Ga ik doen, morgen sowieso ook even naar die KM tellerkabel kijken. Geen snelheidsmeter is bijzonder irritant (en euro98 tanken ipv LPG ook trouwens).
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Inmiddels zijn er weer enkele ontwikkelingen; De onderste tellerkabel bleek stuk en is inmiddels vervangen door een nieuw exemplaar van de dealert. Verder gelijk alle dashboardverlichting maar vervangen.
Daarnaast heb ik de auto professioneel laten wassen door “Magical Car Cleaning” om alle troep en plakmeuk van de populier (waar de auto toch iets van driekwart jaar onder heeft gestaan) te verwijderen. Het resultaat is verbluffend. Hoewel ze de auto alleen schoon hebben gemaakt (gekleid geloof ik) en niet gepoetst of gepolijst is het echt een wereld van verschil! Er is weer enige glans te bespeuren, en de BX ziet er gewoon veel netter uit. Binnenkort eens kijken of ik zelf het geduld heb om te gaan poetsen of dat ik de BX weer weg breng.
Verder heb ik een extra 16V interieurtje gescoord om 1 net compleet interieur van te maken. Het plastic van de linkerwang van de bijrijdersstoel is bijvoorbeeld gebroken, en het interieur pluist heel erg. Met name op de achterbank waar ook 3 kilo hondenhaar vanaf kwam.
Als laatste nog een oudere Sony radio/CD speler ingebouwd die ik nog had liggen. Helaas had ik na inbouw geen radio ontvangst. Verder onderzoek leerde mij dat de antennekabel van de soldering van de antennevoet was gebroken. De soldeerbout bracht gelukkig soelaas zodat ik in ieder geval radio 3 weer kan ontvangen.
Ik zal binnenkort weer eens wat foto’s nemen van deze nu weer echt zwarte frikandel.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Zoals bij veel BX’en met het glimmende ABS embleem, was het glimmende embleem bij dit exemplaar dan ook het enige wat werkte (glimt fantastisch). De afgelopen paar dagen ben ik bezig geweest om weer wat leven in het systeem te krijgen. Met de hulp van deze pdf en de multimeter. De inhoud van deze PDF circuleert in wat beknoptere vorm over het forum, maar het kan vast geen kwaad om hem nog eens te posten. Anyway, na het kussen van de bestuurdersstoel uit de auto te hebben gesloopt kon ik bij de kabelboom en ECU van het ABS systeem komen. Een paar welgemikte prikken met de multimeter leerde me vervolgens dat de ABS sensoren RA en RV buiten werking waren. Daarover zo meteen meer.
Sinds ik de auto heb deed het ABS lampje ook al niets. Ook in dit hok was de meeste simpele methode toegepast om de ABS te repareren; gewoon het lampje verwijderen. Het ABS lampje is een beetje een raar geval. Een fitting met 2 draadjes en een aparte stekker. Die fitting en 2 draadjes waren natuurlijk verdwenen. Gelukkig heb ik bij aanschaf van deze BX een extra kabelboom gekregen (waar wel in geknipt is) waar gelukkig de fitting met draadjes nog in zat. Lampje dus terug geplaatst en stekker weer aangesloten. Vervolgens de auto op contact gezet, en zie daar: Een keurig brandend lampje (wat dus ook niet meer uit ging). Dat werkte dus weer.
Vervolgens kwam nu het volgende deel; vervangende ABS sensoren. Niet al te lang geleden heb ik een compleet setje adals en 2 voor veerpoten van een ABS BX over genomen inclusief sensoren. Helaas waren de 2 achter sensoren daarvan ook gaar. De 2 voorsensoren waren nog wel goed, hoewel de isolatie daar ook niet al te best meer van is. Maar goed, de voorsensor was dus in ieder geval beschikbaar.
Vervolgens ben ik eens gaan kijken op service.citroen.com. De achtersensoren voor een BX zijn nog leverbaar, maar kosten maar liefst 374 euro! Ik weiger pertinent om 7.5 BIX neer te tellen voor zo’n pietluttig onderdeel. De dealer was voor mij geen optie dus.
Bij mijn weten is de wielophanging van een Xantia nagenoeg hetzelfde. De naven zijn bijna hetzelfde, en de ABS sensoren maken gebruik van hetzelfde principe; passief inductief. Vervolgens ben ik eens op Ebay gaan kijken en heb daar voor het luttele bedrag van 3 tientjes (inclusief verzending) een sensor van een Xantia gescoord. Voor dat bedrog durfde ik de gok wel te nemen. De sensor viel een paar dagen er na op de deurmat in Elburg.
De stekkerverbinding van de sensor is anders, en ook is de Xantia sensor een stuk korter. Na wat geschuif met de schuifmaat was ik er wel van overtuigd dat de sensor qua afmetingen vrijwel hetzelfde is. Ik moest dus een verloopje in elkaar fabrieken. Gelukkig waren brakke BX ABS sensoren ruimschoots voorhanden. Dus van 1 van die sensoren heb ik de stekkeraansluiting afgeknipt. Een universele Bosch connector met 2 kabeltjes had ik nog liggen.
De stekkers van de ABS sensoren hebben een binnen en buitenmantel. Na even creatief te keer gaan met de striptang en een stanley mesje had ik die 2 keurig gescheiden.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Wat soldeer, krimkous en gepriegel later had ik het volgende:
Een “prachtig” verloopstekkertje van BX naar Xantia sensor al zeg ik het zelf. Gisteren was dan het moment der waarheid. Zou de Xantia sensor passen?
Ja dus! De stekker was net lang genoeg om tot in de auto te komen. Vond ik zelf wel zo prettig met het oog op vocht. Met enig gefriemel paste de kabel van de sensor ook keurig in de originele daarvoor bedoelde klemmetjes.
Vervolgens de sensor RV ook vervangen door de eerder genoemde goede BX sensor die ik nog had liggen. De stekker heb ik op sommige punten met vulkaniserend tape behandeld om de isolatie te herstellen. Ik ben er van overtuigd dat de Xantia sensoren ook voor passen. Dus die ga ik ook nog bestellen. Je kan ze maar hebben liggen!
Nu was dan het moment der waarheid aangebroken. Zou het ABS lampje uit gaan? Auto op contact, lampje ging branden en…... bleef aan . Snel weer de multimeter gepakt en eerst de sensoren bij de ECU stekker doorgemeten. Allemaal keurige waardes. Dan maar eens kijken of de ECU uberhaupt stroom krijgt. Multimeter op de juiste pinnen, auto op contact….. niks! Op goed geluk de zekeringen kast naar beneden getrokken en het plastic onder de stuurkolom verwijdert. Toevallig zie ik daar een groene draad bungelen met een kaal eindje. Die is dus los gehaald, of op de een of andere manier los gebroken. De multimeter op continuïteit gezet en meten maar; en ja hoor! Het is gewoon de voedingsdraad op pin nummer 2 van de ECU die los bungelde. De voedingsdraad vervolgens weer op zijn plek gesoldeerd en daarna de auto weer op contact gezet om vervolgens dit te mogen aanschouwen:
Het lampje alleen was natuurlijk niet genoeg om me te overtuigen, en ik heb daarna dus snel even een proefritje gemaakt. Het was zeiknat buiten, dus de ideale omstandigheden om de ABS te testen. Het instampen van het rempedaal resulteerde dan ook in het oh zo bekende pulserende rempedaal wat bevestigde wat ik al hoopte; een werkende ABS!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 1385
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Je verlengt hier een afgeschermde kabel met niet afgeschermde kabel.
Dat verhoogt de storingsgevoeligheid natuurlijk, want is natuurlijk niet voor niets afgeschermd..
Ben benieuwd of je dat gaat merken…
Vooralsnog niet. ABS werkt perfect (uitgebreid getest). Mocht dat het geval zijn, dan kan ik altijd nog een sjieker verloopje maken. Ik denk zelf dat het wel losloopt.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 6167
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Garage De Oprit slaat weer toe! Super actie weer, LJ!
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En niet alleen dat, maar ook nog de tijd genomen om een keurige how-to in elkaar te schroeven. Hulde!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Een goede oplossing! Plus altijd een fijne bijkomstigheid dat het ook allemaal nog werkt!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Geweldig werk en helemaal geweldig dat je je vindingrijkheid met ons wilde delen! TOP!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nuttig en interessant om te lezen Prutsy.
Repareer je die karren van ITC ook zo?
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Netjes LJ!!!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Goed bezig! Heb je de oude sensor nog op kabelbreuk gecontroleerd? De laatste twee sensoren die bij mij problemen gaven hadden een interne breuk, maar de sensor zelf was nog goed.
Ik denk dat dat hier ook het geval is. Bij de veerpoot RV miste het beugeltje om de handremkabel en ABS sensor kabel te geleiden. Daar had het wiel dus gewoon de stekker half door midden gezaagd. Ook hing de stekker alleen nog maar vast op de binnenmantel bij de sensor zelf. Een gevalletje “goed gaar” dus. Dat beugeltje sloop ik nog wel van 1 van de veerpoten die ik heb liggen. Anders is de vervangen sensor ook binnen de kortste keren gaar.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Goed bezig!
Hoe zitten die beugeltjes eigenlijk vast? (sprak hij die een losslingerend beugeltje op zijn BX type 6 heeft zitten)