Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Ik wist niet zeker wat Jan met ‘hem’ bedoelde in zijn vraag. Daardoor mijn verwarring.
In de vraagbaak staat, wanneer ik de ontsteking wil afstellen, ik de motor moet laten draaien. Maar dat doet hij nog niet, er is nog geen vonk om de motor te laten aanslaan. Wat ik begrijp uit de Vraagbaak en uit draadjes hier op CiFo, is dat de motor dus stationair moet draaien om de ontsteking op tijd te zetten, of ben ik mis?
Ik ben idd een leek op dit vlak, maar ik wil en zal deze GS aan de praat krijgen!
Maar je kunt de punten wel even statisch afstellen zodat hij er ieder geval mee moet starten.
Als het huis eruit is de nok van de as zo verdraaien dat de punten op hun grootst open staan en die afstand moet 0,40mm zijn.
Met een voelermaatje en schroevendraaier 0,40 afstellen. Terugplaatsen en dan kijken of je vonk hebt aan de bobinekabel, die haal je los bij de verdeler, iemand start en jij houd de kabel een cm van de massa- (een blank stuk staal ergens). Daar moet ie dan een vonk trekken. Als ie dat doet de kabel terugplaatsen op de verdeler, nu zou ie ook bij de bougies moeten vonken anders is er wat in de verdeelkap,rotor,kabels,bougies defect. Starten met erg oude benzine gaat ook niet, dan zou je een beetje van iets brandbaars in de carburateur kunnen gieten/spuiten en daarmee horen of ie aan wil slaan, pas op brandgevaar!
Gr. Wim.
Er zijn 2 manieren om de ontsteking (met vonk ) af te stellen. De eerste is statisch, waarbij je de puntjes met een lampje op tijd zet. Als de puntjes openen gaat het lampje aan. De tweede is met stationair draaiende motor waarbij je met een stroboscooplamp een merkteken op het vliegwiel gebruikt om het openen van de puntjes af te stellen.
De eerste methode is goed genoeg om de motor draaiend te krijgen en de tweede is meer fijnafstemming.
Succes,
Adri
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat ik bedoelde: als je de ontsteking (delco) terug plaatst moet de rotor precies net zo staan als voordat je hem er uit haalde. Als je dat niet meer weet moet je eerst cylinder i in het BDP zetten en dan volgens WPHB.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Kan die er niet maar op 1 manier op dan?
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Verkeerd terugplaatsen kan inderdaad niet bij GS/GSA. De inkepingen in de nokkenas zitten uit het midden, zodat verkeerd om plaatsen niet mogelijk is. Je kunt de verdeler het beste terugplaatsen met de rotor erop en de verdelerkap er nog af. Dan aan de rotor draaien tot de nokjes op hun plaats vallen en de bevestigingsmoeren met de hand aandraaien tot de verdeler netjes op zijn plaats zit. Als de verdeler ongeveer ‘in het midden’zit, met de moertjes tegenover het merkteken op de nokkenas, staat hij goed genoeg afgesteld om te kunnen starten. Daarna dynamisch afstellen met stroboscoop.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, ja. Was ik vergeten. Bij mijn sm zijn het gewoon 2 tandwielen. Vandaar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Morgen ga ik nog wa verder met de GS aan de praat te proberen krijgen. En volgende week heb ik een week vrijaf van het werk en wordt die week een GS-week.
Weet er iemand toevallig waar ik nog snel aan een Haynes of RT over de GS kan geraken? De vraagbaak is leuk, maar soms heb ik toch ook prentjes nodig om het duidelijk te maken!
Groeten
Matthias
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Volgens mij heb ik nog een ongebruikte Haynes ligggen, stuur maar even een PB bij interesse.
Groeten,
Frank
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Bon
Vandaag heb ik dan de brakke accuklemmen vervangen en heb ik nieuwe contactpuntjes gemonteerd en afgesteld op 0,40mm. Alle massapunten schoongemaakt en de opgeladen accu gemonteerd.
En dan starten en .... niet aanslaan. Volgende stap was de kabel van de bobine losmaken aan de verdelerkap en zien of die een vonk gaf bij het starten, en dat deed hij niet.
Nu verdenk ik toch opnieuw de bobine, want als daar al geen vonk is, kan die ook niet doorgegeven worden aan de bougies. Dus toch maar voor een nieuwe bobine gaan? Stom dat ik dat niet van in het begin geprobeerd heb.
Wat ondertussen nieuw is: condensator en contactpuntjes.
Groeten
Matthias
jantje1948 schreef:Bobine is zelden de oorzaak als hij gewoon rijdend is weggezet. Je zou de weerstand van de primaire spoel kunnen meten. Die moet een paar ohm zijn. En de secundaire een aantal kilo-ohm. Maakt de bougie wel contact met het blok als je dit probeert?
Al gemeten Matthias?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Ja, en toen leek de bobine wel nog in orde. Maar ondertussen twijfel ik daar toch aan, aangezien er geen vonk is op de kabel. Ik heb ondertussen al ondervonden dat aardig wat oorzaken het niet aanslaan kunnen verklaren, maar voor ik verder ga met de verdelerkap, rotor, bougies, moet de bobine eerst een vonk geven. Anders lijkt de rest me nogal zinloos.
Zou een massaprobleem van de motor ook een uitleg kunnen zijn? En hoe dat op te lossen?
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Haal de aansluiting eens los van de rup aansluiting. Bevestig daar nu een draad aan. Contact aanzetten, de provisorische draad aan massa leggen en even later weer los. Op dat moment moet je een vonk hebben. Heb je die niet: dan is de bobine kapot, tenzij er op de andere kant geen 12V komt.
Is minder belastend voor de accu. Als je op deze manier wel een vonk hebt heb je ergens vanaf de rup aansluiting een massaprobleem.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Dit gaat als een redelijk lompe vraag klinken, maar ik ben dan ook een leek en ik wil het leren snappen. Maar wat is de rup aansluiting?
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De aansluiting die naar de contactpuntjes gaat. Op de andere komt 12V van het contactslot. De rup is op sommige bobines aangeduid met -
Het verhaal wat ik afstak komt er in feite op neer dat je met die draad de werking van de puntjes simuleert.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.