Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:
Zou het trouwens kunnen dat het klokkenspel uit een GS komt?
Als ze begin jaren 70 al met dit model bezig waren, de CX kwam net even later op de merkt, terwijl de GS al een tijdje in de showroom stond. Op de foto is het lastig te zien.
Nu je het zo zegt… ik denk dat je een punt hebt. Vooral de metertjes lijken uit de gs te komen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als dit project al voor 74 liep dan denk ik dat er nog weinig CX onderdelen op de plank lagen die was ook nog in ontwikkeling.
Hier is het dash beter te zien. GS onderdelen of niet?
Grappig detail dat de rem vierkant is gemaakt
Meer foto’s: http://www.maseraticlub.co.uk/members-photos-0X.htm
DS handrem, DS hendels, DS knoppen, klokje.
SM stuurverstelling? SM hoogte regeling, pookknop.
Hout met lederen stuur, ook wel erg apart.
Mooi verhaal. Mijn complimenten.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik vraag me eigenlijk af, of Jaeger die handel gewoon uit de bakken viste en er een tableau van heeft gemaakt dat bij de QPII past? De toerenteller/snelheidsmeter/km-telwerk combi lijkt wel weer meer CX dan GS (totaal verschillende indeling!) en daarbij, in 1974 zal het dash van de CX ook op zijn minst dicht bij definitief zijn geweest, if not klaar. Voor een stuk of wat extra prototypes zou dan best goed van het klokkenspel van de nieuweling gebruik gemaakt kunnen zijn, met als bijkomstigheid dat dat later in het productiemodel ook interessant blijft in verband met productievolume. Dus het leek mij verdedigbaar. Ik heb daarin voor het verhaal dan ook maar gewoon een keuze gemaakt.
Nu maar hopen dat er iemand de waarheid achterhaalt! Uiteindelijk is dit stuk vast niet het laatste wat er over de Quattroporte II zal worden geschreven. Steeds verder voortschrijdend inzicht is dan ook het mooie aan dit soort onderzoekjes
Derk
PS: niet alleen de pookknop is van de SM, het hele ding is van de SM. Deze auto heeft toevallig een leren pookhoes, maar er zijn er ook met hetzelfde open mechaniek als in de SM.
PPS: dank voor alle complimenten!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Het ligt je wel, dat graven in het verleden. Dat zou je voor je werk moeten doen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Arjan Verkade schreef:
Meer foto’s: http://www.maseraticlub.co.uk/members-photos-0X.htm
DS handrem, DS hendels, DS knoppen, klokje.
SM stuurverstelling? SM hoogte regeling, pookknop.Hout met lederen stuur, ook wel erg apart.
Onder de kap natuurlijk de hele SM hydrauliek, de DS spanningsregelaar en zelfs het schokdempertje voor de koplampen…
2d schreef:Het ligt je wel, dat graven in het verleden. Dat zou je voor je werk moeten doen
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
2d schreef:Het ligt je wel, dat graven in het verleden. Dat zou je voor je werk moeten doen
Ik zal er eens over nadenken
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi verhaal Derk! Het enige zure is dat zo’n ding dus altijd buiten mijn bereik zal blijven
Koppelingspedaal is trouwens ook sm, evenals de kachel/ventilatiebediening en de ventilatiesleuven daarboven. O, en niet te vergeten de asbak met het rolluikje!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Zou een mooi tentoonstellingsobject voor de ICCCR 2016 zijn…
Wat denk jij Derk, is dat haalbaar? Zijn de eigenaren van de exemplaren in Duitsland en Engeland ergens te benaderen (een forum of zo)?
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
H@ns schreef:Arjan Verkade schreef:
Meer foto’s: http://www.maseraticlub.co.uk/members-photos-0X.htm
DS handrem, DS hendels, DS knoppen, klokje.
SM stuurverstelling? SM hoogte regeling, pookknop.Hout met lederen stuur, ook wel erg apart.
Onder de kap natuurlijk de hele SM hydrauliek, de DS spanningsregelaar en zelfs het schokdempertje voor de koplampen…
DS klokje!
Die spanningsregelaar en demper had de SM al van de DS gekregen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Fijne artikeltjes . Ik heb nog eens een roadtest-citaat gelezen waarin gesteld werd dat de SM op het niveau van de Mercedes 600 stond qua verfijning en techniek. Met dit ding had Citroen de achterbank en het prijsniveau dan waarschijnlijk ook op niveau. Ik vind het een prachtige auto. Dashboard ziet er met die glasplaat wel een beetje uit als huisvlijt. En de achterlichten zijn vreselijk - net alsof het ding niet af was.
Toentertijd stond de Quatroporte gewoon in de jaarboekjes van auto’s die op dat moment te koop waren. Dat was dus een beetje voorbarig. Iemand enig idee waarom dit ding geen europese typegoedkeuring kon krijgen?
Eerst: Complimenten voor de schrijvers.
“Europese” typegoedkeuring bestond toen nog niet, maar je zat toen wel in de periode dat elk land zijn typegoedkeuring begon af te stemmen op andere landen. De eerste Europese richtlijn is van Januari 1970, ging p z’n laatst in augustus 1971, en gaat over de wederzijdse afstemming en erkenning van keuringen en de testmethoden: Het stond landen vrij extra voorwaarden te stellen, maar het “dubbele testen” verdween hiermee.
Ik denk dat dat een einde maakte aan allerlei “uitzonderingen:, de oude methode voor individuele toelating werkte dus niet meer. ( Dit ging over ” de 6”, Benelux, Frankrijk, Italie en Duitsland. Engeland, Ierland en Denemarken traden toe tot de EEG op 1 jan 1973, Spanje en Portugal pas op 1 jan 1986, dus in Spanje gold de regeling nog niet in 1974.
Een voorbeeld voor de SM: In Duitsland waren de meedraaiende koplampen officieel verboden, zelfs voor de DS, kwam er pas in 1974 als ik me goed herinner. : Werden gewoon vastgezet, of de lampen verwijderd. Daarnaast gaven de dubbele koplampen ( grootlicht en vastgezet meedraaiend licht) van de SM met 4 x H1 volgens de Duitse norm van toen te veel licht, en werden dus niet toegelaten. Ook de RRs hebben in Duitsland tot vandaag geen officiële toelating.
Daarnaast was Maserati na 1974 virtueel failliet met het faillissement van Citroen, en vanaf maart 1975 ondergebracht in de staatsholding GEPI, en toen De Tomaso in beeld kwam in 1975 gingen de roeren om: Geen toekomst voor de Citroen delen, een grote V8 werd de norm, en daarnaast de ontwikkeling van de Biturbo…Wel logisch dat “om den brode” de carrosserieën van de QP II werden afgebouwd en verkocht, iedere auto was er een, en ze hadden het geld nodig om de salarissen te betalen… Over de brochures: Papier is geduldig.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die goedkeuring is eigenlijk gewoon gestrand op de factoren geld (of eigenlijk, het gebrek daaraan) en eigenaarschap van Maserati. Eeuwig zonde, want de QPIII smoelt gewoon niet zo goed als de II en is IMNSHO bovendien aanzienlijk minder elegant verouderd.
@ Par eXeMple: Dat zou ik niet precies weten. Je zou om te beginnen Marc Sonnery kunnen contacten, die een pracht boek over Maserati in de Citroën-jaren heeft geschreven. Hij was het ook, die de SM V8 weer voor het voetlicht haalde, kennelijk tot chagrijn van andere Franse journalisten en autohistorici. Op het forum http://www.ferrarichat.com is hij te vinden onder de naam ‘Nembo1777’. Het zou natuurlijk wel een evenement op zich zijn om AM123*004 naar ICCCR’16 te halen!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nog een site gevonden met wat aanvullende info & foto’s:
http://quattroporte.online.fr/qp2.htm
De QPI smoelt overigens ook erg goed….
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Er klopt niet veel van die pagina ben ik bang. AM130 is de QPIII (van DeTomaso) en in de QPII is nooit sprake geweest van een 4,8 liter V8 (dat is de klassieke Maserati V8 in de QPIII). En natuurlijk was er in 1970 van de Citroën Quattroporte II nog geen sprake…
Wel blijven meedenken natuurlijk, want er is nog steeds veel te weinig echt bekend over de Quattroporte II!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!