Dat lijkt mij de spanningsregelaar.
Die regelt het bijladen van de accu met de juiste spanning.
Gr. Wim.
Enne, met dat starten in je eentje kan je het contactslot aan zetten en dan in de motorruimte met een jumpwire vanaf de +accu naar het startrelais de startmotor bedienen.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
En waar moet die dan aan vasthangen? Het kan toch niet te bedoeling zijn dat die loshangt in de motorruimte?
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
als het goed is zit er in dat bouwjaar al een dingetje aan de beugel van de motorkapsteun gelast waar de spanningsregelaar inschuift. Daarvoor was het een los L plaatje wat onder de accu klemde.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Heren
Net nog even met de ontsteking aan de gang gegaan, en de truuk met de vonkende bougies geprobeerd en geen vonk te zien. Niet met de oude en evenmin met een nieuwe.
Nu verdenk ik de bobine, als je het contact aanzet staat er 12 Volt op de bobine, start je de wagen staat er evengoed 12 Volt op de bobine, eigenlijk zelf ietsje minder. Dat lijkt me te weinig om een vonk te kunnen laten ontstaan, omdat de bobine laagspanning in hoogspanning omzet. Wil dit zeggen dat de bobine aan zijn einde is gekomen?
Ik denk dat ik alvast een nieuwe bobine, stroomverdelerkap en rotor ga bestellen, zodoende ik alles kan vervangen als dat nodig lijkt te zijn.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bobine is zelden de oorzaak als hij gewoon rijdend is weggezet. Je zou de weerstand van de primaire spoel kunnen meten. Die moet een paar ohm zijn. En de secundaire een aantal kilo-ohm. Maakt de bougie wel contact met het blok als je dit probeert?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
De auto heeft 11 jaar stilgestaan, en of ze op de moment van wegzetten reed weet ik niet. En de bougie maakte contact met het blok!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan zou ik beginnen met heel fijn schuurpapier de puntjes schoon te maken. Dikke kans dat die geoxideerd zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
En alle massapunten even losmaken, met een staalborsteltje schuren en weer vastzetten kan ook geen kwaad.
Als je onderdelen gaat vervangen dan zou ik beginnen bij de condensator. Die kan door lang stilstaan defect raken.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
De condensator die erop zit is al door mij vervangen vorige week. Ik heb het onstekingshuis er af gehad, contactpunten zagen er als nieuw uit. Het nieuw setje dat ik hier heb liggen ziet er niet veel nieuwer uit. Dan heb ik de bobine nogmaals doorgemeten en ze werkt, alsook de bougiekabels.
Volgende week ga ik verder met nieuwe accuklemmen, en alle massapunten en stekkers/aansluitingen proper te maken! De puntjes in de verdelerkap zijn toch al een eindje afgesleten, dus die ga ik alvast bestellen, samen met de rotor! Dan nog nieuwe benzine erin, al is dat pas nodig als er ontsteking is natuurlijk!
Alvast bedankt voor het meedenken!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoe ga je de ontsteking op tijd zetten als je hem weer terug plaatst?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Als ik wat weer terugplaats?
Oei…
Dat antwoord kan zowel deskundigheid als ondeskundigheid betekenen…
Hallo Mathias ,Hans en andere volgers
Even voor de duidelijkheid , deze begrippen verschillen in het nederlands en het “vlaams”
Wat wij in nederland ontsteking noemen heet in België normaal gesproken “Delco”
Het belgische ontsteking is in nederland beter bekend onder het begrip “vonk”
Rene
Okee, maar Matthias heeft het ontstekingshuis (Delco) eraf gehaald, anders kan je sowieso niet goed bij de puntjes.
En na het terugplaatsen moet je wel het ontstekingstijdstip en eventueel contacthoek afstellen.
En voor dat afstellen heb je weer gereedschap nodig (stroboscoop en dwellmeter).
Daar heeft Jan wel een punt…