Olie vervangen voor of na de winterslaap ??
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 12 december 2013 07:26 PM

Met de vrees hierbij de doos van pandora te openen , stel ik deze vraag toch maar !

Voor beide valt er wat te zeggen :

VOOR de winterslaap : vuile olie met alle residu is uit het motorblok voor de lange winterstalling

NA de winterslaap : je vertrekt met verse olie voor het nieuwe seizoen ....

Ik maak me de bedenking als je voor de winter nieuwe olie opdoet ,

deze de ganse winter is blootgesteld aan de elementen en de “verzuring ”

een hele winter kan inwerken op de olie waar je daarna de hele zomer gaat mee rijden .

Graag jullie meningen .

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 12 december 2013 08:35 PM
  [ # 1 ]

Interessante vraag!
Voor m’n gevoel is het beter om de olie vóór de winterslaap te vervangen.
De troep heeft dan geen tijd om uit te zakken en een plaque te vormen op de bodem van het carter.
Als je niet meer rijdt na het verversen zal er toch niet snel veroudering optreden?
De veroudering treedt volgens mij voornamelijk op in de opwarmfase door condens en een slechtere verbranding. En dan nog kan de olie een jaar mee…

Ik ken wel voorbeelden van oude Amerikaanse Fords uit de zeventiger jaren waarbij het aandrijfasje van de oliepomp afbrak bij starten na een lange tijd stilstand.
De uitgezakte troep zorgt voor zwaar lopende oliepomp, het vrij lange dunne aandrijfasje van die pomp is daar niet op berekend, krak!

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 12 december 2013 08:48 PM
  [ # 2 ]

Wel goeie vraag inderdaad. Maar paar maanden zal het niet om gaan denk ik.
Zou zelf na de winterslaap doen.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 12 december 2013 09:24 PM
  [ # 3 ]

Mij is altijd vertelt dat je olie kan bewaren zolang je de bus niet open gedaan hebt .

Dus vandaar mijn bedenking van de olie maanden bloot te stellen ,  voor je gaat rijden !

Aanslag in de carterpan is geen issue bij de SM ,

die heeft plaats genoeg om ren heleboel bezinksel veilig op te bergen ,

en een kanjer van een oliepopmp cheese

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 december 2013 09:27 PM
  [ # 4 ]

Winterstalling??? Huh?? Voor een SM??

Maar goed: olie in het carter verouderd toch wel. Of ie nou 3 maanden in de auto zit of een heel jaar en gebruikt wordt… ik zou na een jaar rijden van die vieze, zure, vuile zwarte bagger af willen en de boel met schone olie wegzetten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook