3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

Ojee, automaat van mijn 2.0 TCT maakt verdachte geluiden!
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3440

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 04 december 2013 01:09 PM
  [ # 31 ]
par eXeMple! schreef:

Inderdaad veel kennis bij onze Saab vrienden.

Bij olieverversen bij een 4hp18 loopt er inderdaad maar 3,5 van de 8 liter uit. De rest blijft achter in de koppelomvormer. Als je op die manier alle olie wilt verversen dan moet je dit meerdere malen herhalen en zelfs dan blijft er oude olie achter omdat dit steeds weer mengt met de nieuwe olie.

De meest effectieve manier om alles te verversen is flushen, maar dit verloopt helaas bij een 4hp18 niet echt makkelijk.

Deze gemist zeker?
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223537/#1786209
Als je de motor even laat draaien haalt de pomp die liters uit de koppelomvormer.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10328

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 december 2013 02:34 PM
  [ # 32 ]
9000-95 schreef:

Wat je wel ziet bij deze bakken is dat de lagering van de koppelomvormer in de oliepomp uitloopt, dan verliest de pomp druk door interne lekkage en krijg je allerlei jankgeluiden en op den duur slip. Maar als ik dit geluidje zo hoor lijkt het me niet hydraulisch, eerder mechanisch, alsof er iets metaal op metaal draait. Dat kan je dan zien in de olie, peilstok afvegen aan een wit doekje en kijken of je glinstertjes en zwarte puntjes ziet. Nog beter aftappen en olie en filter zo onderzoeken. Ruik ook eens aan de peilstok, ik gok op een lekkere brandlucht. Want als ik zie hoe lang hij slipt na de shift dan kan je er wel van uitgaan dat de voeringen inmiddels compleet zijn opgestookt. Een paar km doorrijden met slip is daar al genoeg voor.

Omdat het zowel in de 2-3 als in de 3-4 shift optreedt zou het remband gerelateerd kunnen zijn. Je kan proberen die na te stellen, niks te verliezen en baat het niet dan schaadt het niet. Voorop de bak zit een inbus die geborgd zit met een grote moer 22. Moer lossen, inbus met de hand indraaien tot je net iets weerstand voelt (10 nm officieel) en dan weer 2 slagen uitdraaien. In die stand houden en de moer weer goed vastzetten. Wie weet helpt het maar ik vrees het ergste.

Moet dat bij draaiende of bij stilstaande motor?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

9000-95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25

Gepost: 04 december 2013 03:16 PM
  [ # 33 ]

bij stilstaande. Wat die inbus doet is de aanslag van de remband stellen.

Profiel  

Drs 5je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 91

Gepost: 05 december 2013 09:28 AM
  [ # 34 ]
9000-95 schreef:

bij stilstaande. Wat die inbus doet is de aanslag van de remband stellen.

dank je: als je het brein eraf haalt (na eerst een uur andere dingen loshalen met die accubak..dat viel go.. %%$#@ ... nogal tegen) zie je direkt de remband en die contra moer met inbus en kun je goed zien wat er gebeurt als los of vastdraait (ik zal nog even een fotootje zoeken)

wat me opviel is als je hem goed vast zet en vervolgens “2 slagen” (ik neem aan dus 2 x helemaal rond = 360 graden per slag) terugdraait, dat de band dan wel heel losjes zit…dat kan toch niet de bedoeling zijn?

ik heb hem nu zo vast gedraaid (dat heeft althans S gedaan, die echt verstand van auto’s en vooral citroens heeft, en ik met mijn nieuwsgierige neus erbovenop…maar ik kan blind typen en dus snel hier teksten achterlaten…ook best belangrijk) 

heb de band nu dus zo vastgezet dat hij circa een 3 tot 5 mm los van die grote bus zit die vast moet trekken onder oliedruk… zou dat kloppen?

Profiel  

Drs 5je
< 100 berichten
Rank

Gepost: 05 december 2013 09:34 AM
  [ # 35 ]
9000-95 schreef:

... maar ik vrees het ergste.

overigens het brein eraf gehaald, opengemaakt en gereinigd..en nu doet de 4e het helemaal niet meer!! Mmmm… niet erg als je de kinderen naar school moet brengen (we wonen vrijwel naast de school Smile  ... maar ik had toch langere ritten in gedachten met deze XM ...

als de 4 het helemaal niet meer doet, welk onderdeel van de bak heeft het dan begeven?

Profiel  

JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3440

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 05 december 2013 09:53 AM
  [ # 36 ]

De kortste route naar gewoon weer lekker rijden lijkt mij toch via het vervangen van de bak door een tweedehandsje.
Dan kan je op je dooie gemak die automaat op je werkbank op een wit laken uit elkaar schroeven.
Zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205049/#1219840
Motor + bak voor € 250,-
En zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205049/P15/#1224291

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 05 december 2013 10:09 AM
  [ # 37 ]
Drs 5je schreef:
9000-95 schreef:

... maar ik vrees het ergste.

overigens het brein eraf gehaald, opengemaakt en gereinigd..en nu doet de 4e het helemaal niet meer!! Mmmm… niet erg als je de kinderen naar school moet brengen (we wonen vrijwel naast de school Smile  ... maar ik had toch langere ritten in gedachten met deze XM ...

als de 4 het helemaal niet meer doet, welk onderdeel van de bak heeft het dan begeven?

Als de 4 het niet meer doet nadat je het brein hebt schoongemaakt en teruggezet, dan moet je daar de oorzaak zoeken.

Hoe heb je het brein gereinigd? Heb je ook de plunjers er uit gehaald en de gaten waarin ze bewegen schoongemaakt? Die zijn denk ik het meest kritisch wat betreft vervuiling.
Zie dit draadje.
Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar ben wel van plan om binnenkort eens zo’n brein te gaan schoonmaken.

Profiel  

Drs 5je
< 100 berichten
Rank

Gepost: 06 december 2013 07:46 PM
  [ # 38 ]

Als de 4 het niet meer doet nadat je het brein hebt schoongemaakt en teruggezet, dan moet je daar de oorzaak zoeken.

je hebt gelijk, volgende week eerst maar eens een ander brein erop zetten en dan zien we wel verder…

Profiel  

9000-95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25

Gepost: 09 december 2013 08:03 PM
  [ # 39 ]
Drs 5je schreef:

...wat me opviel is als je hem goed vast zet en vervolgens “2 slagen” (ik neem aan dus 2 x helemaal rond = 360 graden per slag) terugdraait, dat de band dan wel heel losjes zit…dat kan toch niet de bedoeling zijn?...

Da’s in elk geval het voorschrift bij de 9000 bak, kan me eigenlijk niet voorstellen dat het bij de Citroen anders zou zijn. Lijkt veel ruimte maar aan de andere kant zit een zuiger die een vrij forse slag kan maken.

@ Drs 5je
als de 4 het niet mer doet heb je iets fout gedaan bij het in elkaar zetten van het brein. Alle veertjes en plunjertjes lijken op elkaar maar er zijn er geen 2 gelijk…

pdf-je over het citroen brein, misschien heb je er wat aan:
http://www.sendspace.com/file/47127z

Profiel  

Drs 5je
< 100 berichten
Rank

Gepost: 23 december 2013 06:03 PM
  [ # 40 ]

Opnieuw brein vervangen (bij Oldenhage gehaald), maar het slippende geluid is niet verdwenen…wel doen alle versnellingen het weer prima. Zolang ik onder de ca 2000 toeren opschakel, gaat het vrijwel moeiteloos. Boven de 2500 ... dus flink gas intrappen ... kost het de bak (veel) moeite (en lawaai) om van 3 naar 4 te schakelen. Ik leg me er maar bij neer en doe er niks meer aan..dan maar zachtjes rijden, tis niet anders. Nog even overwogen hem snel weer weg te doen…maar de combinatie zeer fijne stoelen en zeer comfortabele vering vind ik niet gauw meer bij een andere auto (deze immers voor weinig gekocht). Ik wens iedereen die hier in dit draadje suggesties heeft gedaan, fijne feestdagen!

Oh…nog even een vraag op de valreep: cruise control doet het niet…iemand nog tips waar te zoeken naar de storing??

Profiel  

furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2125

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 23 december 2013 07:52 PM
  [ # 41 ]

Check even of je de remlichten wel werken. Als die het niet doen doet je cc het niet.
Kan een zekeringkwestie zijn of de remlichtschakelaar op het rempedaal.
Dit heeft betrekking op de originele cc overigens. Aftermarket werkt waarschijnlijk anders…

Profiel  

2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122

- AX Spot 1.1
Gepost: 23 december 2013 08:08 PM
  [ # 42 ]

In ieder geval….fijne feestdagen…..en blijf lekker zweven….met je turbo CT christmas

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 24 december 2013 12:24 PM
  [ # 43 ]
Drs 5je schreef:

cruise control doet het niet…iemand nog tips waar te zoeken naar de storing??

Allereerst: je weet dat je de CC moet inschakelen met een schakelaar? Vast wel, maar voor de zekerheid vermeld ik het even. In de middenconsole bij een type 1, op het dashboard bij een type 2 (schakelaar met een pijltje met autootje).

CC die niet werkt kan diverse oorzaken hebben:
Vaak is het een elektrisch probleem: rempedaalschakelaar kan defect zijn, maar loop zeker de zekering, stekkers en relais na. Als je met draaiende motor de schakelaar (zie boven) inschakelt, dan moet je een van de relais horen klikken die tussen de koplampen zitten.
Het snelheidssignaal zou niet bij de CC-unit kunnen aankomen.
De pomp kan defect zijn, maar daar heb ik nog nooit van gehoord.
Het vacuumslangetje tussen de pomp en het balgje kan los of kapot zijn.
Het balgje zelf kan kapot zijn.

Profiel  

2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122

- AX Spot 1.1
Gepost: 24 december 2013 03:40 PM
  [ # 44 ]

Bij mij was het vacuum slangetje kaduuk….....

Peter christmas

Profiel  

3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook