2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Pino. Onbalans/trilling bij snelwegsnelheden
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 06 december 2013 02:06 PM
  [ # 16 ]

Verschil in wieldoppen?

 

Profiel  
 
boons605
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012

- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Gepost: 06 december 2013 04:17 PM
  [ # 17 ]

Nou, er lag nogal wat olie of diesel naast de verstuivers en hij rook vrij sterk na het starten + beetje gas geven. Daarbij kwam er ook nog wat blauwige rook uit.

People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 06 december 2013 05:03 PM
  [ # 18 ]

Bij twijfel niet kopen….........er staan er genoeg…............

Profiel  
 
CitroMeppelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 20-11-2007

- C3 1.6hdi
Gepost: 06 december 2013 09:18 PM
  [ # 19 ]

Op zich is de 2.0 hdi een enorm betrouwbare reispartner. Ik kan het weten. Mijn huidige auto, een 2.0 hdi Break uit 2003, heb ik sinds 2006. In die zeven jaar van 160.000 naar 400.000 kilometer gereden, en ze rijdt nog steeds. Eigenlijk zonder gekke dingen.

Grote, ongeplande, vervangingen:
Koppakking (200.000)
Krukaspoelie (200.000)
Brandstofpomp (280.000)
Achterste veercilinders (380.000)

Verder gewoon normaal onderhoud, allemaal bij de universele garage (Jan Zoer Autoservice in Hasselt).

Roest heb ik alleen aan de achterklep gehad (achter het stripje boven de kentekenplaat). Dat is onder garantie overgespoten in 2006 en toen heb ik het stripje met een paar kunststof ringen iets verder van de lak geplaatst. Nooit meer problemen gehad.

Verder hield de airco er twee jaar geleden mee op, en de gasveren van de achterklep doen het ook niet meer. Dat laat ik maar zo. Zo’n uitschuifbare stang voor een witkwast werkt ook als kofferklepopenhouder, en kost bijna niets. O ja, de afzonderlijk te openen achterruit is al zo lang kapot, dat ik het bijna vergeten ben.

Het comfort is nog altijd weergaloos en de ruimte eindeloos. Daar hoef ik geen andere auto voor te kopen. Het motorblok moet je volgens kenners met een hamer kapotslaan, anders blijft hij maar doorgaan. Mijn kilometerstand is niet uitzonderlijk volgens de dealer, waar ik vandaag toevallig was.

Alles staat of valt natuurlijk met je rijstijl (en die van vorige eigenaren) en regelmatig onderhoud. Maar als je normaal om gaat met deze auto, heb je veel ruimte en comfort voor weinig geld.

Profiel  
 
CitroMeppelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 20-11-2007

- C3 1.6hdi
Gepost: 06 december 2013 09:26 PM
  [ # 20 ]

O ja, over de 1.6 hdi hoor ik minder enthousiaste berichten. Ik moet wel bekennen dat ik daar zelf uiteraard geen ervaring mee heb. Maar die blokken zijn volgens derden meer gevoelig voor tijdig onderhoud en het gebruik van de juiste olie.

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 06 december 2013 09:27 PM
  [ # 21 ]

Mijn vader heeft 200.000km gereden met een Xantia Hdi, wel de 90pk versie echter, en die heeft he-le-maal niks gehad aan kosten. alleen het onderhoud laten doen en verder heeft dat ding ons overal gebracht, NOOIT wat mee gehad. Hij kreeg alleen last van roest op de achterdorpel, maarja dat hebben meer breaks.

doei

Profiel  
 
CitroMeppelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 20-11-2007

- C3 1.6hdi
Gepost: 06 december 2013 09:30 PM
  [ # 22 ]

Bij Kuiper in Eefde staat er ook een, al jaren. Volgens mij vraagt hij er te veel voor, maar misschien vindt hij dat zelf inmiddels ook, en dan zou hij binnen je budget passen.

Profiel  
 
boons605
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012

- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Gepost: 07 december 2013 11:47 PM
  [ # 23 ]

Vanmiddag wezen kijken bij weer een C5:

deze

Zag d’r best aardig uit, had wel wat schade bij de achterbumper (grote auto, moeders de vrouw?) in de vorm van een barst. Mee te leven.
Toen we ‘m hadden gestart hoorden we echter eens in de paar seconden een tik die wij niet thuis wisten te brengen:

Daar heb ik een filmpje van gemaakt.

Weten jullie, als kenners, wat dit is, hoe ernstig dit is en wat het kost om te fixen?

De C5 in kwestie heeft 347.000km gelopen, maar daar is in het rijden niets van te merken en in het uiterlijk eigenlijk ook niet.


Nog zo’n vraag:

Hoe hoort de koppeling van een C5 aan te voelen?
Ik begreep dat die gekke fransen met zo’n hulpcylindertje werken. Het lijkt mij dat dat een iets minder direct gevoel met de koppeling tot gevolg heeft, alsmede dat ‘ie wat lichter gaat dan ik van mijn DS3 e-HDI gewend ben (waarvan ik gelezen heb dat die gewoon een kabel heeft)

People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 08 december 2013 10:20 AM
  [ # 24 ]

Je bent snel op weg een echte Citroënist te worden Wink

Immers: de tik die je hoort is -ben er bijna zeker van- van de hoofdbol van het onvolprezen hydropneumatische veersysteem.

Mijn idee:
- druk te laag, dan moet de pomp vaak aanslaan (vraag is dan waarom de druk laag is);
- regulator/pomp kaduuk.

Maar wellicht dat anderen met meer ervaring met het systeem (ik heb enkel ervaring met Xantia en BX diesel, maar ken het geluid) het probleem nader kunnen duiden.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 08 december 2013 10:23 AM
  [ # 25 ]

Nog een kleine aanvulling: wees voorzichtig meet de eerste lichting 2.0 hdi’s met 110 pk. Deze motoren gaven in het beginjaar nogal wat trammelant, weet van mijn vaste garage dat ze in de beginperiode (motor in C5 en Xsara) flink wat klanten langdurig op pad moesten sturen met vervangauto’s.

Die problemen zullen wel opgelost zijn maar dan zou ik toch eerder opteren voor een exemplaar vanaf pakweg 2003.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 08 december 2013 11:17 AM
  [ # 26 ]
NeufegliseThierry schreef:

Je bent snel op weg een echte Citroënist te worden Wink

Immers: de tik die je hoort is -ben er bijna zeker van- van de hoofdbol van het onvolprezen hydropneumatische veersysteem.

Mijn idee:
- druk te laag, dan moet de pomp vaak aanslaan (vraag is dan waarom de druk laag is);
- regulator/pomp kaduuk.

Maar wellicht dat anderen met meer ervaring met het systeem (ik heb enkel ervaring met Xantia en BX diesel, maar ken het geluid) het probleem nader kunnen duiden.

Een C5 zit heel anders in elkaar, geen voorraadbol, geen druklregelaar als in de Xantia. 

Hij heeft een elektrische pomp.

 

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 08 december 2013 11:26 AM
  [ # 27 ]

Wat Boons605 hoort is dan de elektrische pomp?

‘t lijkt me sterk dat het de motor is.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 08 december 2013 01:30 PM
  [ # 28 ]
René schreef:

Een C5 zit heel anders in elkaar, geen voorraadbol, geen druklregelaar als in de Xantia. 

Hij heeft een elektrische pomp.

Geen spelt tussen te krijgen, maar het klinkt wel net alsof er een pomp of zoiets aanslaat om meer druk te geven. Ik weet van mijn C5 dat als ik over hobbels rij en het systeem moet corrigeren gaan de lampen even knipperen. Dus het aanslaan van de pomp neemt dan wel wat stroom. Echter heb ik hem nog nooit horen aanslaan. Weet jij hoe dit werkt Rene? (of iemand anders) Ik ben wel nieuwsgierig namelijk. Met mijn boerenlogica denk ik dat de pomp versleten is, maar zeker weten….......

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 08 december 2013 03:52 PM
  [ # 29 ]

@ topicsteller: wat betreft je shortlist van auto’s: de Xsara Break 2.0 hdi is ook geen verkeerde optie. Scheelt ook in de wegenbelasting, verzekering en onderhoud en kan uit ervaring spreken dat het een uiterst betrouwbare optie is.

Voor rond de 2.000 euro heb je puike exemplaren, voor minder kan ‘t ook.

Ik denk dat ik wel begrijp waarom je voor een C5 opteert, financieel bezien is de Xsara de veiligere (lees: minder risico op leeglopen portemonnee) & goedkopere oplossing.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 08 december 2013 05:48 PM
  [ # 30 ]
NeufegliseThierry schreef:

Nog een kleine aanvulling: wees voorzichtig meet de eerste lichting 2.0 hdi’s met 110 pk. Deze motoren gaven in het beginjaar nogal wat trammelant, weet van mijn vaste garage dat ze in de beginperiode (motor in C5 en Xsara) flink wat klanten langdurig op pad moesten sturen met vervangauto’s.

Die problemen zullen wel opgelost zijn maar dan zou ik toch eerder opteren voor een exemplaar vanaf pakweg 2003.


Jij moet eens wat meer lezen op c5 club voordat je advies geeft..
Die 2,0 zijn erg betrouwbaar…

Wink

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook