Hallo,ik ben nieuwe hier en sinds enkele dagen een troste bezitter van een Citroen Xsara Break uit 1998 met 1.4 motor,met 209018 op de teller.
Ik ben een leek op het gebied van techniek en heb een vraag:
Afgelopen zaterdag heb ik deze auto opgehaald,na 6 maanden stil gestaan te hebben bij een autodealer.
Bij aflevering is er een nieuwe thermostaat ingezet,omdat de auto en kachel niet warm werd.
Afgelopen maandag heb ik (na ongeveer 45 km rijden,de oliedop eraf gehaald en hier zat bruine mayonaise op.Dit verwijderd en koelvloeistof bijgevuld,met koude motor.Het vatje was vies van binnen,leek op stoffige koelvloeistof.Gevuld tot de MAX streep en weer gaan rijden.Op dinsdag weer (met koude motor) gekeken naar het peil van de koelvloeistof en deze was weer behoorlijk gezakt.Het is erg moeilijk het MIN streepje te vinden.
Hierop naar garage 1 gereden en heeft een lektest gedaan.De monteur bevestigde mijn vermoeden,lekke koppakking.Lekkage van buitenuit was er niet en met de viergastest bemerekte hij de lekke koppaking.
Hij vroeg mij hoeveel koelvloestof ik erin deed,nou tot de MAX.Het spoot uit het vat,aldus de monteur.
Hierna teruggegaan naar de autodealer en heeft zijn monteur er naar laten kijken.Na twee dagen testen,
rijden,testen,rijden…..zegt hij me niets te kunnen vinden.
Ik wil graag weten wie er gelijk heeft,de auitodealer is een goeie.Ik mag de Citroen weer kosteloos inruilen als blijkt dat er toch wat is.Ik ben bang dat deze dealer de koppaking niet wil bekostigen,
maar aan de andere kant….twijfel wel/geen lekke koppakking.
Als de motor gestart wordt,dan bonkt het eventjes,na een tipje gas verder geen probleem,de koeltemperatuur loopt binnen 10 minuten op naar 90 gragen,dan 95 en daarna terug naar 90 graden.
Begint de koppakking te lekken,of is deze al lek.Of kan ik andere scenario’s bekijken?
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Is het motorblok als je er voor staat, links onder ook wat vettig? In de koppakking zit een rubber ring die na 10 jaar of 150.000km begint te lekken (zo hebben ze het mij tenminste verteld ), als die daar lekt is het nog de originele koppaking en zou die dus best lek kunnen zijn.
Als 1 garage zegt dat er volgens de lektest een lek is, en je verliest koelvloeistof (ook witte wolken uit de uitlaat?) dan lijkt het me toch wel dat er iets aan de hand is.
Overigens is een koppakking vervangen bij dat type motor relatief simpel.
Waarom laat je de verkopende garage niet ook een lektest doen?
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Als je zoveel koelvloeistof in een dag kwijt bent, lijkt me het wel duidelijk. Daar heb je geen tweede lektest voor nodig.
Ik weet niet onder welke voorwaarden je die auto gekocht hebt, maar het lijkt me niet zo’n betrouwbare verkoper.
Afhankelijk van andere klachten en de prijs die je ervoor betaald heb is de keuze zelf op (laten) knappen of terug met dat ding. “gratis inruilen’? wat is dat? terug en geld terug (en je oude auto?).
Ik weet niet of ik vertrouwen zou hebben in een andere auto als er natuurlijk al iets bijstaat wat je zou willen hebben.
(Overigens weet ik niet of dat zo is, met die standaard koppakking. Bij AX is dat voor de vorige generatie van deze 1.1 en 1.4 motoren wel eens geschreven hier, maar is dat ook voor ‘98 1.4 nog zo? Zelf een 1.6 8V van 2 ton naar 3,35 ton gereden en daar zat zeker weten nog dezelfde koppakking op (ja ok, ander blok)).