Heb onlangs mijn CX Athena uit 1981 op LPG verkocht. Wist toen nog niet precies wat er voor in de plaats moest komen.Heb gedacht aan een GS of GSA daar deze toch wat lichter en misschien wat zuiniger in gebruik zijn dan een CX. Maar tijdens mijn zoektocht ben ik een CX Athena uit 1981 tegen gekomen welke mijn aandacht heeft getrokken.
En zo ben ik eigenlijk in het bezit gekomen van een identieke auto, enkel nu rijdend op benzine.
Weer een uitdaging om alles netjes in orde te brengen en de auto met al haar “eigen” aardigheden te leren kennen.
Eerst maar beginnen met het interieur, lijkt nu wel of er een hele ploeg stucadoors mee heeft gependeld. Verder wat deukjes en kleine gebreken oplossen en kijken hoe de “Dame” er verder technisch voorstaat.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.





















Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Leuk Peter! Ik zie hem vast wel een keer staan/rijden in Oosterhout
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Goede keuze lijkt me
In je lijstje met auto’s staat ook een Athéna uit 1985?
Ja ik meen met kenteken LS-30-BR, was een Reflex of Athena, origineel volgens mij in 1985 als Leader afgeleverd met de striping aan de onderzijde en het ruitjes interieur echt jaren’80 uitvoering.. Ben namelijk wel eens aangesproken door een Citroen verkoper die de auto als zodanig herkende.Toen ik de auto in bezit had was de striping niet meer aanwezig.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Nou ik vraag het omdat ik dacht dat de 2 liter versies vanaf ‘83(?) CX20 heten.
Toen kwamen ook de bruine i.p.v. gele rolletjes voor de tacho en toerenteller.
Ja ik weet dat de z.g gele vissen ogen in 1983 zijn vervangen door de zwarte schijven, maar mijn CX had toch nog de gele draai rollen.Het kan natuurlijk zijn dat er door Citroen nog een en ander bij elkaar is gezocht voor bepaalde uitvoeringen waaronder de Leader uitvoering uit 1985.
Of mijn auto was niet geheel origineel t.a.v. van het kenteken maar dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk geheel de originele staat van de auto.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.

Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-12-2012
- C5 2.0i 16v Exclusive automaat
Zie dit draadje nu pas. Ik heb op 2 januari 1985 een CX 20 Pallas (nieuw) geleverd gekregen, kenteken LS-29-BR. Er is in 1984 inderdaad een kleine serie Leader gemaakt (met de rvs-bumper): http://aebergon.perso.neuf.fr/Citroen/page_Citroen_CX_Leader.htm . In de jaren daarna zijn er meer gemaakt, Serie II.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Die serie 1 leader,is mooier om te zien dan de serie 2.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Weet inmiddels wat meer over de Dame, ze start wat moeilijk bij lagere temperaturen en heeft flink wat choke gebruik nodig om aan te slaan.Wat verder naar voren is gekomen tijdens gebruik is dat de achterzijde boterzacht veert maar de voorzijde toch wel heel hard is. Verder heeft ze wat moeite om op rij hoogte te komen en te blijven,denk dat de voorraadbol en de voorste bollen moeten worden vervangen.Is dat iets wat ik zelf kan doen?.Heb in het verleden al wel eens achterste bollen vervangen door de veerpoot tegen te houden en de bol los te slaan/ draaien.Kan dat ook met de bollen op de voorste veerpoten.Auto in hoogste stand poot tegenhouden,bol er af slaan,draaien, laagste stand inzetten en nieuwe er op draaien,of komt daar nog wat meer bij kijken.Graag wat informatie om zelf aan de slag te gaan.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Met een beetje geluk draai je die bollen er met de hand af.
Even laten schrikken op druk, dan de druk eraf met de ontlastschroef op de regelaar.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v





























Totaal aantal Berichten: 10401
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Voorkanr heeft geen poten. De bollen er af halen is gemakkelijker da de achterkant.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bollen aan de voorzijde inmiddels vervangen, dat was inderdaad een niet al te moeilijke klus.
Auto veert nu aan de voorzijde ook weer goed.Is toch wel een hele verbetering kan nu weer over zweven praten.
Had tegelijkertijd ook een nieuwe hoofdveerbol besteld.Deze heb ik echter nog niet gemonteerd om dat ik twijfelde welke van de twee bollen in het vooronder de hoofdveerbol is.
Is het de bol welke rechtstreeks onder de HD pomp zit of diegene welke links onder tegen het voorfront,zeg maar onderin ligt?
Verder de motor voorzien van nieuwe koelvloeistof in verband met eventuele vorst de komende tijd.
Nu nog wat bougies ,kabels verdelerkap filters en olie en ze komt de winter wel door.
Verder nog even uitvinden hoe ik het lampje in de trekknop van de handchoke kan vervangen?
Dus eigenlijk weer wat oplossingen en ook weer vragen, maar daar komen ook weer oplossingen voor in de plaats.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.





























Totaal aantal Berichten: 10401
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De bol linksonder is de remaccu. Die willen ook nog wel eens overleden zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
sterker nog; die is meestal stuk.
te merken aan het niet meer een aantal keren kunnen remmen bij stilstaande motor.
een kapotte hoofdveerbol is te merken aan het vaak in en uit schakelen van de hd regelaar (tik)
de bol die je hebt kun je voor beide gebruiken
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v





























Totaal aantal Berichten: 10401
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zou er dus nog een bijkopen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De hoofdveerbol heb ik aangeschaft omdat ik de auto eigenlijk niet gelijk op rijhoogte denk te krijgen,spatlappen schuren over de grond als ik de Dame door de eertste bochten stuur.Verder zakt ze na het stoppen van de motor vrij snel naar beneden. Even wat gymnastieken met de hoogte verstelling helpt wel om de auto op rij hoogte te krijgen maar dat moet volgens mij ook vanzelf gaan na het starten.
De hoogte regelaar zelf zou natuurlijk ook de boosdoener kunnen zijn ,maar dat lijkt mij niet de eerste verdachte.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.