Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Voor en achter zijn verschillend in lengte en dikte en aantallen spiebanen
zoals eerder al aangegeven (op 1 dec?): links en rechts zijn verschillend gemarkeerd, ivm met niet omkeren van de belastingsrichting
Zoals ook al aangegeven kan je de rijhoogte aanpassen door de staaf meer voorspanning te geven: de stand van de onderste draag arm in onbelaste toestand lager positioneren bij het doorsteken/plaatsen van de staaf.
Dit moet links en rechts nagenoeg hetzelfde zijn, anders krijg je slijtage problemen met banden en een heel raar rol- veer- en bochtengedrag.
succes
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Beste Daan,
om voor jezelf een beter beeld te creëren van wat er aan de vering van je bus moet gebeuren, kan je het beste de downloadbare pdf van het werkplaatshandboek voor de C35 op dit forum opzoeken.
In de eerste “hoofdstukken” zijn de technische specificaties van de bus beschreven, daar bij zitten ook doorsnede tekeningen van de voorvering en het voorste subframe. In de verdere hoofdstukken staan de reparaties en “ingrepen” beschreven, dus ook wat er voor de vering demonteren en monteren stapsgewijs moet gebeuren.
Daaruit kan jijzelf en je monteur heel veel afleiden. Er staat echter niet in beschreven hoe je de staaf (in b.v. een sloopbus) er feitelijk uitkrijgt als hij niet makkelijk uit de spiebanen schuift, ook niet welk gereedschap je wel of niet moet gebruiken om de staaf ervan te overtuigen dat hij er uit moet…
succes
waar rook is, is…
LHM only!
Diesel Rinus schreef:Voor en achter zijn verschillend in lengte en dikte en aantallen spiebanen
zoals eerder al aangegeven (op 1 dec?): links en rechts zijn verschillend gemarkeerd, ivm met niet omkeren van de belastingsrichting
succes
had ik even niet gezien
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Voor de volledigheid de spec’s van de torsiestaven voor zowel C32 als C35
(ook voor Fiat 242 in zowel 1500kg en 1800kg uitvoering)
torsiestaven voor (Ø30mm, 774mm lang):
38 spiebanen aan wielophanging zijde, 36 spiebanen carrosserie zijde
Links: (3B) 5 412 722 (K) met twee strepen
Rechts: (3B) 5 412 721 (Z) met één streep
torsiestaven achter (Ø24mm (24,2mm), 1361mm lang):
34 spiebanen aan wielophanging zijde, 32 spiebanen carrosserie zijde
Links: (3B) 5 412 728 (A) met twee strepen
Rechts: (3B) 5 412 727 (P) met één streep
waar rook is, is…
LHM only!
Gepost: 15 december 2013 11:46 AM
[ # 38 ]
foutief geplaatst op ander draadje, hier hoort hij
wegpiraatje schreef:
Als hij wat weet hoor ik het erg graag van je. Ik denk toch dat ik meer kans van slagen heb in Frankrijk zelf. ik heb de torsie vering nodig van de c35 voor mijn eigen bus, daar is de torsie van gebroken.
In Nederland vind je geen c35 meer op de sloop hoewel er behoorlijk wat van gebouwd zijn. ik zal ook een stuk uit de bodem moeten snijden zodat de vering op spanning blijft.
fijne week en mischien hoor ik iets van je.
daan
er staan toch genoeg slopers op marktplaats waar nog wat inzit? Bergh in Valkenswaard, hoving demontage in hoogkerk/groningen (hier stonden twee een fiat en een c35) moet toch lukken on nederland very good boring
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/oldtimer-onderdelen/m751621916-citroen-c35-fiat-242-2500cc-dieselmotor-en-veel-meer.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr met voor en achteras lees ik, wel even bellen want mailen doet ie niet aan
dank je michien kan ik er iets mee zal morgen even bellen.
Rinus denk je dat de torsie van de 242 geschikt genoeg is voor mijn bus?
gezien het een vrachtwagentje is, ik bedoel de bus is uit 83 toen maakte citroen toch geen vrachtwagentjes meer?
alleen de c35 toch?
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat is een hoopvol stemmende advertentie. Belletje kan inderdaad geen kwaad. Fiat 242 en Citroen C35 zijn dezelfde auto, dus ja, die torsie is dezelfde en dus geschikt.
ik bedoel eigenlijk welke verzie dat ik moet hebben t/1500 kg of die van 1800 kg of maakt dat niet uit?
dat hoop ik namelijk want met dis spul kun je niet meer bestellen wat je hebben wil?
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Je zou zeggen dat je de veren uit de 1800 zou moeten hebben, maar ik heb eens begrepen dat ‘t niet uitmaakt ...
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Zoals ik eerder heb aangegeven de 1500 en 1800 hebben dezelfde vering, zelfde onderdeel nummer etc.
In theorie zou je dan beter voor de 1500kg versie kunnen gaan, die zouden minder zwaar belast zijn geweest in hun leven
waar rook is, is…
LHM only!
wegpiraatje schreef:dank je michien kan ik er iets mee zal morgen even bellen.
Rinus denk je dat de torsie van de 242 geschikt genoeg is voor mijn bus?
gezien het een vrachtwagentje is, ik bedoel de bus is uit 83 toen maakte citroen toch geen vrachtwagentjes meer?
alleen de c35 toch?
en ben je al gelukkig?
of ik nou gelukkig ben!! ja en ik denk steeds meer dat de koop maar door moet gaan.
heb dank zij jullie een torsie as voor 250 euro op de kop kunnen tikken en wij gaan er gewoon voor.
Ik krijg hulp van Dalenbout en Snijder die hebben alleen ervaring met dit soort bussen en doen de gehele dag niet anders als sleutelen aan deze modellen.
We drukken er een andere torsie onder, en het laswerk onder doet mijn eigen mannetje, slepen hem naar Heerenveen RDW keuring station en huplaaaa een vrachtwagenkeuring erop.
Het ding kan aan de voorkant helemaal open en heeft ongekend veel mogelijkheden.
Even over VM, dat is een bedrijf die overigens 13-07-13 failliet is verklaard.
Een kleine verbouwde garage ergens een dorpje genaamd Willebroek Belgie. Zij kochten zoals dat hier genoemd word een paard op wagen+chassis en bouwden daar een markt wagen of SRV wagen van. In hun Garage hadden ze hooguit plaats voor 3 wagens tegelijk dus erg veel van deze voertuigen zullen er niet gebouwd zijn.
Later werd het bedrijf groter en deden ze hoofdzakelijk Brandweerwagens.
Als je google raadpleegt kom je nog een VW LT tegen met dezelfde opbouw bijna als deze.
Omdat ik natuurlijk mijn doel bereikt heb zal ik vragen aan Derk Of hij dit topic nog niet wil sluiten zodat we nog kunnen laten weten hoe het klussen aan de wagen ons vergaat en eventueel misschien raad kunnen vragen hier op het forum.
ik vind hem leuk
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Wat heb je precies kunnen kopen voor die €250?
Voor alleen een torsie staaf vind ik het vrij stevig geprijsd.
Heb je een foto?
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
wegpiraatje schreef:
Omdat ik natuurlijk mijn doel bereikt heb zal ik vragen aan Derk Of hij dit topic nog niet wil sluiten zodat we nog kunnen laten weten hoe het klussen aan de wagen ons vergaat en eventueel misschien raad kunnen vragen hier op het forum.
Hoef je me niet te vragen. Ik kan hier helemaal niks sluiten
Je avatar staat ook nog ergens op een klein pitje te pruttelen. Ga ik je nog over mailen denk ik.
Edit: kleine suggestie. Als we je herstelwerken aan de VM hier kunnen gaan volgen, kun je straks de titel van je eerste bericht nog wel even wijzigen in iets als “De C35 VM van Wegpiraatje”. Dan weten we dat we je bus hier verder kunnen volgen, en heb je een plek waar je al je vragen, opmerkingen, avonturen en foto’s kunt posten
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!