Het complete verhaal van kapotlopen van de HDi, revisie, reparatie, afsluiten EGR en chiptuning kun je vinden in:
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=6&t=15611&start=0
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Wijzigingen aan de motor zijn altijd interessant, maar wat op de langere duur?
Een update, de ervaring na iets meer dan twee jaar.
Deze HDi break 2.0 110 rijdt nu 80.000 km met afgesloten EGR en 70.000 gechipt.
Motor nadert 300.000 km, tot op heden geen enkel probleem (met forse rijstijl).
Heerlijk zuinig gemiddeld bijna 1:19 en is echt venijnig pittig. Heeft inmiddels wel iets rauwere stationaire loop gekregen bij koude motor.
De HDi’s 2.0 lijken onverwoestbaar…
Grt. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Mijn HDI begon ook opeens rauw stationair te lopen (koud), heb de LMM schoongemaakt, was daarna een stuk beter, helaas slechts een paar dagen. Vandaag een nieuwe LMM gemonteerd met positief resultaat.
Ondertussen mijn Egr ook afgesloten (2.0Hdi) nadat er overal zwarte troep uit de naden van het inlaat systeem lekte. Eerst uitgeschakeld door de vacuumslang af te doppen. Vorige week grondiger te werk gegaan door er een plaatje tussen uitlaatspruitstuk en egr te zetten. Dat was een hele toer om die egr los en vast te krijgen….
Het inlaat spruitstuk nog niet gereinigd wat ongetwijfeld ook vol zit (2k op de teller). Krijg je dit inlaat spruitstuk er wel uit als het blok er nog in zit? (@Alfred, zag jouw onfortuinelijke verhaal met de multiriem….).
2002 Multispace 2.0Hdi
Inlaatspruitstuk krijg je er alleen af, door eerst het uitlaatspruitstuk te demonteren.
Om dat te doen moet de turbo er ook af, en de rechter aandrijfas, het is dus nogal een klusje
Ik ga binnenkort mijn EGR en de warmtewisselaar volledig verwijderen uit mijn HDI, de openingen maak ik dicht met afblindplaatjes.
Ai, nou dat gaat ‘m niet worden dan. Lang leve de 2.0Hdi!
Dan ga ik op zoek naar een speciale reiniger die via de luchtinlaat ingespoten mag worden en hopenlijk het leeuwendeel weg kan werken.
Merci!
Ps, waarom zou je die warmte wisselaar willen verwijderen? Ik heb er nog aan getwijfeld om ook zo’n plaatje te monteren tussen die wisselaar en het inlaatspruitstuk maar heb daar van af gezien omdat ik ‘bang’ was voor valse lucht.
2002 Multispace 2.0Hdi
Hallo mvdlans.
Het avontuur met de multiriem was even slikken.
Maar het heeft ook een positieve kant. Noodgedwongen heb ik de HDi goed leren kennen en nog meer weten te waarderen. Ik ben inmiddels 100k verder en zolang er niets in de distributie terecht komt zijn deze motoren vrijwel onverwoestbaar, zelfs gechipt.
Voor valse lucht hoef je niet bang te zijn, er is altijd overdruk. Bij evt wat lekjes verlies je wel een beetje motorvermogen, anders dan dat merk je daar niets van.
Afhankelijk of je de 90 of de 110 hebt is het spruitstuk bijna niet of eigenlijk helemaal niet te verwijderen zonder uitbouw van de motor . (Bij de 110 is de turbo anders, zit het voller en kan het blok minder ver naar voren vanwege de intercooler). Maar een Citroendealer vertelde me destijds dat het wel mogelijk is, mogelijk sprak hij over de 90.
Toevoegingen via de inlaat zou ik afraden. Het moet dan eerst door de turbo heen en als je een intercooler hebt (de 110) denk ik dat het daar onderin blijft liggen. Bovendien als een reiniger al zou werken moet je bedenken dat er zomaar een liter of zo aan stevige drap verwijderd moet worden. Dat wil je ook niet de motor in laten gaan. Met aftoppen voorkom je wel verdere vervuiling.
Het verschil na helemaal schoonmaken merk je wel weet ik uit ervaring. Niet spectaculair maar voelbaar, ik denk dat als de inlaat redelijk dicht zit met neerslag dat je ca 10 tot 15 pk bent kwijtgeraakt. De motor laten chippen is minder werk en levert meer winst (ik heb dus beiden gedaan en toen gelijk de egr afgesloten).
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Die wisselaar koelt de uitlaatgassen die door de EGR klep gaan, en als de EGR er niet meer zit, dan is dat ding nutteloos en zit alleen maar in de weg.
De wisselaar zit toch maar in de weg als ik later ooit de spruitstukken wil demonteren of met een andere turbo aan de slag wil
Heren, merci voor de reactie’s.
Ik heb een 90 pk’er dus geen intercooler. Ik struim wel wat franse fora af om te kijken of het inlaat spruitstuk er af kan zonder het hele gedoe wat onze Mod @ZX1.4i al aangaf.
Er bestaan trouwens toch gewoon van die Egr reinigers op de markt (o.a van Forte enzo)? Als dat echt zo slecht voor je motor zou zijn zou het niet gebruikt worden lijkt me. Dat scheelt namelijk wel een heeeeeeeeeeeeeleboel tijd. En zou die teertroep niet gewoon oplossen door die middelen, dan verbrandt worden in de kamer en er als een soort vliegas uit worden gegooid? Je jaagt geen brokken kool door de lamellen van je turbo heen denk ik. Anders zit je cat ook zo vol….....
(Als het goed is komt deze week mijn OBD meter binnen, kijken hoeveel foutcode’s er in het beestje zitten en dan hoop ik het bijna afslaan bij ontkoppelen te kunnen oplossen.
Chippen kan je de 90 toch niet al teveel? De 110 is geloof ik hier meer op voorbereid met zwaardere drijfstangen etc.
Groetjes,
Michiel
2002 Multispace 2.0Hdi
Dat EGR reinigers slecht zijn voor de motor heb ik niet geschreven, dat weet ik namelijk niet en nooit geprobeerd. Maar ik raad het af omdat ik me niet kan voorstellen dat het echt effect heeft en er is voor die drap geen andere uitgang dan de motor in.
De 90 kun je ook prima chippen, al was het maar om weer opnieuw te beschikken over 90pk.
Als de motor schoon en gezond is kan een ‘90’ door chippen wel 110pk of iets meer halen. De motor is voldoende overbemeten.
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
interesant verhaal!
Bij mij xm 2.1td heb ik de egr ook los getrokken, de aansturing van de klep. Na de apk had de dealer de boel weer keurig aangesloten.
Nu de stekker er af geknipt.
Bij de XM kun je de inlaatspruitstuk makkelijk afhalen. Heb ik ook gededaan.
Maar wat een troep zit er dan in zeg, 160k op teller.
Een middeltje geloof ik niet in, los van hoe het daar dan moet komen.
Het spul lost nergens in op, ook remreiniger werkt nauwlijks.
Ik moest het er echt uit peuteren met zon houten verf roerhoutje.
Komt zeker een liter zwarte taaie drap uit.Niet van je handen te krijgen ook.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
mvdlans schreef:Ik heb een 90 pk’er dus geen intercooler. Ik struim wel wat franse fora af om te kijken of het inlaat spruitstuk er af kan zonder het hele gedoe wat onze Mod @ZX1.4i al aangaf.
Dit zijn plaatjes van een 110PK HDI, waarbij de constructie van de spruitstukken hetzelfde is.
De onderste inbus bout van cylinders 1,2 en 3 krijg je niet los, omdat de inlaat eroverheen zit.
Dit zijn overigens plaatjes van iemand die een Mercedes CDI turbo op zijn 110PK HDI monteert.
Het complete verhaal staat hier http://www.efterz.com/lars/turbo_guide/how_to_fit_a_cdi270_turbo.htm
Zeer interessant!
Ze zijn vertrokken vanuit een ‘90’ blok als ik het goed zie. Te herkennen aan het originele inlaatstuk en de turbo met een drie-gats aansluiting. Volgens mij heeft de 110 een flens met vier gaten, dat is althans op mijn Xant.
Als je op het artikel doorklikt zie je een koppelkromme, het is verbasend hoe weinig koppel bij 2000 toeren. Dit ligt zelfs lager dan bij de 110. Ondertussen is er bij hoog toerental meer dan een verdubbeling van het vermogen bereikt!
Als ik het goed begrijp hergebruiken ze de EGR-selenoid nu als turbo boost regelaar. Die laatste ontbreekt namelijk op een ‘90’. Hiermee komt de EGR-aansturing dus te vervallen. Dit kun je niet zomaar nabouwen want de wijziging moet dan ook in de software worden doorgetrokken.
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Ik kon het niet laten om het nog even uit te zoeken.
Je kan dit wél nabouwen als je de software van de ‘110’ als basis neemt. Die gebruikt standaard al pin 26 als uitgang voor de turboboost aansturing.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Goed, de egr is afgedekt met een plaatje. Direct al iets verschil te merken met het vlotter op pakken van de motor. Wat betreft het verbruik, heb het idee dat die iets zuiniger is maar echt secuur meten kan je dit natuurlijk niet (ik kijk gewoon naar het aantal liters wat de tank in gaat en het aantal gereden kilometers).
Ook een spuitbus egr reiniger door de inlaat gejaagd. Kwam een hoop zwarte troep uit de uitlaat maar erg schokkend vond ik het niet. Geen flauw idee nog of dit heeft geholpen (of dat alle troep nog in de katalysator zit…. ). Anyway, ik beredeneerde laatst ook dat als de vulling op overdruk gebaseerd is dat er altijd voldoende lucht in de cilinders komt, of er nu een deel van de aanvoer kanalen van het spruitstuk zijn verstopt, de druk zal altijd gelijk blijven.
En als afsluiting een dosis injecteur reiniger in het beessie. Dus wat mij betreft is die nu schoon zat en doe ik het er verder mee.
2002 Multispace 2.0Hdi