Kan ik (voorlopig permanent en hopelijk zonder gevolgen…:-())een geschakelede ‘vrije’ zekering (F2) met een kabel doorlussen naar een 2e zekering (F40) in het zekeringenpaneel? Het betreft hier een kachelaanjager van een Xsara Picasso 1.8 van 2001 die met 40 A is afgezekerd (F40) en die nu geen spanning krijgt over het contactslot? Of is het beter om door te lussen op de connector naar de aanjager, maar deze connector kan ik zo snel niet vinden? bvd
Ik denk dat je contactslot gewoon stuk is.
En met doorlussen fikt hij nog erger uit vrees ik.
ik weet wel zeker dat mijn contactslot defect is en dat is ook niet de vraag.
EN kun je je nader verklaren Rene…waarom ie nog erger fikt om met je eigen vocabulair te replieken?
Hij fikt nog verder uit omdat je waarschijnlijk nu een andere uitgang van het contactslot zwaarder belast.
Gewoon een ander contactslot scoren.
Bij mij is ooit (Xsara Picasso) hetzelfde gebeurd. Daar is alleen het elektrische gedeelte van het slot vervangen.
Wat precies is hij?
als je contactslot bedoelt, das toch al defect. En dat het niet de beste oplossing is weet ik wel. Weet je hoe ik dat slot uitbouw? Kan daarover niets vinden. En hoe weet je hoeveel ampere die vrije zekering kan hebben?
Het is niet alleen een hele slechte oplossing, het is eigenlijk symtoombestrijding.
Het contact wat je nu nog gebruikt gaat met een doorverbonden zekering nog veel meer stroom trekken.
Of je komt dus zonder stroom te staan, of hij gaat gewoon in de brand.
Contactslot kan je volgens mij gewoon losschroeven. Dat scheelt je een brandblusser.
Ok, rene, bedankt alweer. Ik neem aan dat je er wel het enige van weet. Ik vraag me wel af of je het slot zelf vervangen hebt of dit heb laten doen? En wat precies heb je vervangen? Het hele slot met bedrading of zoals anderen beweren electronisch gedeelte alleen? en ja alleen los schroeven is beetje vaag, ik heb gekeken en voor een amateur best wel ingewikkeld. En wat heeft het gekost? Oh ja, kan ik dezelfde sleutel gebruiken?
René schreef:Daar is alleen het elektrische gedeelte van het slot vervangen.
Zelfde sleutel dus.
Dit heeft Johan Oldenhage gedaan. In Nieuw Vennep.
Geen idee wat het heeft gekost hoor.
ok, wel grappig dat je er zoveel over weet te vertellen, maar de reparatie overlaat aan de (vak) garage…..weet ik nog niet hoe ik dit zelf kan doen. Ik dacht zelf dat ik er een compleet nieuw slot met andere sleutel in moet zetten, maar als alleen electronisch gedeelte is, is misschien makkelijker. we zien wel. bedankt alweer!
Eh, als je vrouw 30KM van huis is en toevallig 200 Meter van de garage af is. Wie zou jij het dan laten doen?
nou ja, 30 km is het einde van de wereld niet en 200 meter is wel heel erg toevallig…:-)
Sja, als je motor niet meer uit wil, moet je wat he?
Maar goed, bel een garage en je weet het.
ok, ok, ...... das waar!
Maar om nog even hierop verder te gaan…
Ik krijg geen spanning op de 40 A zekering..
Dus waarom trekt ie meer stroom als ik 12 V aftap van de ‘vrije’ zekering en deze toevoer aan de 12 V kant van de 40 A zekering die toch (direct of hoe dit voor de rest geschakeld is..weet ik ook niet, is maar een vermoeden) de motor van de aanjager voedt? Waarom belast ik het contactslot dan nog meer zoals jij beweert? De 40 A zekering is eruit. Of iemand anders misschien?
Ik neem aan dat die zekeringengroep wordt gevoed door het contactslot.
Het schakelt immers over het contact.
Je zet er een extra groep bij en zo worden volgens mij de nog werkende contacten in je slot nog zwaarder belast. Er gaan meer Ampere’s door.
En dat is warmte!
weet je misschien waarom een ‘vrije’ zekering op de zekeringkast dient en hoe deze wordt geschakeld? En klopt het als ik zeg dat als ik rechstreeks 12 V zet op 40 A zekering dat dit direct naar de aanjager gaat of loopt dit alsnog via contactslot?
amateur62 schreef:weet je misschien waarom een ‘vrije’ zekering op de zekeringkast dient en hoe deze wordt geschakeld?
Zonder schema’s is dit gissen. Geloof mij nou maar dat Rene gelijk heeft. Of blijft je aanjager draaien met uitgeschakeld contactslot? Want dan loopt het niet over dat contact.
Wim,
Disciplus Simplex