Verwarming werkt niet.
JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 21 december 2013 07:22 PM

Vanmorgen koud hier (8° C) en ik stel vast dat ik geen warme lucht uit de kachel krijg, zelfs al zet ik de gekozen temperatuur op 30°. De aanjager gaat wel sneller draaien en er komt meer lucht uit de roosters maar die wordt niet warmer, ook niet als de motor op bedrijfstemperatuur is.

De airco werkt goed en koelt als ik de temperatuur laag zet, maar dus geen verwarming of de airco nu ingeschakeld is of niet. Het koelwater staat op het juiste niveau.

Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn ?

Roadrunner… never been caught.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 21 december 2013 07:30 PM
  [ # 1 ]

Bij mijn XM was het de servomotor die de klep bovenop de radiator bediend die vast zat .

Zit net boven je voeten , bestuurders zijde .


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 21 december 2013 07:59 PM
  [ # 2 ]

Dank je, Walter. Volgende week moet hij toch binnen voor distributieriem en veerbollen, ik vraag de dealer om daar ook eens naar te kijken. Het is altijd beter als je zelf een idee kan geven wat het kan zijn - mijn dealer denkt dan dat ik er ook iets van ken - het heeft zijn invloed op de totale rekening Smile je wordt minder belazerd dan als je daar als totale leek naartoe gaat.

Roadrunner… never been caught.

Profiel  
 
JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 30 december 2013 08:26 PM
  [ # 3 ]

Het blijkt idd. het servomotortje te zijn, werkt soms en soms niet - staat jammer genoeg in back order bij Citroën, nog niet bekend wanneer er weer geleverd kan worden. Maar is niet zo’n probleem, ik ben niet zo’n koukleum.

Roadrunner… never been caught.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 30 december 2013 08:49 PM
  [ # 4 ]

Je kunt hem omwisselen met het motortje dat de recirculatie klep bedient. Dit motortje zit aan de rechterkant en wordt normaal gesproken nauwelijks gebruikt. Er zitten 3 dezelfde in de Xm

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 30 december 2013 09:27 PM
  [ # 5 ]

Dat is een mooie tip !!

Dat motortje blijkt ook een zeer stevige prijs te hebben ,

en zou ook in modellen van Peugeot gebruikt zijn .....

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
maarten 96
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 10-05-2014

Gepost: 16 november 2014 10:37 PM
  [ # 6 ]

ben met hetzelfde probleem bezig is waarschijnlijk dezelfde als in een xara van 2000 (zal het morgen even posten )

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 17 november 2014 11:20 PM
  [ # 7 ]

Lijkt op een kachelradiator die verstopt zit. Komt vaker voor.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 17 november 2014 11:43 PM
  [ # 8 ]

Voor zover ik het begrepen heb heeft een XM geen kachelkraan ...

en stroomt het koelwater er altijd door .

Er is gewoon een klep die de radiator afdekt of er lucht door laat .

als noodoplossing kan je de servomotor demonteren en de klep met een veer gelijk open zetten ,

dan wordt het ECHT lekker warm in de auto !! Rij je de helft van de tijd met een raampje open Laughing

Walter   nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 november 2014 11:24 AM
  [ # 9 ]

Klopt, om problemen met lekkage en demontage van de kachelkraan te voorkomen hebben heel veel “moderne” autos…... geen kachelkraan meer, maar wordt warm-koud geregeld door een luchtklep. Dat is ook gemakkelijker aan te sturen met electronica, want op zo’n kachelkraan moet een erg sterke stappenmotor, en het gaat veel sneller.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook