Als de vering stug is dan kan je de bollen vervangen. Of, mocht er nog wat druk over zijn, kan je ze laten vullen bij bijvoorbeeld Chyparse. Dat klapperende geluid zou ook een stabilisatorstang kunnen zijn. Dat kan je merken door over een klinkerweg te rijden en dan hoor je een “pokkepok” geluid. Dat is flink wat kilometers, maar dat wil niks zeggen, mn vorige bx had al 270k ervaring en daar was motorisch niets aan op te merken! Alleen die deuk in de voorkant
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ik denk dat ik de bollen gewoon vervang, ik had zo’n site gevonden waar ze niet zo duur waren. Zit alleen een beetje te twijfelen tussen gewone bollen en comfort bollen. Maar dat komt zoals gezegd in februari, dan heb ik wat meer tijd om onder de bix te liggen.
Je hoort inderdaad dat pokkepokkepok geluid, wij hebben zo’n geweldige straat met slecht wegdek dus dat is 2x per dag genieten van dat geklapper haha. Maar ik acht hun kennis toch wel goed genoeg (is een citroen specialist in delft) om te kunnen zeggen of het stabi/fusee/veerpoot/of iets anders is. Is er een mogelijkheid om zelf eventuele speling op de stabi te voelen?
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Comfort bollen zijn echt een aanrader, ik heb een aantal keren in een BX met comfort bollen mogen (mee)rijden en dat veert echt fantastisch! Hoe je dat zou kunnen voelen dat weet ik niet precies, ik ben ook geen expert :p En een specialist ga ik al helemaal niet tegenspreken haha
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Hmm, misschien dan toch 4 comfort bolletjes eronder! Dank voor je reactie(s)!
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Ik zou ook de stabistokjes verdenken, hoe kan een veerpoot gaan klapperen? Hoogstens zou deze schokkerig gaan worden tijdens hoogtewisselingen/inveren en een hoge lhm retourstroom krijgen.
Maar wellicht is het mogelijk
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ik weet het ook niet Twan, ik praat alleen de garage na Sowieso gaan ze al wel heel schokkerig omhoog tijdens hoogtewisselingen. Wat ik wel weet is dat dat klapperende geluid zéér hinderlijk is.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Het klapperen zal je er niet mee oplossen, maar als je de veerpoten voor eens smeert heb je kans dat ie voor soepeler gaat veren. Met de zoekfunctie is precies te vinden hoe je dat moet doen.
Is je LHM al eens ververst? Verse bollen en verse LHM doen wonderen, maar, zoals gezegd, het geklapper zal je er niet mee oplossen
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Wat betreft je stroef lopende veerpoten, inderdaad smeren. Dan geen WD40, maar een goed smeermiddel. Dan in dit gat spuiten, daarna een paar keer lekker gymnastieken.
Citroen BX 16 TGi Progress by Timo1990NL, on Flickr
En wat betreft je LHM verversen/spoelen/veerbollen vervangen, ik heb zowel bij mijn BX als Xantia dit erbij gehouden. Erg makkelijk! Het is dan wel een beschrijving van een Xantia, maar het gaat zo goed als hetzelfde als bij een BX.
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=14&t=16173
Verder over je dashboardlampjes, die zijn incl. houdertje gewoon te halen bij de automaterialenzaak. Maar het klopt ook dat je een paar loze plekken hebt, dus niet zomaar alles vullen met lampjes.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
@Bertje beige, ik moet eerlijk bekennen dat ik niet precies weet wanneer de LHM ververst is. In mijn opinie is de LHM nog groen en waren de filters helemaal niet zo smerig. De filters heb ik overigens schoongemaakt met wasbenzine. Maar om oude LHM uit te sluiten is het misschien wijs om de LHM maar eens te vervangen. Ik heb al eens LHM in dat gat in de veerpoot gespoten, maar ik heb niet het idee dat het veel heeft geholpen. Bedankt voor het meedenken!
@Timo, bedankt voor het topic over LHM verversen! Is een mooi uitgebreid artikel over het verversen, veel uitgebreider dan Haynes het beschrijft. Dat is een pluspunt aan een forum als dit, er zijn altijd wel mensen met hele goede oplossingen en/of tips. De lamphoudertjes heb ik toevallig gevonden bij iemand. Gister heb ik een spoiler opgehaald en die had toevallig nog wat van die houdertjes liggen, dus die heb ik meegekregen.
Zojuist kwam iemand van PostNL een pakketje brengen: spatlappen voor de bix Ik weet dat heel veel mensen die dingen lelijk vinden, maar ik vind het wel wat hebben haha. Foto’s volgen
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik ben persoonlijk een grote fan van spatlappen. Op elke auto die ik heb gehad heb ik ze opgezet. Goed bezig dus!
Als je er niet uit komt of er tegenop ziet, ik vind LHM verversen niet erg om te doen, dus als je hulp wilt hebben geef je maar een gil.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ah, bedankt voor het aanbod!! Ik laat tzt wel weten of het gaat lukken en wanneer ik ga verversen.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Toch niet die met die reflectoren hé, dat zijn niet zo mijn favoriet :p Ik heb gelukkig gewoon spatlappen met alleen twee chevrons erop. Eigenlijk vind ik spatlappen zo een lelijke dingen!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Ik heb alleen voor spatlappen, ik heb ze geplaatst omdat de onderkant van de deuren wel erg snel vuil zijn. Het zijn gewone zwarte lappen, zonder enige opdruk.
Achter komen ze niet, ik vind die niet nodig.
Maar ik kan me wel voorstellen dat Timo het mooi vind staan, het is een heerlijk tijdsbeeld.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-01-2013
- BX 19 TZI
- Xantia 1.8I 16V
Wat een mooi exemplaar en leuke foto’s zeg! Doet me denken aan mijn BX, zelfde kleur, ook spatlappen achter en het lijkt of de jouwe ook van die dikke TZI lijsten op de deur heeft (is een blauwe sticker zo te zien). Moet nodig de mijne ook weer een keer uitlaten, is inmiddels 3 maanden geleden dat ze voor het laatst buiten is geweest. Nadeel als ze 100km verderop gestald is.
BX rij je bijna voor niks!