Nou de wagen is nu nogmaals doorgespoeld via de ontluchtingsnippels van alle 4 de remmen, maar dat heeft helaas niet geholpen.
Ik me echter wel vergist ops: de voorwielen blijven ook na gebruik van de handrem kleven
Als ik de wagen op een stevige helling naar beneden stil zet , en ik laat de rem los blijft hij gewoon staan.
Welneer ik dan de wagen in zijn achteruit zet, de helling op dus, en dan de koppelling intrap en niet rem, dan gaat de wagen als hij stil valt wel uitzichzelf naar voren lopen.
Het probleem zit echt alleen in de voorremmen.
Ik zal dadelijk nog even het idee van de remslangetjes gaan controleren.
1.4E 1985
jilles schreef:René van Maren schreef:Het kan ook nog achter zitten hoor…weet je zeker dat het voor is?
Achter is een kwaal…Bij de Xantia ook…Ja achter komen de remmen wel vrij, ik heb de wagen achter op bokken gezet, in de wagen het rempedaal ingetrapt en weer losgelaten.
Vervolgens gekeken of de wielen vrij rond te draaien waren.
Dat gaat dan achter wel, maar voor niet.
Op deze manier kun je niet de werking van de achterremmen testen. Zo snel de achterkant op bokken staat, werken de achterremmen niet meer of je moet de BX in de hoogste stand zetten zodat er druk op het systeem blijft.
jilles schreef:Nou de wagen is nu nogmaals doorgespoeld via de ontluchtingsnippels van alle 4 de remmen, maar dat heeft helaas niet geholpen.
Ik me echter wel vergist ops: de voorwielen blijven ook na gebruik van de handrem kleven
Als ik de wagen op een stevige helling naar beneden stil zet , en ik laat de rem los blijft hij gewoon staan.
Welneer ik dan de wagen in zijn achteruit zet, de helling op dus, en dan de koppelling intrap en niet rem, dan gaat de wagen als hij stil valt wel uitzichzelf naar voren lopen.
Het probleem zit echt alleen in de voorremmen.
Ik zal dadelijk nog even het idee van de remslangetjes gaan controleren.
Heb je speling op de remklauw? M.a.w. kun je de klauw bewegen t.o.v. de geleidepennen? Zo ja, volg de tip van Wupke
In de hoogste stand remmen ze wel…daarom denk ik ook dat het probleem achter zit…maar als hij zelf zegt dat het voor zit, zal dat dan wel…ik verdenk nog steeds achter..
kreazyV8wuppo schreef:je hebt last van kantelende remklauwen.
dit komt omdat de 2 geleidepennen van gehard staal zijn en je klauw van aluminium.
door de tijd heen gaan die zich schuin drukken op die pennen, en vreten dus in.je kan nu die pennen eruit schroeven (zit dacht ik imbus op) boven en onder aan de klauw.
en dan licht opschuren met fijn schuurpapier minimaal 240 aan korrel(tip gebruik wat olie op het schuurpapier).monteer ze weer met grafietvet (molycote) zwartgrijs vet.
je moet wel onthouden dat dit een tijdelijk verhaal is(werkt ongeveer 1 setje remblokken).
en dat je daarna dus gereviseerde klauwen moet monteren, of een 2e hands beter exemplaar.
of je monteerd daarna Xantia klauwen en schijven.je kan voelen dat je klauwen radiale speling hebben door ze heen en weer te wiebelen in de richting van en vanaf de motor.
mvgr wupke:die helaas geen goed setje klauwen meer heeft liggen.
Ik vraag me of dit mogelijk is, de wagen heeft pas 90.000 gelopen.(wel een 20 jaar oud type1)
Maar ja.. even nakijken kan geen kwaad, maar de remblokken zitten zo strak tegen de schijf gedrukt dat er geen enkele speling is.
Waar zitten die inbus boutjes eigelijk :
1.4E 1985
Aan de achterkant van de klauw…
René van Maren schreef:Aan de achterkant van de klauw…
Oke,.. ik ga even eten en dan weer verder met de BX.
Eerst even de middels de ontlichtingsnippel proberen of de rem los komt, en dan de eventueel het inbusbouten gebeuren.
Echt leuk zo als jullie meedenken en een leek op autogebied verder helpen
het fototoestel gaat mee voor een verslagje.
1.4E 1985
géén inbus…TORK 55
Re: voorremmen gangbaar maken
Keezx schreef:Begint er toch op te lijken dat de zuigers vastzitten/klemmen in de cylinders, maar ook dat is zelf goed op te lossen:
Met nog een werkbaar hydraulisch systeem de blokken eruit, klauw van de fusee af en zuiger eruit drukken met het rempedaal , schroef de remleiding meteen los ((tevoren proberen of ie makkelijk lost) en sluit hem af met een dopje o.i.d.
cylinder en zuiger+ rubberring brandschoon maken en contoleren op mechanische conditie, ziet het er allemaal redelijk uit dan alles weer monteren met remcylinderpasta, check of de zuiger er met handkracht ingedrukt kan worden.
Alles monteren en ontluchten zoals boven beschreven.
zuiger moet erin gedraaid worden.
ti’s geen golf of opel..
enne 140:bar is de systeemdruk,,,leuk wie vangt de zuiger op?
mvgr wupke
Jaja, een zuigerkeeper in het goal!!!
je kunt dat probleem met vliegende zuigers opvangen door steeds een kleiner voorwerp als stut in de klauw te zetten, doseer het uitdrijven van de zuiger met het pedaal en eventueel de nippel, dus met twee mensen doen als je geen ervaring hebt!
Ik verdenk twee dingen ervan de oorzaak te zijn (of een van de twee)
1. remzuigers zitten vast, dan moeten inderdaad de remklauwen uit elkaar gehaald worden en er nieuwe rubbertjes ingezet worden ook moet de zuiger en de cilinder voorzichtig schoongemaakt worden en heel licht opgeschuurd worden met fijn schuurpapier, de rubbersetjes kun je kopen bij de dealer en het monteren met remzuigerpasta (ookal hiervoor beschreven)
2. Hetgeen wat Wupke al beschreven heeft kan zeker een oorzaak zijn, je zal niet de eerste zijn waarvan de pinnen vastgerot zitten, volg de aanwijzingen van Wupke!!
Ohja, een verstopte slang bij een BX geloof ik niet zo in, dit komt omdat de drukken wat hoger zijn en de gebruikte vloeistof anders is dan bij een klassieker…deze slangen blijven wel intact vanbinnen (maar wonderen zijn de wereld nog niet uit….).
Succes
Emiel———-> zou wel praktische hulp willen bieden maar dan PB je maar ff, er zijn er meer die ik je kan aanbevelen.
veel druk =lage snelheid aan 0,6 ltr per minuut..
mvgr wupke:die wel eens vangbal heeft gespeeld met die zuigers ...
René van Maren schreef:géén inbus…TORK 55
Nee toch? Bij de BX zitten geen torxjes aan de remklauwen, da’s typisch Xantia.
Door de geleidepennen bij de BX zit iets met een steekje 16 of daaromtrent erop.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:René van Maren schreef:géén inbus…TORK 55
Nee toch? Bij de BX zitten geen torxjes aan de remklauwen, da’s typisch Xantia.
Door de geleidepennen bij de BX zit iets met een steekje 16 of daaromtrent erop.
er zitten geen torxjes op, ik heb ze niet kunnen vinden in ieder geval.
Ik ben maar even naar de plaatselijke beun de haas gereden , Hij zegt roest en/of vuil in de cilinder.
Op mijn vraag of hij daar zeker van was zei hij: ja 100% weet ik het pas als ik hem los maak, maar het is het meest waarschijnlijke.
Zelf doen is geen mogelijkheid volgens hem, je moet perslucht hebben en speciaal gereedschap.
Ook nog een :photo van de achterkant van de remklauw.
1.4E 1985
ops:
jilles schreef:karel schreef:René van Maren schreef:géén inbus…TORK 55
Nee toch? Bij de BX zitten geen torxjes aan de remklauwen, da’s typisch Xantia.
Door de geleidepennen bij de BX zit iets met een steekje 16 of daaromtrent erop.er zitten geen torxjes op, ik heb ze niet kunnen vinden in ieder geval.
Ik ben maar even naar de plaatselijke beun de haas gereden , Hij zegt roest en/of vuil in de cilinder.
Op mijn vraag of hij daar zeker van was zei hij: ja 100% weet ik het pas als ik hem los maak, maar het is het meest waarschijnlijke.
Zelf doen is geen mogelijkheid volgens hem, je moet perslucht hebben en speciaal gereedschap.
Nou, dat valt wel mee hoor, dankzij het briljante remsysteem van de BX. Leg een hele lading poetslappen in de klauw (om ‘m op te vangen) en een bak onder de fusee. Raak voorzichtig het rempedaal aan, dan floept de cylinder er op een gegeven moment helemaal vanzelf uit. Idealiter vangt persoon #2 de cylinder op, maar het kan ook wel solo. Niet beschadigen uiteraard, en alleen terug monteren met een nieuwe rubberring rond de cylinder. Die kun je krijgen in revisie-setjes voor Bendix-remklauwen.
Het is wel zo handig als je VOORdat je begint, je de klauw en de buitenkant v/d cylinder schoonmaakt, zodat je dat vuil onder geen voorwaarde in het binnenste van de remklauw kunt krijgen.
Kijk bijzonder goed HOE het eruit ziet voor je iets loshaalt, neem desnoods fotoos. Voor volledige revisie van ook het handremmechaniek heb je zwaardere middelen nodig, die heb ik ook niet.
Ich bin ein Breaker