Heeft iemand ervaring met de 90 pk eHDI-uitvoering van de GC4P, of met een vergelijkbare auto met dat motorvermogen? Ik ben benieuwd naar het verbruik en naar de rijprestaties.
De reden dat ik het vraag is dat ik helaas erg teleurgesteld ben in het brandstofverbruik van de GC4P met 110pk / 115pk eHDI-motoren.
Mijn eerste GC4P (bouwjaar 2009, 1.6L EB6V 110pk HDI, dus zónder start-stopsysteem) had een geweldig verbruik. Op de snelweg bij 120 km/u schommelde het verbruik zo tussen de 1:18.8 en 1:19.2.
Mijn tweede, huidige GC4P (bj 2012, 1.6L EB6V 110pk eHDI, mét start-stopsysteem) rijdt, ondanks de gewekte verwachting, helemaal niet economischer. Het verbruik in deze is juist veel hoger: 1:14 bij 130 km/u, 1:15.6 bij 120 km/u. Ook nadat hij met >75.000 km op de teller goed ingereden is.
De nieuwe GC4P (bj 2013, 1.6L ETG6 115pk eHDI) liet me bij een proefrit hetzelfde (m.i. teleurstellende) verbruik zien als mijn eigen GC4P.
Om mezelf ervan te overtuigen dat een hoog verbruik niet gewoon inherent is aan deze klasse auto heb ik ook even een rondje gereden in de —qua grootte vergelijkbare— nieuwe Renault Grand Scénic. Deze auto, 1.6L diesel, 130pk, laat bij 130 km/u een prettig verbruik van rond de 1:20 zien. Het kán dus wel degelijk. De Grand Scénic was de oplossing geweest, ware het niet dat ik de GC4P een mooiere en veel prettigere auto vind. Vandaar mijn interesse in de 90pk GC4P, die in ieder geval op papier zuiniger is. Een proefrit hierin blijkt echter niet mogelijk: op het moment heeft geen enkele Nederlandse dealer er een staan.
Geen GC4P maar de C4P ETG eHdi 115, de eerste 2000 km achter de rug met afwisselened snelweg en stadsverkeer komt volgens de boordcomputer uit op 5,2 l /100km daarbij worden snelheidslimieten als vermeld op de snelwegen gerespecteerd. Valt mij niet tegen hiervoor reed ik een VW Touran 2.0 TDi met een gem. verbruik van 6,6 l /100km
Ik ben wel een doorrijder maar hoef niet perse als eerste bij het volgende verkeerslicht te zijn
van Citroen GS naar Xantia daarna opel en VW C4 Picasso Ehdi 115 ETG, V60 D3, e-C4
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1325.jpg)
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Afgelopen zomer met een DS4 met de 115 pk e-Hdi aan het testrijden geweest over meer dan 2000 km incl een rit naar Clermont Ferrand, 1 op 20 rijden was geen enkel probleem. Onlangs de nieuwe Grand C4 Picasso met 2.0 bleu-Hdi 150 pk kunnen testen in Zuid-Duitsland incl bergpassen en autobahn: verbruik van 6 tot 7 liter op 100 km probleemloos haalbaar, waarbij de automaat meer richting de 7 liter zat en den handbak richting de 6 liter. Let wel, dat was de nieuwe 150 pk 2 liter Hdi motor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De vraag is dan natuurlijk of ik toevallig een (qua verbruik) slecht presterende auto heb, of jullie toevallig een goed presterende.
Feit blijft dat ik met mijn huidige GC4P na >75.000 km nog steeds 1:14 rijd op de snelweg, en ik houd me netjes aan de limiet van 130 km/u. En bij een proefrit in een nieuwe GC4P kreeg ik hetzelfde verbruik te zien. Ik zou nogal het lot tarten door nu, ‘drie keer is scheepsrecht’, tóch een 115pk GC4P aan te schaffen en te hopen dat ik net zo’n gunstig verbruik tref als jullie.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 02-10-2011
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV
Nieuwe 120 PK diesel komt begin volgend jaar in 308, dus ook in de Picasso. Moderne techniek en heel zuinig. Ik zou nog heel even wachten.