CX 25 Prestige met lekke koppakking
a.zwinkels
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13

- CX Prestige automatic
Gepost: 08 december 2013 12:30 AM

Case: Lekke koppakking waarvoor GEEN nieuwe kopbouten te krijgen zijn.

Hierbij een berichtje van een blije prestige rijder die zijn mobiel weer én route heeft gekregen. Mogelijk dat anderen gebaat zijn bij mijn (opgedane) ervaring. Het is niet mijn bedoeling hiervan een lang wederkerend item van te maken, alleen kennisdelen. Ik had het zelf prettig gevonden als ik een verhaal als dit had gevonden.
Zie case, hoe op te lossen. Om te beginnen leverde hofleverancier Reinz de verkeerde koppakking en de verkeerde kopbouten op basis van mijn chassisnummer. Bij nader inzien bleek dat Reinz geen M10 kopbouten kan leveren. Ook elders waren deze niet te krijgen.
Koppakking bij CX basis in Duitsland besteld. Hoe verder met de bouten? Ik was gewaarschuwd dat ze kunnen breken bij montage van de cilinderkop (hoewel het geen rekbouten zijn).

Remedie kopbouten
Ik heb 10 mm 10.9 bouten met een spoed van 1,5 mm. Op Internet gevonden dat deze een maximaal aandraaimoment van 79 Nm hebben. Hierbij staan nog hele verhalen over verschillen in weerstand van schroefdraad en boutkop waardoor een veiligheidsfactor van 0,8 moet worden gehanteerd, heb ik zelf genegeerd.

!!! BELANGRIJK !!!  BELANGRIJK !!!  BELANGRIJK !!! BELANGRIJK !!!  BELANGRIJK !!!  BELANGRIJK
Deze 79 Nm heb ik op mijn momentsleutel ingesteld bij het natrekken van de kopbouten bij de hoekverdraaiingen zoals hieronder beschreven bij montage kop.  Dit moment heb ik gebruikt als veiligheid om te voorkomen dat de kopbouten zouden breken. De bedoeling was te stoppen wanneer de momentsleutel zou klikken
In mijn geval heb ik het moment (79 Nm) bij geen enkele bout bereikt.

- Het natrekken van de hoekverdraaiingen heb ik in één draai gedaan zonder te stoppen.
- Schroefverbindingen schoon en eventueel optappen/snijden, met de hand 1 maal geheel kunnen aandraaien.
- Volgens mij is het ook heel belangrijk ALLE vloeistoffen uit de boutgaten te halen (vloeistof is niet samendrukbaar).
- methode is geen garantie, wel een handreiking.
!!! BELANGRIJK !!!  BELANGRIJK !!!  BELANGRIJK !!! BELANGRIJK !!!  BELANGRIJK !!!  BELANGRIJK

Montage kop
1 Om te beginnen heb ik alle bouten met 30 Nm voorgespannen om enigszins gelijkmatig te starten.
2 Daarna heb ik de kopbouten volgens de voorschriften gemonteerd (volgorde staat vermeld op de koppakking):
-  Alle bouten 40 Nm aantrekken 1e fase
-  Alle bouten 100 graden hoekverdraaiing natrekken 2e fase (Momentsleutel op 79 Nm)
-  Alle bouten 100 graden hoekverdraaiing natrekken 3e fase (Momentsleutel op 79 Nm)
3 Kleppen stellen en alles afmonteren
4 Motor starten en op bedrijfstemperatuur laten komen
5 Motor af laten koelen (advies is 3 uur, heb zelf de auto een nacht laten afkoelen)
6 Alle bouten 45 graden hoekverdraaiing natrekken 4e fase (Momentsleutel op 79 Nm)
7 kleppen stellen en alles afmonteren

CX prestige, C3, C5, Xantia’s, Tatra 603, BX-en, CX TRD I ... en niet noemenswaardig

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243

Gepost: 08 december 2013 12:46 AM
  [ # 1 ]

Je zegt dat we niet mogen reageren?

Toch een paar opmerkingen/vragen:

9.1 bouten?
79 nm lijkt me wel heel erg weinig voor een M10 kopbout, of die 9.1 moet al kloppen.
Ik ben er zo goed als zeker van dat er bij 40 nm en dan 245 graden natrekken echt meer dan 79 nm op staat.

Dat van die vloeistoffen uit de gaten en schoon draad klopt helemaal.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  

a.zwinkels
< 100 berichten
Rank

- CX Prestige automatic
Gepost: 08 december 2013 12:57 AM
  [ # 2 ]

Reageren mag en is zinvol, hierbij mijn update die ik ook heb verwerkt in oorspronkelijke bericht.

Voutje met het bouttype is geen 9.1 maar 10.9 (volledigheidshalve gecheckt met de website waar ik het aanhaalmoment heb gevonden).

zie http://www.wurth.nl/mijnWurth/adviesDINVoorspan.htm voor aanhaalmoment.

Ik heb de kopbouten met kromme tenen aangehaald, minder was namelijk geen optie. Maar ik heb geen enkele klik gehoord van de momentsleutel! Heb een andere koppakking eerder met 65 Nm geplaatst, en die was gewoon lek na 100 meter rijden.

NB de kwaliteit van de bout staat op de kop van de bout zelf, eerst van te voren checken wat die precies is

CX prestige, C3, C5, Xantia’s, Tatra 603, BX-en, CX TRD I ... en niet noemenswaardig

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 08 december 2013 01:22 PM
  [ # 3 ]

Momentsleutel moet je na instellen toch eerst paar keer ‘droog’ gebruiken zodat ie zich goed instelt?

knuffel

Profiel  

a.zwinkels
< 100 berichten
Rank

- CX Prestige automatic
Gepost: 08 december 2013 06:41 PM
  [ # 4 ]

Had er nog nooit van gehoord. Heb even zitten browsen op Internet, maar niets over dit onderwerp gevonden. Kan me er wel iets bij voorstellen dat als de sleutel na instellen een paar keer het maximale moment heeft bereikt, dat hij daarna makkelijker zal klikken bij de ingestelde waarde.

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2243

Gepost: 08 december 2013 08:25 PM
  [ # 5 ]

Ik heb dat nog nooit gehoord, en ook nog nooit gedaan.

P.s. ik zie dat je ook een tatra hebt, die zijn hier ondertussen aardig vertegenwoordigd geloof ik.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  

a.zwinkels
< 100 berichten
Rank

- CX Prestige automatic
Gepost: 09 december 2013 03:05 PM
  [ # 6 ]

Heb gehad… heb de Tatra 603 op kenteken gezet, ben er in getrouwd, bleek er na mijn huwelijksreis iemand met zijn aanhanger tegen de deur en deurstijl had gezeten (aanhanger was bij een drempel van de auto gesprongen). Aanleiding voor het grote afscheid, helaas….

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook