Hallo,ik ben nieuwe hier en sinds enkele dagen een troste bezitter van een Citroen Xsara Break uit 1998 met 1.4 motor,met 209018 op de teller.
Ik ben een leek op het gebied van techniek en heb een vraag:
Afgelopen zaterdag heb ik deze auto opgehaald,na 6 maanden stil gestaan te hebben bij een autodealer.
Bij aflevering is er een nieuwe thermostaat ingezet,omdat de auto en kachel niet warm werd.
Afgelopen maandag heb ik (na ongeveer 45 km rijden,de oliedop eraf gehaald en hier zat bruine mayonaise op.Dit verwijderd en koelvloeistof bijgevuld,met koude motor.Het vatje was vies van binnen,leek op stoffige koelvloeistof.Gevuld tot de MAX streep en weer gaan rijden.Op dinsdag weer (met koude motor) gekeken naar het peil van de koelvloeistof en deze was weer behoorlijk gezakt.Het is erg moeilijk het MIN streepje te vinden.
Hierop naar garage 1 gereden en heeft een lektest gedaan.De monteur bevestigde mijn vermoeden,lekke koppakking.Lekkage van buitenuit was er niet en met de viergastest bemerekte hij de lekke koppaking.
Hij vroeg mij hoeveel koelvloestof ik erin deed,nou tot de MAX.Het spoot uit het vat,aldus de monteur.
Hierna teruggegaan naar de autodealer en heeft zijn monteur er naar laten kijken.Na twee dagen testen,
rijden,testen,rijden…..zegt hij me niets te kunnen vinden.
Ik wil graag weten wie er gelijk heeft,de auitodealer is een goeie.Ik mag de Citroen weer kosteloos inruilen als blijkt dat er toch wat is.Ik ben bang dat deze dealer de koppaking niet wil bekostigen,
maar aan de andere kant….twijfel wel/geen lekke koppakking.
Als de motor gestart wordt,dan bonkt het eventjes,na een tipje gas verder geen probleem,de koeltemperatuur loopt binnen 10 minuten op naar 90 gragen,dan 95 en daarna terug naar 90 graden.
Begint de koppakking te lekken,of is deze al lek.Of kan ik andere scenario’s bekijken?
Totaal aantal Berichten: 752
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU