Mensen, na het halve forum afgeschuimd te hebben naar een mogelijk antwoord op mn vraag dan toch maar een nieuw topique geopend.
Stel: mijn achterbollen zijn aan vervanging toe. Echter vind ik mijn achterkant nogal ‘soft’ geveerd.
Nu begreep ik van mn garagist dat ik normaliter kleine bollen met 35 bar aan de achterkant heb. (Welke by the way niet via IDDS Technique verkrijgbaar lijken te zijn?!)
Kan ik nu bijvoorbeeld gewoon bollen met 40 bar achter schroeven of is dit absoluut not done?
(Kanttekening bij deze stelling is dat ik niet weet hoe mn auto veert met goede bollen…)
Ik hoor graag jullie mening/ervaringen
[edit bogaard77] topic title aangepast [/edit]
It was the ZL-28-RV…..
Re: Type’n veervollen
Syb-Sosef schreef:Mensen, na het halve forum afgeschuimd te hebben naar een mogelijk antwoord op mn vraag dan toch maar een nieuw topique geopend.
Stel: mijn achterbollen zijn aan vervanging toe. Echter vind ik mijn achterkant nogal ‘soft’ geveerd.
Nu begreep ik van mn garagist dat ik normaliter kleine bollen met 35 bar aan de achterkant heb. (Welke by the way niet via IDDS Technique verkrijgbaar lijken te zijn?!)
Kan ik nu bijvoorbeeld gewoon bollen met 40 bar achter schroeven of is dit absoluut not done?(Kanttekening bij deze stelling is dat ik niet weet hoe mn auto veert met goede bollen…)
Ik hoor graag jullie mening/ervaringen
ik zou nooit zomaar een andere bol erop zetten maar als je het zeker wilt weten de heer oldenhage kan je er vast wel iets over vertellen of ga anders eens bij chyparse langs
heer oldenhage???
It was the ZL-28-RV…..
Syb-Sosef schreef:heer oldenhage???
jupz is een citroen dealer hier op het forum die weet er vast wel iets van af
Waarschijnlijk weet hij er zelfs heel veel vanaf! Maar je kunt ook gewoon bij http://www.iddstechnique.nl naar ‘t emailadres van Wim Dorstman (toch?) zoeken en ‘t type van je auto doorgeven, dan zoekt hij de juiste bollen erbij!
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
de druk maakt niet zo veel uit, 5 bar meer of minder. Het gaat om de schokdemper in de veerbol.
Heb je Chyparse al eens geprobeerd?
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
sorry ik dacht dat het om een DS ging… maar veerbollen achter voor een BX zijn gewoon te krijgen, met de juiste druk en de juiste schokdemper.
als je het chassisnummer geeft kan ik zo nagaan wat ze kosten
mvg Johan
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Een BX hóórt standaard 40 bar in de achterveerbollen te hebben, maar zoals Johan zegt is de schokdemper belangrijker dan de initiaalspanning.
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Zoals gezegd, pleur er niet zomaar een bol op. Dat verandert de wegligging en kan zelfs gevaarlijk zijn bij de verkeerde combinatie. Vandaar hier dus het verlossende antwoord Het is even puzzelen, maar dan zie je voor elke BX de juiste combinatie, stug of soepel:
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Re: Type veerbollen
Syb-Sosef schreef:Mensen, na het halve forum afgeschuimd te hebben naar een mogelijk antwoord op mn vraag dan toch maar een nieuw topique geopend.
Stel: mijn achterbollen zijn aan vervanging toe. Echter vind ik mijn achterkant nogal ‘soft’ geveerd.
Nu begreep ik van mn garagist dat ik normaliter kleine bollen met 35 bar aan de achterkant heb. (Welke by the way niet via IDDS Technique verkrijgbaar lijken te zijn?!)
Kan ik nu bijvoorbeeld gewoon bollen met 40 bar achter schroeven of is dit absoluut not done?(Kanttekening bij deze stelling is dat ik niet weet hoe mn auto veert met goede bollen…)
Ik hoor graag jullie mening/ervaringen
als je ontevreden bent over je achterkant , dan moet je een afspraak maken met wupke:ik ga met jou samen opzoek naar jou bollen,eb stugheid.
ik pas dus de vering aan jou aan ,stugger slapper lange veerweg korte veerweg.
het is niet zo goed koop als orginele bollen, maar je auto veert wel zoals jij het wilt.
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
ik vraag me toch langzamerhand af of wulpke om werk verlegen zit???
hij is, als ik het forum zo even doorlees, al de hele week volgeboekt om iedereen met zijn “vakmanschap” te verblijden…
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Komt dat zien… het lijkt er wel op…
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
pas maar op, straks wordt je nog zo’n kermis atractie,
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:pas maar op, straks wordt je nog zo’n kermis atractie,
gaat dat over de avatar van René of de werkvraag van Wupke? Ergens anders op dit forum heb ik een uitleg van hem gezien waarin ongeveer staat dat hij op ‘t moment wel wat extra klusjes kan gebruiken ja…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Al weet ik dat Wupke garant staat voor veel spraakwater, zullen we ons toch even blijven bezig houden met het oorspronkelijke onderwerp?
dat zal ik dan maar meteen doen.
als je gewoon weggedrag wilt zoals een BX orgineel is, kan je het beste de normale bollen kopen.
die zijn zelfs te verkrijgen bij de betere automateriaalzaken.
je kan ze via internet bestellen bij bijvoorbeeld PSA parts.
een rondje google zal je daar veel duidelijkheid in brengen.
als je geen fratsen wilt zou ik opteren voor de bollen van een BX 16/19.
trs /tzi .
die geven goede stabilliteit en veren soepel.
wil je toch wat makkelijker over de drempels kan je opteren voor dezelvde bol, alleen dan in 0,5 ltr uitvoering.
hierdoor word de gehele lengte van de veerweg soepel,en krijg je niet dat pingpong effect op het einde van de veerslag.
en toch behoud je de juiste stijfheid van de schokbrekers.
wil je stugger,en meer stijfheid lijkend op het weggedrag van Japanse middenklassers, moet je de bollen nemen van een Xantia achter of wederom van de BX en dan die van de sport of de 16 klepper.
die hebben stuggere schokbrekers.
mvgr wupke:suc6