1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Type veerbollen (BX)
Syb-Sosef
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 24 januari 2006 11:54 PM

Mensen, na het halve forum afgeschuimd te hebben naar een mogelijk antwoord op mn vraag dan toch maar een nieuw topique geopend.

Stel: mijn achterbollen zijn aan vervanging toe. Echter vind ik mijn achterkant nogal ‘soft’ geveerd.
Nu begreep ik van mn garagist dat ik normaliter kleine bollen met 35 bar aan de achterkant heb. (Welke by the way niet via IDDS Technique verkrijgbaar lijken te zijn?!)
Kan ik nu bijvoorbeeld gewoon bollen met 40 bar achter schroeven of is dit absoluut not done?

(Kanttekening bij deze stelling is dat ik niet weet hoe mn auto veert met goede bollen…)

Ik hoor graag jullie mening/ervaringen


[edit bogaard77] topic title aangepast [/edit]

It was the ZL-28-RV…..

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 januari 2006 11:56 PM
  [ # 1 ]

Re: Type’n veervollen

Syb-Sosef schreef:

Mensen, na het halve forum afgeschuimd te hebben naar een mogelijk antwoord op mn vraag dan toch maar een nieuw topique geopend.

Stel: mijn achterbollen zijn aan vervanging toe. Echter vind ik mijn achterkant nogal ‘soft’ geveerd.
Nu begreep ik van mn garagist dat ik normaliter kleine bollen met 35 bar aan de achterkant heb. (Welke by the way niet via IDDS Technique verkrijgbaar lijken te zijn?!)
Kan ik nu bijvoorbeeld gewoon bollen met 40 bar achter schroeven of is dit absoluut not done?

(Kanttekening bij deze stelling is dat ik niet weet hoe mn auto veert met goede bollen…)

Ik hoor graag jullie mening/ervaringen

ik zou nooit zomaar een andere bol erop zetten maar als je het zeker wilt weten de heer oldenhage kan je er vast wel iets over vertellen of ga anders eens bij chyparse langs

Profiel  
 
Syb-Sosef
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 25 januari 2006 12:09 AM
  [ # 2 ]

heer oldenhage???

It was the ZL-28-RV…..

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 25 januari 2006 12:13 AM
  [ # 3 ]
Syb-Sosef schreef:

heer oldenhage???

jupz is een citroen dealer hier op het forum die weet er vast wel iets van af

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 25 januari 2006 12:18 AM
  [ # 4 ]

Waarschijnlijk weet hij er zelfs heel veel vanaf! Maar je kunt ook gewoon bij http://www.iddstechnique.nl naar ‘t emailadres van Wim Dorstman (toch?) zoeken en ‘t type van je auto doorgeven, dan zoekt hij de juiste bollen erbij!

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 25 januari 2006 12:19 AM
  [ # 5 ]

de druk maakt niet zo veel uit, 5 bar meer of minder. Het gaat om de schokdemper in de veerbol.

Heb je Chyparse al eens geprobeerd?

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 25 januari 2006 12:25 AM
  [ # 6 ]

sorry ik dacht dat het om een DS ging… maar veerbollen achter voor een BX zijn gewoon te krijgen, met de juiste druk en de juiste schokdemper.
als je het chassisnummer geeft kan ik zo nagaan wat ze kosten

mvg Johan

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 25 januari 2006 12:26 AM
  [ # 7 ]

Een BX hóórt standaard 40 bar in de achterveerbollen te hebben, maar zoals Johan zegt is de schokdemper belangrijker dan de initiaalspanning.

Gr Martijn

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 25 januari 2006 01:14 AM
  [ # 8 ]

Zoals gezegd, pleur er niet zomaar een bol op. Dat verandert de wegligging en kan zelfs gevaarlijk zijn bij de verkeerde combinatie. Vandaar hier dus het verlossende antwoord Wink Het is even puzzelen, maar dan zie je voor elke BX de juiste combinatie, stug of soepel:
 

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 25 januari 2006 01:21 AM
  [ # 9 ]

Re: Type veerbollen

Syb-Sosef schreef:

Mensen, na het halve forum afgeschuimd te hebben naar een mogelijk antwoord op mn vraag dan toch maar een nieuw topique geopend.

Stel: mijn achterbollen zijn aan vervanging toe. Echter vind ik mijn achterkant nogal ‘soft’ geveerd.
Nu begreep ik van mn garagist dat ik normaliter kleine bollen met 35 bar aan de achterkant heb. (Welke by the way niet via IDDS Technique verkrijgbaar lijken te zijn?!)
Kan ik nu bijvoorbeeld gewoon bollen met 40 bar achter schroeven of is dit absoluut not done?

(Kanttekening bij deze stelling is dat ik niet weet hoe mn auto veert met goede bollen…)

Ik hoor graag jullie mening/ervaringen

als je ontevreden bent over je achterkant , dan moet je een afspraak maken met wupke:ik ga met jou samen opzoek naar jou bollen,eb stugheid.
ik pas dus de vering aan jou aan ,stugger slapper lange veerweg korte veerweg.
het is niet zo goed koop als orginele bollen, maar je auto veert wel zoals jij het wilt.
mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 25 januari 2006 01:38 AM
  [ # 10 ]

ik vraag me toch langzamerhand af of wulpke om werk verlegen zit???
hij is, als ik het forum zo even doorlees, al de hele week volgeboekt om iedereen met zijn “vakmanschap” te verblijden…

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 25 januari 2006 01:40 AM
  [ # 11 ]

Komt dat zien…  het lijkt er wel op…

 

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 25 januari 2006 01:54 AM
  [ # 12 ]

pas maar op, straks wordt je nog zo’n kermis atractie,

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 25 januari 2006 02:08 PM
  [ # 13 ]
oldenhage schreef:

pas maar op, straks wordt je nog zo’n kermis atractie,

gaat dat over de avatar van René of de werkvraag van Wupke? Ergens anders op dit forum heb ik een uitleg van hem gezien waarin ongeveer staat dat hij op ‘t moment wel wat extra klusjes kan gebruiken ja…

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 25 januari 2006 02:15 PM
  [ # 14 ]

Al weet ik dat Wupke garant staat voor veel spraakwater, zullen we ons toch even blijven bezig houden met het oorspronkelijke onderwerp?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 25 januari 2006 02:31 PM
  [ # 15 ]

dat zal ik dan maar meteen doen.
als je gewoon weggedrag wilt zoals een BX orgineel is, kan je het beste de normale bollen kopen.

die zijn zelfs te verkrijgen bij de betere automateriaalzaken.
je kan ze via internet bestellen bij bijvoorbeeld PSA parts.

een rondje google zal je daar veel duidelijkheid in brengen.

als je geen fratsen wilt zou ik opteren voor de bollen van een BX 16/19.
trs /tzi .
die geven goede stabilliteit en veren soepel.

wil je toch wat makkelijker over de drempels kan je opteren voor dezelvde bol, alleen dan in 0,5 ltr uitvoering.
hierdoor word de gehele lengte van de veerweg soepel,en krijg je niet dat pingpong effect op het einde van de veerslag.

en toch behoud je de juiste stijfheid van de schokbrekers.

wil je stugger,en meer stijfheid lijkend op het weggedrag van Japanse middenklassers, moet je de bollen nemen van een Xantia achter of wederom van de BX en dan die van de sport of de 16 klepper.

die hebben stuggere schokbrekers.

mvgr wupke:suc6 Wink

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook