De druk groep van mijn xsara 1.4 break, 1998 heeft het begeven.
Accu slecht, banden oud, er is een lager wat ronkt als je het gas in 4 of 5 bijna loslaat (zal speling zijn, bij helemaal gas los drijven de wielen de motor aan en is het geluid weer weg, is bij ontkoppelen onafhankelijk van motortoerental). Motor hikt soms, vermoedelijk slecht contact ergens. Slot lv stuk. Auto moet nu voor APK. Geen roest.
Heeft het nog zin hier veel geld aan uit te geven?
wat is de km stand
kun je het zelf
er staan er zat te koop voor redelijke prijzen
onderdelen zijn er ook zat
ga eens een beetje optellen wat het gaat kosten
Eerst alleen een apktje en dan eens kijken wat daar achter weg komt als dat ook nog in de kosten loopt kun je hem beter een schop geven. Straks maak je hem klaar en dan komt de apk nog met een verrassing, zou zonde zijn.
pap schreef:wat is de km stand
kun je het zelf
er staan er zat te koop voor redelijke prijzen
onderdelen zijn er ook zat
ga eens een beetje optellen wat het gaat kosten
-180000
-nee
-ja, dat klopt, vond er al eentje voor 875 euro met 170000 km,
Maar ja, als rond die stand de drukgroep het opgeeft…
Ze heeft me 6 jaar overal naar toe gebracht zonder me ooit te laten staan, moeilijk om dan afscheid te nemen…
Aan de andere kant gaan een keer de onkosten tegelijk komen en ik vrees dat dat nu is.
Hoe erg is dat lager probleem? Het treedt alleen op bij langere ritten, klinkt alsof je over gefreesd asfalt rijdt.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Normale leeftijd voor een koppeling. Dat geronk kan ook best het toplager van de koppelingset zijn, die kun je meteen mee vervangen.
Accu nieuw kost rond de 100 euro (afhankelijk van merk) of even opletten voor een jonge 2e hands via Marktplaats.
Banden idem dito. Kijk ook eens bij onze westerburen via ebay, kan best schelen!
Slot: afgebroken hendel? Is ook bekend kwaaltje. Hoe je bij een fase 1 in ieder geval niet te spuiten.
Beide klusjes kun je ook doen ook al je denkt het niet zelf te kunnen, die zijn niet zo lastig.
Grote beurt en evtg. gasklephuis schoonmaken kan de motorloop veel goed doen.
Als je verder tevreden bent over je auto en geen andere dingen verwacht, zou ik doorgaan.
Denk aan de volgende kostenpost rond 2 ton in de vorm van distributieriem/waterpomp.
Hoe is de uitlaat? Hoeveel rij je per jaar?
Van die andere voor 875 moet je ook nog maar afwachten welke ellende van de vorige eigenaar je kado krijgt.
Je eigen auto ken je tenminste een beetje (hoop ik voor je ).
verbruikt hij olie
is de auto netjes dus nog goed om aan te zien
altijd netjes onderhoud gehad
koppeling is goed te doen bij die auto dus die kosten vallen iets mee
zoek een garage en laat een offerte maken
dan in een keer alles doen met apk
kun je weer een paar jaar rijden
deze autos rotten niet
en je weet nu wat je heb
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Let wel op wat je zegt, want deze auto’s roesten wel..
Goed de dorpels controleren voor je er geld in gaat steken, want dat is bij sommigen een zwak punt.
Achter de koplampen roesten ze ook vaak, maar dan wel in zeer kleine mate, dus daar volstaat goed een lik dinirol of tectyl na opschuren.
Verder gewoon deze opknappen zou ik zeggen.
Deze kilometerstand is bij normaal gebruik nog makkelijk te verdubbelen!
Ik kocht een jaar of 2 terug een Xsara 1.4i met 127.xxx op de klok, incl. volledige historie rechtstreeks opgevraagd.
Kachel werd warm maar niet heet, veel verlichting stuk, mistte veel schroefjes int dashboard (kwam ik achter na onderzoek omdat ik een auto volledig kraakvrij wil hebben).
Maar de prijs was goed en de schade aan de achterdeur durfde ik wel doorheen te prikken (figuurlijk dan he ), en de onderhoudshistorie trok me uiteindelijk toch over de streep.
Na aanschaf kwamen er nog veel meer dingen aan het licht.
De kachel werd bijv. veroorzaakt door de waterpomp, daar waren de schoepjes helemaal van opgevreten doordat de koppakking stuk was gegaan en er daardoor uitlaatgassen bij de koelvloeistof komen.
Distributiesnaar was 12.000km terug vervangen, dus die heb ik nog maar een keer gedaan samen met de waterpomp en spanrol (die ook niet vernieuwd was)
Daarom nogmaals de les: vervang je waterpomp ALTIJD als de distributie wordt vervangen!!!
Ik was helemaal klaar met die Xsara en heb haar aan een kennis verkocht (omdat ik wist dat ze nu wel goed was!)
Die tuft er alweer bijna 2jaar in rond naar volle tevredenheid.
Kosten voor haar?
Een nieuwe einddemper (vlak na aanschaf) en een APK-tje (zonder enige reparatie!)
Dus ja, wat ik zeggen wil: hou wat je hebt en als je toch wat anders aan wil schaffen: tel zowieso maar €500,- bij de prijs op voor eventuele reparaties
Succes!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Dat geronk is gelijk aan de wagen snelheid en onafhankelijk van het motor toerental, moet dus aan het eind van de bak of een binnenste lager van een aandrijfas zijn. Sturen (voor zover je kan sturen, Ronk treedt alleen bij hoge snelheid op) heeft geen invloed.
Dat is de grootste zorg: erg vervelend als na vervanging koppeling de bak eraan gaat. Garage kan dit euvel nu moeilijk vinden, bij koud weer loopt het niet warm, heb het laatst bij lange rit dan ook niet gehoord.
Slot is allen maar de cilinder: sleutel wil er niet in, kan hem nog wel rv op slot doen.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Je centrale vergrendeling werkt dus niet.
Cylinder links en rechts kun je verwisselen, moet je wel eerst het palletje omzetten, dat zit gespiegeld.
EN daarvoor moet je of handig zijn met een klein schroevendraaiertje of een e-ringtangetje hebben.
Ja, dat geronk kan ik zo niet beoordelen natuurlijk.
Kan ook nog banden zijn, of wiellager?
Toevallig andere wielen gemonteerd nu het winter is en dat je het daarom niet meer hoort?
Draadje kan afgesloten worden.
Xsara wordt ingeruild, zal op sloop eindigen….
Bedankt voor alle reacties.
Gelukkig heb ik m’n eend nog.