




Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Af en toe lees ik dat het zinvol is de kachelradiator eens door te spoelen. Ik ben al een tijdje van plan dit te doen bij de pallas, want echt warm worden doet zij niet.
Klopt de volgende werkwijze? Ik maak beide slangen (ter hoogte van de twee schroevedraaiers) los en hang de tuinslang er bij de rechterschroevedraaier in. Het vuile water stroomt er dan bij de linkerschroeverdraaier uit.
http//nl.msnusers.com/oldtimersW123enCX/shoebox.msnw
Ik neem aan dat ik op de punten waar ik beide slangen loshaal deze moet afbinden of aftoppen of loopt er niets of weinig weg omdat de motor toch niet draait?
Na het weer vastzetten van de slangen, koelvloeistof er bij en ontluchten.
Is dit de juiste werkwijze?
Jan





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Er zijn koelsysteem-spoelmiddeltjes verkrijgbaar, die kalk en zooi eerst losweken en/ of oplossen.
Daartoe moet het blok wel lopen uiteraard.
Pas daarna zou ik, na afkoelen, de handel aftappen en doorspoelen..
My two pence,
‘Spirit of avant-garde’





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Goeie tip Pascal, hou ik in mijn achterhoofd. Maar dat lijkt mij eerlijk gezegd van toepassing als je het hele systeem wilt reinigen. Mij gaat het in eerste instantie om te zien wat het effect is als ik alleen de kachelradiator doorspoel.
Is de manier die ik beschreef dan wel de juiste?





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Yup.
Je zou natuurlijk de slangen kunnen losnemen en aftappen (desnoods de kachelunit leegblazen) en hem vullen met schoonmaakazijn of ontkalker.
Een uurtje of wat laten inwerken (of een naggie) en dan uit-/naspoelen.
Denk dat je zo ook al genoeg zooi kwijtraakt…
‘Spirit of avant-garde’


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wel oppassen dat je bij ernstige vervuiling geen klontjes losweekt die dan elders de boel weer kunnen verstoppen…





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
jullie hebben vast in de gaten dat ik redelijk lui/makkelijk ben. Aangezien ik na 10 jaar, t.w. sinds gisteren, eindelijk met een op alle standen goedwerkende kachelventilator, rond kan rijden. Dat komt natuurlijk wel doordat ik de auto in de wintermaanden nooit gebruik.
Nu dan toch maar eens de kachelradiator doorspoelen??
Ik hoor jullie denken: Eerst zien!!!!





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
jullie hebben vast in de gaten dat ik redelijk lui/makkelijk ben. Aangezien ik na 10 jaar, t.w. sinds gisteren, eindelijk met een op alle standen goedwerkende kachelventilator, rond kan rijden. Dat komt natuurlijk wel doordat ik de auto in de wintermaanden nooit gebruik.
Nu dan toch maar eens de kachelradiator doorspoelen??
Ik hoor jullie denken: Eerst zien!!!!





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
De klus is geklaard. De motor heeft nog niet gelopen, maar ik vraag mij af: is ontluchten noodzakelijk, want mijn voiture heeft volgens Haynes onder het luchtrooster in de motorkap een “ontluchtingsbol” zitten. Als de dop van het koelwaterreservoir niet helemaal wordt vastgedraaid raakt het systeem toch altijd zijn lucht kwijt?
vast wel.
het is alleen de vraag wat eerder gebeurt: motor oververhit of ontlucht.
ik heb het nooit zonder ontluchten geprobeerd, en lijkt me ook niet zo heel veel werk die twee schroefjes even open.
als er nog veel lucht in het systeem zit werkt de pomp ook niet.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Dat is wel een goede reden om te ontluchten.