx’en, ook de niet 16v) dus mogelijks zijn deze bollen ook wel gebruikt voor bvb lichtere modellen van de xantia reeks.
het zijn dan echter dezelfde bollen dus het maakt dan ook niet uit of je die voor de xant of de bx neemt.
experimenteren kan altjd maar dat zal trial and error zijn. te doen als je een mooie voorraad ter beschikking hebt dus.

en voorts staan er nummers op de bollen dus weet je normaal perfect welke je in je handen hebt en bij welk type voertuig ie hoort.

bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 04 december 2013 11:19 PM
  [ # 11 ]

het zou heel goed kunnen dat er voor verschillende modellen dezelfde bollen gebruikt kunnen worden.
Soms is het ook onverwacht anders, want een BX break achterbol veert anders dan een BX berliner bol.
Andere veercilinder…

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 december 2013 11:47 PM
  [ # 12 ]

Chyparse. Zat in voorraad

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 05 december 2013 08:48 PM
  [ # 13 ]

Heb even opgezocht welke onderdelennummers er bij de bx bollen horen. Weet ik in ieder geval wat er op zou moeten.

Als ik er aan toe ben komen gewoon de bollen er op die er op horen, zo duur zijn ze nieuw ook niet eens.


Heb nog wel even op de site van monroe gekeken, xantia activa en bx 16v zijn toch duidelijk andere onderdelennummers. De werkdruk is echter wel hetzelfde.. 45 bar voor en 30 bar achter…. gebruikte membraan zal dan dus het verschil zijn denk ik…

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 05 december 2013 08:53 PM
  [ # 14 ]

Toch ben ik stiekem wel benieuwd hoe die Xantia bollen het doen op een BX…
By he way, vergeet de voorraadbol niet!

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 05 december 2013 09:01 PM
  [ # 15 ]

voorraadbol is wel echt zelfde nummer

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook