Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Einde van de maand krijgt Xemmetje nieuwe veerbollen en een nieuwe distributieriem. Bij dit laatste las ik reeds een paar maal dat sommigen terzelfdertijd ook een nieuwe waterpomp monteren. Nu twijfel ik : is dat nodig ? Er lekt niets en alles werkt goed - is het dan niet beter hetgeen goed werkt gewoon te laten zitten, onder het motto ‘if it isn’t broken don’t fix it’ ?
Graag jullie mening. De dealer bestelt morgen of zo de bollen en de riem - indien nodig kan hij dan nog dingen bijbestellen.
Roadrunner… never been caught.
Welke kilometerstand heeft je XM?......
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
68.000 km
Roadrunner… never been caught.
Die is nog niet eens ingereden….........................
Nee, maar misschien zit er wel een plastic ding in? (was bij mijn picasso zo) en die moet je gewoon vervangen. Dat zijn echt de kosten niet.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Ja, als ik zo zie welke km-standen er hier voorkomen ... Hij gaat dan ook als een speer (niet op lpg, dat is een miskleun geweest dus rij ik nu meestal op benzine) maar de vering wordt hard en bij starten zakt hij achteraan eerst zo’n 10 cm alvorens weer omhoog te gaan. Dus laat ik dan maar meteen alle veerbollen vervangen.
Ik zit al een paar maanden te twijfelen of ik verder Xm rij of niet maar ik heb de knoop doorgehakt, hij blijft. Enige tijd geleden heb ik geprobeerd een Xm-turbo te kopen met evenveel km maar de (bejaarde) eigenaar wil er nog helemaal niet vanaf.
Eens gaan rijden met een paar andere merken, VW, Merc, BMW maar toch - de Xm blijft voor mij wel de mooiste auto en mits goed onderhoud moet hij nog wel een tijdje meekunnen.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
René schreef:Nee, maar misschien zit er wel een plastic ding in? (was bij mijn picasso zo) en die moet je gewoon vervangen. Dat zijn echt de kosten niet.
Veel weet ik er niet over, wat is zo’n plastic ding, René ?
Roadrunner… never been caught.
Dat zijn de EW blokken met plastic pomp
De XU zoals in de XM heeft dat niet, maar toch is het sterk aanbevolen om de pomp te vervangen en dat word in de regel ook gedaan. Alles ligt dan toch al open en dan is het niet zoveel werk, als achteraf de boel weer open moeten te maken en weer een nieuwe D-riem moeten monteren.
Met het vervangen van de pomp, word meteen de koelvloeistof ververst en preventief de thermostaat vervangen, dan heeft het koelsysteem ook zijn beurt gehad.
Altijd de waterpomp vervangen, want de nieuwe riem en de spanrol heeft een nieuwe spanning en molt binnen zo’n 10 .000 km de waterpomp en die gaat dan lekken.
Dan kun je weer opnieuw beginnen. Heb je een mooie nieuwe riem en een lekkende waterpomp.
Heb het zelf al een paar keer ondervonden. De ene keer doordat de garage alleen de distributieriem had vervangen en inderdaad binnen een half jaar ging de waterpomp eraan. De andere keer omdat ik het zelf had gedaan en toen was het al eerder raak.
Het was mij ook niet duidelijk waarom die waterpomp gelijk vervangen moest worden. Nu weet ik beter. Heeft wat te maken met andere spanning van de distributieriem op de as van de waterpomp en dat geeft lekkage.
Zou het risico niet nemen.
Neem aan dat de waterpomp door de distributie wordt aangedreven. Uiteraard wordt dan ook de koelvloeistof vervangen.
De noodzaak van de thermostaat vind ikzelf wat minder belangrijk.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
OK, dan laat ik de riem, de spanrol(len ? is er meer dan één ?), de waterpomp en ook maar de thermostaat vernieuwen. Zitten er daar nog zaken in de buurt waar er beter eens naar gekeken wordt ? Terwijl er dan toch aan gewerkt wordt kan het dan beter helemaal goed gedaan worden. Beter alles ineens doen terwijl de boel toch open ligt, spaart misschien nog iets uit op de werkuren.
Roadrunner… never been caught.
Inderdaad, pomp ook vervangen, kost zo uit mijn hoofd 75 euro extra materiaal.
En je moet de hele distibutieset vervangen inclusief de spanrol, ik dacht een bij een 2.0 16v.
Is echt goed te doen bij de 16v.
Wat betreft je vering, harder worden is niet goed inderdaad.
Maar dat na het starten de xm eerst naar beneden stort. dat klopt
Heb je een hydroactive XM? lijkt me niet met een 16v maar het kan wel.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Weet niet hoe het zit met de multiriem, krukaspoelie en die spanveren van die riem bij jouw XM.
Laat daar in ieder geval ook naar kijken. Kan ook zijn dat dit alleen het geval is bij een diesel.
Nieuwe multiriem kost rond €25, krukaspoelie en spanveren gaan wel in de papieren lopen.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Weet niet waar je woont.
Hegru in Velldhoven schijnt het te kunnen doen een redelijke prijs.
Snap ook niet hoe ze het voor die prijs kunnen doen eigenlijk.
Zie http://www.hegru.nl bij Garage.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Het is geen hydroactive, verkuilm. Dat inzakken doet hij de laatste tijd, vooral als hij een paar dagen stilgestaan heeft, vroeger deed hij dat niet (hij staat vaak een week of zo stil, jammer genoeg rijd ik nog heel weinig) dus denk ik dat de voorraadbol aan vervanging toe is. Dat harder lopen valt wel op, niet meer dat echte Xm-gevoel, het stoort me wel. Daarom alle bollen maar vervangen dacht ik zo, dan is dat ook weer goed voor een tijd. De hydraulische olie is ondertussen ook al vervangen, ook de versnellingsbakolie en ik laat nu ook nog een gewone onderhoudsbeurt doen - is ook al een jaar geleden - wel maar 6000 km gereden het laatste jaar maar toch, een paar litertjes verse olie kunnen nooit kwaad. En met de raid op de Belgische spaarboekjes van de banken en de regering hier wil ik mijn centen dan liever aan iets leuks uitgeven zoals een goedlopende auto.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Ik zit in België, jabaar. Eerst had ik gedacht om eens naar Nederland te komen waar er tenminste nog garages zitten die een Xm waarderen (hier willen ze liever een nieuwe auto verkopen dan aan een oude te werken en kijken ze je ongeveer buiten) maar op drie km hiervandaan zit er een Citroëndealer die na een beetje aandringen toch wel zijn best doet. En met dit winterweer en de files rond Antwerpen heb ik eigenlijk geen zin om een paar honderd km te rijden voor iets wat men hier eigenlijk ook moet kunnen.
Ik plan wel volgende lente een toer door Nederland - met mijn echtgenote - maar dan wel met een Xm die pico bello in orde is.
Roadrunner… never been caught.
Inzakken herken ik. Heeft volgens mij te maken met die SMAC-bol.
Ding wordt vaak “vergeten”, want je komt er moeilijk bij. Achtersubframe moet omlaag om erbij te kunnen.
Kan eigenlijk geen kwaad om het zo te laten. Na starten een minuut wachten en het komt wel weer omhoog.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.