Ben nog niet echt thuis in de materie…. Bij mij blijft het koppelingspedaal in de onderste stand staan ... Enig idee waar ik dit probleem moet zoeken? Bij de gever of bij de ontvanger ... Of erger nog in het koppelingshuis…. Stel ervaringsdeskundige suggesties zeer op prijs….
Check 1: Zit er nog LHM in ? Voeding LHM zit van onder het voorraadvat naar de koppelings-hoofdcylinder.
Check 2: Koppelingshuis: Haal de veer van de cylinder aan de koppelingskant, en probeer of je je arm kunt bewegen: Moet eignelijk nauwelijks bewegen: Je kunt met de hand de koppeling niet bedienen.
Check 3: Ontlucht de cylinder aan de kant van de koppeling. Zit een ontluchtingsnippel op: Opendraaien, slangetje erop, koppeling heen en weer bewegen: Komt er vloeistof uit, doorgaan tot de bellen weg zijn. Geen vloeistof: Kijk naar check 1:
Als je hoofdcylinder lekt moet je nog altijd wat kunnen pompen om te ontluchten !
We horen graag van je .
To err is human, not to err is divine.
Dank je .... Hier kan ik wat mee…. Wordt de kerstvakantie voordat ik er op terug kan komen…. Heb dan wat onderhoud gepland…. Zal proberen wat foto ‘s te maken. Het vreemde is dat ik na het starten wel kan ontkoppelen en dus bijv in de 1 of achteruit kan schakelen maar een 2e keer gaat niet meer…. Motor uitzetten… Uit de versnelling ... Starten ... En dan kan ik weer 1x…
Klinkt naar lekkage of verstopping: De LHM moet door de zwaartekracht en de zuigkracht in de hoofdcylinder lopen. Je hebt het LHM niveau gecontroleerd neem ik aan ? Als ik je goed begrijp kan je dus een keer de koppeling gebruiken, daarna heb je geen vloeistof meer. Wat gebeurt er als je een paar minuten wacht met draaiende motor? Kijk ook naar LHM lekkage op de koppelingscylinder…... Dat zie je als lekkage links aan het spatbord, achter aan de portierkant, of in die buurt.
Omdat er maar weinig verlies is zul je wel niet veel zien lekken !
Veel succes !
To err is human, not to err is divine.
Lhm is ok…. Motor laten lopen kan niet echt omdat het probleem zich voordoet in de versnelling ... Kan hem alleen smoren door te remmen zodat motor uitgaat ... Of simpel sleutel omdraaien ....maar ik ga er mee aan de gang ....
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heel erg vreemd dat het alleen gebeurt als de motor loopt. Als je de koppeling indrukt zet je LHM druk in de slave cylinder die de gaffel bedient die de drukgroep indrukt middels een lager. De drukgroep drukt het lager terug als je de koppeling loslaat, samen met de hulpveer die bovenop de gaffel zit.
Het pedaal kan alleen onderin blijven staan als de mastercylinder zwaar loopt of de zuiger klemt of zo. eigenlijk zou dan wel het pedaal omhoog moeten komen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Pedaal blijft achter de vloerbedekking hangen?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Heel erg vreemd dat het alleen gebeurt als de motor loopt. Als je de koppeling indrukt zet je LHM druk in de slave cylinder die de gaffel bedient die de drukgroep indrukt middels een lager. De drukgroep drukt het lager terug als je de koppeling loslaat, samen met de hulpveer die bovenop de gaffel zit.
Het pedaal kan alleen onderin blijven staan als de mastercylinder zwaar loopt of de zuiger klemt of zo. eigenlijk zou dan wel het pedaal omhoog moeten komen…
In het pedaal zit een veer. Als die veer breekt of gaar gaat komt het pedaal niet ver genoeg terug om de zuiger in de hoofd-koppelingscilinder zo ver terug te laten komen dat er vloeistof vanuit het LHM reservoir in de hoofd-koppelingscilinder kan stromen. Het breken of uitslijten van de veer en/of het nokje waar de veer in vast zat in het koppelingspedaal is een kwaal die ik vaker ben tegengekomen bij een sm. Het is zelfs het eerste waar ik naar zou kijken bij deze klachten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gewoon proberen het pedaal met de hand omhoog te trekken en kijken of hij het daarna weer doet dus.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En het systeem een keer goed ontluchten, en liefst niet door middel van de “pompen met het pedaal” methode.
Waarom?
Door het “doortrappen” van het pedaal verplaats je de zuiger en cups in de hoofdcilinder over een veel grotere afstand dan normaal. Zo komen de cups in een gedeelte van de hoofdcilinder waar ze onder normale remomstandigheden nooit komen. Juist op dát deel wil de boring van de hoofdcilinder aangetast worden door oxidatie, corrosie en andere beschadigingen. Trap je daar nu het cupje overheen dan is ie gelijk stuk.
Daarom doe ik dat het liefst met de methode “omgekeerd ontluchten”: neem een oliespuitje (je weet wel, zo’n kannetje met een pompje er op), vul dat met LHM en duw een doorzichtig slangetje op de tuut. De andere kant van het slangetje op de ontluchtingsnippel op de koppelingscilinder op de versnellingsbak, de nippel open en pompen maar met het pompje van de oliespuit. Zo pomp je verse LHM de koppelingscilinder in, dan de leiding in en tenslotte de hoofdcilinder in. De lucht ontsnapt heel gewoon via de hoofdcilinder zo het LHM reservoir in.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik heb in het begin die veer niet gehad. Ik had dit euvel echter nooit…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor alle reacties….. Ga er in de kerstvakantie mee bezig…...laat het jullie weten….
Probleem opgelost…. Aanvoerleiding koppelingscilinder niet goed vast gedraaid…. Daar dus drukverlies en Lhm lekkage…vandaag meteen maar weer eens een paar kilometer gemaakt… Kan nog net voor de wegen straks weer vol pekel liggen..