Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Beste medeCitrofielen!
Na de weg naar het Citroën-forum gevonden te hebben met mijn Xantia, ben ik hier nu ook met mijn GSpécial waarvan ik sinds dinsdag 3 december 2013 trotse eigenaar van ben! Hieronder een beetje uitleg waarom! :p
Blijkbaar kruipt Citroënbloed waar het niet gaan kan. Ik zat al enkele weken met het idee om een oude Citroën te redden van de sloop, op te knappen en ervan te genieten in de zomermaanden. De meeste van die plannen gaan bij mij even snel weer weg als dat ze gekomen zijn, behalve dit plan. Het plan bleef maar in mijn hoofd rondspoken en op den duur had ik ook al uitgemaakt welke Citroën het moest worden! De Citroën moest over het HP-systeem beschikken, dus een Traction Avant, LNA, Visa, 2CV en Ami vielen al af. Een tweede vereiste was dat de wagen 25 jaar of ouder moest zijn, dus de meeste BX’en en de XM vielen ook al af. Derde punt was dat de wagen niet te groot mocht zijn, wegens een kleine garage, de CX viel bij deze ook al af. De wagen moest als 4e punt ook betaalbaar zijn en niet ‘alledaags’, daarmee viel als laatste de ID/DS ook af!
De meeste onder ons weten dat er dan niet veel meer overblijft, het werd dus een GS of een GSA. Na een paar weken van zoeken, er een paar bekeken te hebben en bij twee GSA’s te laat te zijn om de koop definitief te bevestigen ben ik nu eigenaar van een Citroën Gspécial uit 1978, cremekleurig en in redelijke goede staat! Wat me nu rest is de import van de wagen afronden, (ze komt uit NL, en ik woon in België) en dan de roest, interieur en motor aanpakken! En uiteraard zal ik soms de uitgebreide kennis van het forum raadplegen!
Groeten
Matthias
Ziet er goed uit, had die ook al in het oog gehad om naar België te brengen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Jammer dat zo’n mooi origineel nederlands kenteken straks verdwijnt, die zijn er niet zo veel meer…
Ondanks dat veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Michel, in dat mooie rijtje van jou zou een sm niet misstaan!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Michel, in dat mooie rijtje van jou zou een sm niet misstaan!
Ik heb al een veel te dure vrouw, jan.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Mooi ding! Wel jammer van t origineel nederlands kenteken. Bewaar die maar, mocht ie ooit terugemigreren.
Veel plezier ermee.
(RDW gegevens nu: geexporteerd)
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Bedankt!
Ik was idd van plan om het kenteken bij te houden, alleen al door het feit dat je het niet veel meer ziet in NL en omdat het bij de auto hoort!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Mooi GS’je. Ziet er in elk geval niet uit alsof ze nog gered moet worden van de sloop…
En met de originele platen en papieren erbij kan ze altijd nog weer terug naar NL worden gehaald, mocht dat zich voordoen. Over vier jaar wordt ze hier weer belastingvrij…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ho ho, de Eerste Kamer moet het over een week nog goedkeuren.
Laat je niet afleiden door die Hollandse Wegenbelastingperikelen Matthias. Lekker op naam zetten in België en ermee rijden. We zien hem natuurlijk wel graag een keertje terug hier, alstie weer mooi is.
Adri
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Hoi Matthias,
proficiat met je mooie aanwinst.
Met zo’n beige GS heb ik zelf ook nog gereden, en exemplaar uit 1977 (dus ook zelfde interieur), die ik vanaf 1982 nog 2 jaar heb opgereden. Ongetwijfeld heeft daar het citroënvirus stevig toegeslagen ...
Geniet van je aankoop en zorg er maar goed voor.
Behalve de Xantia hebben we nu ook een GS/GSA gemeen. Is er nog plaats voor een ami bij jou
We zullen als het weer wat zomert toch eens moeten afspreken in de buurt van Nieuwkerken.
groeten,
Bart
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Zorg zal ik er zeker voor dragen, deze moet nog enkele jaren een koppel vormen met m’n Xantia! Ik kocht deze omdat ik GS’en leuke dingen vind en omdat ik aan auto’s wil leren sleutelen!
Plaats voor een Ami heb ik wel, alleen ontbreekt het geld me! En voor het idee om eens af te spreken als het terug zomert ben ik zeker gewonnen!
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Vandaag heb ik me even aan het werk gezet met de ontsteking. De motor start wel maar slaat niet aan.
Eerst gekeken of het niet aan de brandstoftoevoer lag, even snel de gaskabel over en weer halen en er kwam benzine uit het piepkleine kraantje onder het chokeklepje! Dat konden we dus al uitsluiten.
Volgens de vorige eigenaar was de condensator kapot, dus heb ik die vervangen maar ook daarna nog niets. Toen wou ik de truuk met de bougies proberen uitvoeren, maar dat is blijkbaar moeilijk te doen als je alleen bent. Je moet de bougiekabel samen met de bougie tot net tegen het blok leggen (las ik hier) en dan starten en kijken of het vonkt, maar hoe kan je vanuit de wagen zien dat het vonkt als je alleen bent? :s Hoe is dit makkelijk te doen?
Ik wil het goed stap voor stap aanpakken, en niet als een kip zonder kop de dingen vervangen en uiteindelijk nog nergens uitkomen. De auto staat nu niet droog gestald en al duwend krijgen we haar niet tot in de garage, dus moet ze eerst draaien en dan droog stallen om daarna het blok eruit te halen en O-ringen en pakkingen te vervangen!
Groeten
Matthias
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je moet dan inderdaad iemand anders het contactslot laten bedienen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Jammer, dan zal het voor zaterdag zijn! Zou een accu die niet zwaar genoeg is ook het aanslaan kunnen verhinderen?
Kan iemand me trouwens zeggen wat dit onderdeel is? Het zit aan de kant van de accu, en zit nergens aan vast, behalve aan een stekker waarvan de draadjes naar de carrosserie gaan. Ik dacht aan de ontstekingsmodule, maar heeft een GS uit 78 een elektrische ontsteking? En waar moet het aan vast?
Alvast bedankt
Matthias