Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Citroen bus, begin jaren tachtig, met torsievering en pook op de vloer? Dan kom je toch echt op C35 uit. De kans dat aandrijving en onderstel uit meerdere types is samengesteld is volgens mij klein. Ik meen te weten dat een C25 op veerpoten (voor) en bladveren (achter) staat. Als dat klopt haal je daar dus geen torsieveer uit.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Als je zelf wat kunt vinden let dan goed op links en rechts: Je moet de staven niet omwisselen, kennelijk houden ze er niet van om, na jaren in 1 richting te zijn misbruikt, in de andere richting te worden belast.
rechts 1 verfstreep, links 2 verfstrepen!!!!
Voor je juiste afstelling van de rijhoogte heb je kaliber MR 630-51/75 nodig: een strip ijzer met op de juiste plek gaten voor de schokbreker bevestigingen, zodat je de wielophanging in de juiste stand kunt fixeren. Vervolgens moet de torsie staaf in de juiste positie geplaatst worden (spiebanen tussen uiteinden verschillen zodat er veel mogelijkheden zijn en je eigenlijk altijd de juiste hoogte moet kunnen bereiken.
Ik vraag me alleen af of de mannen bij VM niet een grapje hebben uitgehaald en de rijhoogte van zo’n zwaar belast voertuig stiekem niet zelf al hebben veranderd?
Daar kom je dan alleen in de praktijk achter: als ‘ie scheef hangt mag de boel weer uit elkaar.
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
En, als je ruimte hebt om te slaan met een hamer,
zou ik er een hydraulische potkrik tussen zetten.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Er is niet zomaar een mogelijkheid om het voorste stuk van de staaf (of een hele staaf) te verwijderen door persen. Er zit niets meer om de krachten op af te dragen…
Ik zit er al een tijd over te denken om een frame te maken wat goed af steunt op de asbus van de onderste draagarm, wat vervolgens om de wieg heen naar de voorzijde loopt, zodat je dan wel met een hydraulische ram de stang uit kunt persen. De afsteuning op de asbus is essentieel anders druk je de asbus weg of afdichtingen op de lagerbussen kapot.
Is alleen niet 1-2-3 goed gemaakt… zoveel plannen ... zoveel opknapwerk wat eerst “even” af moet etc.
De hoogte of afstand tussen schokbreker bevestigingen (bout van draagarm en bevestiging op carrosserie) aan de voorzijde moet bij de-/ monteren van de torsiestaaf 485mm zijn. Normaal moet je hiervoor het rubber aanslag blok (voor uit veren) verwijderen.
succes met overdenken
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Let op de staaf moet er naar achter uit! kan maar op 1 manier…
waar rook is, is…
LHM only!
Al van jongs of aan ben ik geinspireerd door de c35,Mijn buurman had er vroeger een die oranje was, overigens weet ik niet of deze kleur standaard was, maar hij zat in de witgoed. Logische dat hij hiervoor een grote auto nodig had hihi. Later zat ik op de detailhandel school en hier hadden we een boek over bedrijfs economi en het ging over de technische levensduur en de economische levensduur van een productie middel, in ons boek stonden twee gestripte c35 die toen al op de sloop stonden om vermoedelijk aan te geven dat hun technische levensduur maar ook de economische levensduur bijde voorbij zijn.
de foto,s van twee bege en roestige c35 staan in mijn geheugen gegrift evenals de c35 die er veel mooier uitzag uitgerust met waarschijnlijk een 2,2 liter dieselmotor,van buurman.
mooi mooi mooi, er is nooit een mooiere en elegantere bus geweest met dat snoetje zo en die lachende wielen en dan die mooie schitterende tekentjes op die mooie gril.
Het heeft citroen geen windeieren gelegd dat zei zijn doorgegaan tot in 1990 met het bouwen van dit prachtige exemplaar.
Erg dom dat fiat er in 1983 mee opgehouden is.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Omdat Daan er niet helemaal uitkomt met het plaatsen van een foto van z’n bus, heb ik dat even geregeld:
Wat een lel van een ding! Daar kun je een hele ruime camper van bouwen!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
is ze niet een schoonheid!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Schitterend. Wat een apart ding zeg!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
nu maar hopen dat ze van onder nog redelijk is zodat we er iets aan vast kunnen bakken want als er niets meer is om te lassen houd het op.
volgens de laatste berichten was ze niet zo best.
das inderdaad wel heel apart, nog nooit gezien
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
‘k Moest even naar de wielen kijken voor ik het echt geloofde. Allemachtig, wat een bakbeest. Wel errug leuk! Daar is een geweldige camper van te maken! Maar nu is het echt zeker: als je hiermee op pad bent, moet je geen haast hebben.
vandaag even gebeld met een plaatselijke citroen dealer en gevraagd of hij toevallig nog een torsiestaaf links voor van een c35 op de plank liggen had, hij vroeg me hoe het met mijn hoofd was! maar ja ik probeer iets of niet dan! blijkt alle onderdelen cx c35/c32 zijn niet meer te verkrijgen en totaal uitverkocht.
Optie: Frankrijk in!!
VM Van Muylder is 07-07-213 failliet verklaart ik dacht misschien dat zei nog zo,n staaf op de plank hebben liggen maar helaas.
Er schijnt een heel museum te zijn over VanMulder, iets dat ik ook niet wist.
Ik vraag me alleen af of de mannen bij VM niet een grapje hebben uitgehaald en de rijhoogte van zo’n zwaar belast voertuig stiekem niet zelf al hebben veranderd?
Daar kom je dan alleen in de praktijk achter: als ‘ie scheef hangt mag de boel weer uit elkaar.
Als ze dit gedaan hebben dan kunnen ze volgens mij de torsie-staaf afstellen en aanpassen aan de hoogte van de gebouwde carrosserie. Oftewel de torsie-staven zijn verstelbaar.
ik heb geen onderdelenboek met nummers maar zijn de voorste en achterste staven hetzelfde?
heb ik ook nog nooit echt naar gekeken trouwens