Hallo,
Zoals jullie wellicht weten hebben wij voor het stage-vervoer van mijn vrouw een kakelverse Saxo uit 2000 gekocht.
Op het eerste gezicht een mooi karretje, niet te duur (€1100,-), compleet (de 1.1 nogiets versie met elek spiegels, ramen en zo nog meer).
Proefrit gemaakt, van boven en onder bekeken. Hard, geen roest maar alleen wat parkeerschade en steenslag.
Een paar dingen vielen mij wel op:
- kraakt als een gek als je over een drempel rijdt (rechtsvoor lijkt het) of een mini-rotonde naar links. Lijkt draagarmrubber, dus draagarmrubbers eerst eens invetten, en kijken of het dan over is. Zo ja dan is dat de oorzaak en vervangen
- airbag lampje brandt continu: zou hem in de stekkerverbinding onder de stoel kunnen zitten. Als dat zo is, dan proberen te verhelpen.
- geen antenne (wordt aan gewerkt)
- auto trok met 4 personen erin naar links. Opgelost ->bandenspanning was te laag.
Nu ik de auto echter een paar dagen heb en we er regelmatig in rijden, beginnen me wel zaken op te vallen waar ik me ernstig zorgen over begin te maken. Hebben we een kat in de zak gekocht?
- voorruit lekt, de linker bovenhoek van de ruit is van binnen gekit (zie je op het eerste oog niet!) en de hemelbekleding boven de A-stijl begint zwart-grijs te worden. Hoe kan ik dat lekken zelf verhelpen? Ja ik ben handig en niet bang Of heeft dit te maken met het ontbreken van de antenne? Lijkt me stug eigenlijk, gezien de kit (duidt op een ander probleem)???
- gisteren haal ik mijn chocoladeletter uit de kofferbak (dank u Sinterklaasje!) en ik zie dat de bekleding van de rechter wielkast er wel heel raar op zit. Leek wel of er een plooi in het midden zit. Stukje aan de kant getrokken en ik zie op de wielkast (halverwege tussen bank en achterkant auto, op het grensvlak met de bodem van de kofferbak) een srukje broddel-laswerk zitten en een gat waar ik zo mijn vinger in kwijt kon. Wielkast, dus de buitenkant van de auto, ziet er op die plek strak uit, wel een dikke laag gekwaste tectyl lijkt het.
Ik ben zoals ik in een ander topic al aangaf naarstig op zoek naar een werkplaatshandboek (digitaal), maar ook zou ik graag weten hoe ik mijn ruit weer dicht kan krijgen. Kan ik dat zelf? Moet ik dan het ruitrubber vervangen, kan ik dat hergebruiken als ik de boel netjes afkit? Met welke kit? Of kan ik het rubber op de één of andere manier afkitten en laten zitten? Hoe krijg ik dan mijn A-stijl afdekking en hemelbekleding los?
(toch handig zo’n werkplaatshandboek )
Hoor het heel graag!
Groeten,
Eric
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het van buiten af dichtkitten van zo’n gelijmde voorruit is best lastig en eigenlijk is er maar één échte oplossing: voorruit er uit en opnieuw er in (laten) lijmen. Maar ja, dat is best een hele klus voor de klusser…
Wat die wielkast achter betreft: misschien kun je een foto plaatsen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
ekran schreef:Hallo,
...... een kakelverse Saxo uit 2000 gekocht.
Op het eerste gezicht een mooi karretje, niet te duur (€1100,-), ............. Hard, geen roest maar alleen wat parkeerschade en steenslag.Een paar dingen vielen mij wel op:
- kraakt als een gek als je over een drempel rijdt (rechtsvoor lijkt het) of een mini-rotonde naar links. Lijkt draagarmrubber, dus draagarmrubbers eerst eens invetten, en kijken of het dan over is. Zo ja dan is dat de oorzaak en vervangen
- airbag lampje brandt continu: zou hem in de stekkerverbinding onder de stoel kunnen zitten. Als dat zo is, dan proberen te verhelpen.
- geen antenne (wordt aan gewerkt)
- auto trok met 4 personen erin naar links. Opgelost ->bandenspanning was te laag..........
- voorruit lekt, ....... op de wielkast (halverwege tussen bank en achterkant auto, op het grensvlak met de bodem van de kofferbak) een srukje broddel-laswerk zitten en een gat waar ik zo mijn vinger in kwijt kon.......... Hebben we een kat in de zak gekocht?
Groeten,
Eric
Phoeh Eric: Is deze nog terug te brengen naar de verkoper en/of enige garantie ?
Op je laatste vraag zou ik toch genegen zijn “ja” te zeggen… , vooral de prijs van 1100 in gedachte nemend…..
Foto’s kan ik tzt wel even maken, ‘t is nogal donker buiten he
Ik heb vrijdag een dag vrij en dan ga ik naar de plaatselijke DHZ garage, op de 2-kolom ermee en eens kijken wat ik nog meer tegenkom.
Zelf zit ik er even aan te denken om het afdekrubber rond de voorruit te demonteren zodat ik in ieder geval kan zien of de boel verroest is in de sponning. Wat ik er van kan zien met het rubber er nog in, ziet het er strak uit. Geen bobbels/bubbels onder de lak ofzo.
Kan ik die rubberrand makkelijk verwijderen en weer op zijn plek te krijgen?
De prijs… Sja, als je kijkt waar ze voor weg gaan op Marktplaats, dan valt het mee. En wat betreft de kat in de zak: als het met dat raam in orde is, dan is het niet zo’n probleem denk ik?
Als de auto kraakt denk ik eerder aan de kogelgewrichten
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hoi Paso,
Kraken/kreunen… Het is wat je gedachten er van maken he. Ik zou het misschien beter kunnen omschrijven als kreunen, net als een oude zeilboot. Een beetje als “whhhh-hhhhwhhh” “woenk-woenk” (Eric trekt hier rare gezichten bij).
Vrijdag op de 2-kolom, alles hangt vrij. Hoe kan ik deze gewrichten controleren? Voel ik dan speling o.i.d.? Moet ik die van een klodder Molykote voorzien tegen het kraken? Zoals in mijn inleiding aangegeven: ik ben van de motoren, dit zijn 2 wielen en heel veel andere onderdelen meer die ik normaal gesproken niet vaak tegenkom, al kan ik de werking wel verklaren
Om terug te komen op mijn raam: is de bekleding van de A-stijl makkelijk te verwijderen?
Het vragen gaat tot nu toe goed (en de antwoorden ook, bedankt!), kennis vergaren om mede-forummers te helpen!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Aannemende dat Paso de fuseekogel bedoelt: inderdaad controleren op speling. Bij speling moet die vervangen worden; is voor het leven gesmeerd. Als het gekreun alleen met het inveren aan de rechterkant te maken heeft zou ik het inderdaad in de rubbers van de onderste arm of in de stabilisatorstang zoeken. Niet in de fuseekogel. Die hoor je rammelen op een slecht wegdek in het geval van speling.
Van wanneer dateert de APK?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
fuseekogels inderdaad, ik kwam niet verder dan rotule….
silent blocks op de stabilisatorstang kunnen aan het koetsbevestigingspunt opgevangen worden door een extra plaatje in de beugel, dat die weer beter klemt.
Heb de Citroën boeken verkocht kan de juiste naam niet meer opzoeken…
Was een u vormig plaatje met aan beide kanten opzetrandje zodat het niet onder de beugel vandaan kan komen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Jantje1948, de APK is van 6-11 dit jaar, voor wat een APK waard is. De vorige auto (Corsa uit ‘93) was binnen een jaar na de APK helemaal 100% afkeur op vitale delen
Ik duik onder de auto vrijdag, nog punten waar ik naar moet kijken? Wil vooral lekker in de tectyl zetten en even de remmen bekijken. En natuurlijk kijken waar het gekreun vandaan komt. Aannemend dat het niet mijn tuinkabouters zijn die rare dingen doen…
De onderkant van de dorpels zal ik denk ik het beste even in de blanke tectyl kunnen zetten denk ik? Vooral de stukken van de krikpunten?
@paso: ik ben nu een “Citroën-mega-catalogus-werkplaats-ding” op mijn laptop aan het zetten, de beugeltjes waar je het over hebt kom ik vast tegen!
De Saxo is trouwens uit 1999… niet uit 2000
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Ik zou even op roestschade in de achterschermen letten, is een vaste kwaal en kan tot pittige schade leiden, als gevolg hiervan kan je achteras losraken en teveel roest is zeker apk afkeur.
http://autoadviezen.nl/Film/Ctroen_Saxo_A_As_film/Citroen_Saxo_A_As.mp4
Schermen zal ik zeker op letten! Bedankt voor de tip, en minder bedankt voor het filmpje… Gruwelbeelden!
Voor wat betreft mijn voorruit heb ik nog wel een vraag: ik heb de meneer van Autotaalglas eens gebeld en die had het erover dat ik er tectyl (amber ->holle ruimten) tussen kan laten lopen. Schijnt dik te worden en kleine gaatjes af te dichten. Nou heb ik zo’n bus staan en ik ben niet te beroerd om het een kans te geven. Maar: hoe krijg ik die tectyl er makkelijk tussen? Er zit maar weinig ruimte tussen carosserie en rubber van de ruit… Als ik de slang van de bus daarop zet dan spuit de tectyl volgens mij alle kanten op BEHALVE ertussen… Denk ik tenminste. Iemand een idee? Heb ik het boek gekeken en het raamrubber lijkt echt om de ruit heen te zitten (dus niet boven-links-rechts maar ook voor-achter), dus in een U-vorm om de randen heen. Kan iemand dat bevestigen? Als het er wel los in ligt, dan zou ik het er voorzichtig uit kunnen pulken en de boel kitten/tectyleren en weer erin drukken. Dan zou het alleen een sierlijst zijn.
Ander vraagje, die is misschien ondergesneeuwd: hoe kan ik de bekleding van de linker A-stijl en voorkant hemelbekleding makkelijk verwijderen (en er weer op krijgen natuurlijk… )?
Alweer bedankt!
Mogelijk is die u van plastiek, dat gaat hard worden en is er niet heel af te krijgen.
Maar ook mogelijk verkopen ze dat raamrubber los, het is normaal niet mee ingekit dus oude eraf en nieuwe in de plaats.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 12-06-2010
- BX SPORT
- AX GTI
- AX 1.4 Furio
- AX First 1.4 D
- BX Chic
Ik heb nog wel een rubber en voorruit van een Saxo voor je liggen.
Om de A-stijl bekleding er af te halen, moet je heel voorzichtig trekken dan schiet hij los.
De hemel zit geplakt, vrij lastig om netje los te krijgen, maar met geduld en een spatel lukt het wel.
Tussen 2 haken… vandaag eindelijk de verkoper aan te telefoon gehad… nul, nada, noppes. Werd zelfs boos
Nouja, boeie. Saxo mooi maken en gaaaaaaaaan!
Morgen even langs de dealer hier voor een achterruitewisser, lakstiftje en eens zien wat hij van die ruit zegt.
Zo, net terug uit de DHZ garage en de Saxo van boven tot onder bekeken. Weinig roest, wel een rotte plek in de rechter wielkast. Die even lekker dik in de bitumen gezet, net als de rest van de bodem waar de originele coating loszat/gescheurd was. Naar mijn mening moet die zo de winter probleemloos door komen.
Rotte plek wordt in het voorjaar gelast.
Verder gezien dat de andere wielkast ook al gelast is, evenals de kop van de langsbalken aan beide zijden (het “driehoekige stuk” waar de doppen in zitten)
Verder de binnenbekleding vastgezet, remmen gecontroleerd en de stabilisatorstang van vet voorzien in de U rubbers. Onderste veerpoten ook van vettigheid voorzien voor zover dat lukte.
Raam heb ik laten zien bij de zeer vriendelijke Citroën dealer hier in Zwolle. Die is vervangen geweest. Eens kijken hoe we daar een nieuwe ruit in gaan krijgen. Niet alleen vanwege de lekkage, maar ook vanwege de veeeeeeeele krasjes die erin zitten wat het ‘s avonds wat onrustig maakt aan de ogen.
Had de popnagels van de modderkuip linksvoor afgebroken met opzij duwen, ook door de dealer kosteloos opgelost. Die heeft ook direct alle sloten en scharnieren gesmeerd. Top!
Enige wat ik moet vervangen is de beugel van de stabilisatorstang linksvoor aan de wielophanging. Die zit vast maar is in het midden “gebarsten”. Hebben ze bij de APK niet gezien.
Ik ben blij!
Het is een tijdje geleden, maar er is veel gebeurd aan de Saxo!
Voorruit zit opnieuw gekit, ruitewisserbladen vervangen, sloten, scharnieren en windvangers laten smeren bij de garage. De deuren knakken nu niet meer.
Verder ook de bevestiging van de stabilisatorstang op de draagarm linksvoor vervangen en lekker ingevet. Kraken is vrijwel weg. Mogelijk moet ik de boel aan de rechterkant ook maar preventief vervangen: bevestiging kost €5,27 en dan nog een uur een brug huren bij de DHZ garage. Ofwel voor 2 tientjes zit-ie erop.
Nu nog even iets doen aan het brakke geluid van de luidsprekers.