























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Interessante discussie. Als je de schijf verdraait zoals Frank aangeeft dan verander je de tegendruk van de veer. Het kan inderdaad zijn dat allerlei componenten in het inlaat-/brandstofsysteem wat verlopen zijn waardoor je de zaak met een andere veerdruk weer in evenwicht brengt. Het kan ook zijn dat de veerspanning van de veer zelf wat afgenomen is door de jaren heen.
Maar het blijft experimenteren. Ik heb het nog niet geprobeerd hoewel ik ook wat stotterproblemen heb bij bepaalde toerentallen.
Ik heb ook de vraag die Arjan heeft: wat doet de afstelschroef op de LHM? Is dat de CO-afstelling?
Ik ben er inmiddels ook achter dat het apparaat een luchthoeveelheidsmeter (LHM) heet en niet een luchtmassameter (LMM). Een LMM werkt echt heel anders. Google maar eens op het verschil.
LHM is natuurlijk in ons wereldje niet zo’n fijne afkorting voor het apparaat, dus laten we het maar op LMM houden!
Dan nog het volgende voor de TS: ik heb een paar jaar geleden nieuwe bobines geplaatst. Een wereld van verschil!


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hm, dus toch bobines wellicht. Ik ga nog maar eens terugzoeken wat LaLeo een tijd terug daarover te melden had. Ik heb nog in mijn achterhoofd hangen dat er een verschil is tussen vroege en latere 2500 blokken op dit aspect. Alhoewel: de site voor CX basis laat er eigenlijk maar een type zien.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja maar die aftermarket dingen passen niet. Dan moet je een en ander aanpassen om ze vast te kunnen zetten..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Klopt, maar ze zijn wel veel beter dan de originele bobines, dus de aanpassingen zijn de moeite waard.
Ze zijn wat kleiner dan de originele bobines dus ze passen wel binnen het frame. Je moet wat gaatjes erbij boren en dergelijke.
Verder zijn de stekkeraansluitingen anders dus moeten er andere stekkers op de kabeleinden vanuit de kabelboom gezet worden. Die vervangende stekkers zitten erbij.
Wil je helemaal van storingen door LMM en bobines af zijn, dan ga je voor een VEMS of een KDFI.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
In dit document wordt het verschil tussen een LMM en een LHM uit de doeken gedaan. Over werking van de LHM wordt een en ander verteld. De instelschroef is inderdaad de CO-schroef.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
par eXeMple! schreef:Interessante discussie. Als je de schijf verdraait zoals Frank aangeeft dan verander je de tegendruk van de veer. Het kan inderdaad zijn dat allerlei componenten in het inlaat-/brandstofsysteem wat verlopen zijn waardoor je de zaak met een andere veerdruk weer in evenwicht brengt. Het kan ook zijn dat de veerspanning van de veer zelf wat afgenomen is door de jaren heen.
Maar het blijft experimenteren. Ik heb het nog niet geprobeerd hoewel ik ook wat stotterproblemen heb bij bepaalde toerentallen.
Ik zou graag een methode hebben om dus ook na te meten wat je bereikt heb met het verstellen van die schijf.
Of zou dat kunnen met een Co meter?
In mij geval heb ik weer een kat, dus of je dan weer met je lamda sonde wat kan weet ik ook niet.
par eXeMple! schreef:Ik heb ook de vraag die Arjan heeft: wat doet de afstelschroef op de LHM? Is dat de CO-afstelling?
Inmiddels al wat over lezen. Met die imbus verstel je de bypass, dus hoeveel lucht er om heen gaat als de klep dicht is.
Liefst wil je dat die schroef dus ergens in het midden staat, zodat je beide kanten speling heb om bij te stellen.
par eXeMple! schreef:Ik ben er inmiddels ook achter dat het apparaat een luchthoeveelheidsmeter (LHM) heet en niet een luchtmassameter (LMM). Een LMM werkt echt heel anders. Google maar eens op het verschil.
LHM is natuurlijk in ons wereldje niet zo’n fijne afkorting voor het apparaat, dus laten we het maar op LMM houden!
Grappig feitje, iedereen blijft het LMM noemen, idd LHM wordt erg verwarrend
par eXeMple! schreef:Dan nog het volgende voor de TS: ik heb een paar jaar geleden nieuwe bobines geplaatst. Een wereld van verschil!
In welk opzicht heb je een groot verschil?
CX Basis zegt dat ze in de originele bracket passen: http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?products_id=3808














Totaal aantal Berichten: 1358
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
par eXeMple! schreef:...
Dan nog het volgende voor de TS: ik heb een paar jaar geleden nieuwe bobines geplaatst. Een wereld van verschil!
Dat klop inderdaad, de oude originele bobine’s hebben al oorzaak geweest van verschillende problemen.
Citroen heeft destijds zelf een vervangset gehad met een ander type bobine’s, één van de laatste toen nog verkrijgbare set’s heb ik ingebouwd in min GTiT.
Foto’s en beschrijving staan hier: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/169217/P15/
cx-basis verkoop nu een vergelijkbare vervangset.
Ook de bougiekabels en bougies zijn zeer belangrijk.
Ik veronderstel dat de bougiekabels al vervangen geweest zijn, belangrijk is hier dat je bougicord kabels hebt.
Toen ik begon te rijden met mijn GTiT hielt deze enorm in bij het versnellen/optrekken na het vervangen van enkel de bougiekabels was dit opgelost, de kabels waren nog origineel en optisch in prima staat.
Bougie’s neem je best NGK iridum bougie’s (er is hier op het forum al veel over GTiT bougie’s geschreven)
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Vandaag maar weer eens onder de kap gedoken. En ontdekt dat één van de aansluitingen van de bougiekabel op een van de bobines ernstig gecorrodeerd is. Die maar eens schoongemaakt en ook zo goed en zo kwaad als het ging ook het contact in de hoek-stekker van de kabel. Nu nog een keer een rit maken om uit te proberen dat dit er iets mee te maken heeft. Tegelijkertijd ook gezien dat in één bougiekabel een diepe scheur in de mantel zit. Voor nu even dicht gemaakt met vloeibaar rubber. Problemen in twee van de vier bougiekabels helpt niet echt, lijkt mij. Nieuwe bougiekabels staan nu dus als eerste op het lijstje.
Bij draaiende motor met remmenreiniger gespoten op de luchtslangen. Als daar een lek zou zitten zou dat te merken moeten zijn in de motorloop. Er gebeurde niets. Luchtslangen voorlopig maar als oorzaak weer afgestreept.
In ieder geval heb je al een zwak punt ontdekt. Misschien is het probleem over met nieuwe kabels (en de rest?).
Ik zou toch wat voorzichtig zijn met het veranderen van de LMM.
Dat verdraaien van de schijf kan trouwens zonder losschroeven volgens mij, je kan het de ijzeren veer met een schroevendraaier uit het tandje duwen en de schijf een tandje verdraaien. Maar dat even terzijde.
Ik heb veel informatie gevonden over het Bosch LE jetronic systeem op een Manta forum.
http://www.mantablog.nl/le-jetronic/
Je zou de LMM kunnen testen door aan de stekker te meten of de weerstand mooi gelijkmatig veranderd.
En vervangen van het benzinefilter kan natuurlijk geen kwaad.
Ik heb trouwens zelf een keer last gehad van een lekke aanzuigleiding vlak bij de tank bij een CX (carb).
Gaf ook problemen met accelereren…
Als je al dat soort dingen hebt uitgesloten zou ik pas aan verstellen van ‘t één en ander beginnen…




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De LMM werkt met een veer,en de fut gaat er wel een beetje uit na 25 jaar of langer,en waarom voorzichtig zijn?
Er gaat niks stuk,en het is nog gratis ook,bij de keuring geen probleem,dus wat wil je nog meer.
En terug zetten kan ook gewoon.
Dus gewoon proberen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ik zou toch eerst zeker willen weten of de benzinetoevoer goed is.
Verstellen kan altijd nog, maar je hebt gelijk, je kan het terugdraaien (als je van te voren goed markeert)
Ik denk trouwens dat de veer in de loop van de jaren slapper wordt, daarmee wordt het mengsel rijker.
De sleepbanen gaan denk ik het eerste slijten bij het stuk wat gebruikt wordt bij geringe belasting, dus niet zo zeer bij het gebied van vollast.
Maar om dat te bekijken zal je toch het deksel moeten openmaken…
Ik ben benieuwd naar de oplossing…












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
H@ns schreef:
Dat is wel LE Jet, ik dacht dat een CX nog echt L Jet heeft.
Daar zie je ook nog wel iets van terug op die website, maar dat is minder uitgebreid.
Veel info zal wel overeenkomen, maar er zullen toch wat verschillen zijn.
Kan heel goed verschillen hoor!
Ik vond deze site toen ik zoek was voor m’n BX. Toch zijn er aardig wat overeenkomsten tussen injectie van BX, CX en andere modellen van die bouwjaren.
Er zijn ook ECU’s met ik meen 35 polige stekker. Dan heb je dus niet veel aan deze site.
Maar ik vond het wel handig omdat er ook de aangesloten relais en sensoren beschreven staan.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Wat is techniek soms toch simpel. De auto heeft op een lange rit nog één hikje gegeven, maar verder liep hij als nooit tevoren. De roestige bougiekabel-aansluiting op de bobine was dus de oorzaak. Als de bougiekabels binnen zijn, die ene pool van een van beide bobines nog eens extra goed schoonmaken. Daarna hopenlijk weer een saaie probleemloze tijd waarin ik me kan bezighouden met het monteren van wieldoppen op m’n winterwielen.






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gelukkig gevonden ! Klinkt als een niet onbekende en gelukkig easy fix !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje