Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 21-12-2013
- C6 (2005-2012) 2.2 lignage
Wie heeft ervaring met het verbruik van deze wagen? Ik ben in het bezit van een C6 2.2 autom. diesel van 2009, bijna een half jaar geleden aangeschaft. In het boekje dat ik vind op het net lees ik dat hij met 7.6 l/100 km zou moeten toekomen. Ik ben een (zeer) rustige en zuinige rijder maar op een goeie 6000 km heb ik toch 8.2 l/100 km gebruikt (gemeten aan de pomp, niet volgend de computer, want dan is het nog hoger: 8.7). Wel de helft in de stad… Op de autostrade is het wat lager..
Ik had een C8, 2.0 mechanisch en met die kom aardig in de buurt van de 7l/100km. Een C8 is nochtans even zwaar als een C6 maar veel minder gestroomlijnd.
Soms denk ik dat ik toch een vreemd lawaai in de motor hoor en begin dan te fantaseren.Al moet ik wel toegeven dat hij behoorlijk ‘trekt’.
Dus vandaar mijn vraag: normaal verbruik of niet?
Ik hoorde trouwens ook van bezitters van een C6 met mechan koppeling dat het verbruik nooit harder was dan 7.5. Ik denk indien ik wat harder zou rijden dat ik gemakkelijk naar de 9 ga… Ligt het aan die automatische bak en het stadsverkeer?
Overigens zeer content van de heel mooie wagen.
stads verkeer is funest voor het verbruik.
In de stad gaat het met zon grote limousine echta hard met de liters.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik heb geen ervaring met de C6…maar het verbruik van grote Citroens valt in de praktijk altijd iets tegen…...maar het blijft fantastisch zweven…....
Peter
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Zelf geen ervaring met de C6, maar als ik zo even rondrijk zou 1:9 in de stad zomaar heel gewoon kunnen zijn. Dat haalt het gemiddelde natuurlijk aardig naar beneden. Niet zo heel gek natuurlijk voor een automaat, in het licht van het gewicht en de prestaties. Mij valt toch altijd wel op dat een automaat in kort verkeer toch wat hoger in de toeren gaat zitten dan ik zelf zou doen. Als je zelf met een handbak erg zuinig kunt rijden, geldt dat voor jou wellicht ook. Daar krijg je dan met de automaat wel veel comfort en veiligheid voor terug. Geen slechte ruil, lijkt me.
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
sluit ik me bij aan, boven de 50 even op de cc en alles gaat automatisch. Ervaring dateert van een XM 2.1 excl. diesel automaat: fantastische auto.
In de stad is 1 op 9 gezien de automaat normaal/tot aan de hoge kant lijkt me. Zou het kunnen zijn dat de motor niet goed op temperatuur komt?
Heb een uit belgie gehaalde c6 2.2 lign. man. van 2007 en rij hoofdzakelijk (rustig) korte stukken snelweg (60km/dag).
Hierbij kom ik op 1200 km op een tank, boordcomp. 6.4 maar werkelijk verbruik 5.8 a 5.9l/100km. (1:17)
Het kan zijn dat de chip van de in belgie geimmatriculiseerde modellen, waarbij het vermogen iets geknepen is, gunstig uitwerkt qua verbruik maar overall goede prestatie.
(Alhoewel er nu diesels en benzine auto’s zijn die 1 op 50 rijden: Volvo plugin hybrid etc???)
Ik gebruik een pan heater van wolverine (250 Watt) die het carter en de olie verwarmt en merk dat het verbruik sneller zakt dan na een geheel koude start.
mia macchina è presto per rubare
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 29-01-2006
- C3 1,4 HDI
- C6 (2005-2012) 2.2 exclusief
Citrhanxm
Die 5.8 a 5.9 verbruik bedoelt u dit als deze op relantie draait?
Mijn 2.2 verbruikt wel makkelijk 6a7 lt aan 100km
Vermoed zelfs dat en automaat net iets meer gaat verbruiken tegen over een geschakelde
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Voor een zware auto die de helft in de stad rijdt zijn dit volgens mij wel nette cijfers. Ik heb een C5 2.0 HDI die ook voor het grootste gedeelte in de stad rijd en die doet daar rond de 7,6 per 100 op een tank. Dat zijn dan veelal stadskilometers en een gedeelte op de snelweg. Een automaat neemt natuurlijk ook wel wat meer.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Het gebruik van de cruise-control kan ook al gauw 10% extra zuinighheid betekenen.
Ik sluit me bij de laatste opmerking aan…..vooralsnog volgens mij geen slechte verbruik cijfers….. het blijft een automaat die altijd minder zuinig is dan een handbak….....
Peter
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
marcus schreef:Citrhanxm
Die 5.8 a 5.9 verbruik bedoelt u dit als deze op relantie draait?
Nog niet eerder gehoord, relantie, wat bedoel je ermee?
mia macchina è presto per rubare
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
oh ja nog vergeten, met de kans om hiermee een beerput open te trekken, ik tank premium diesel, die van die schelp. Heb wel eens een tank goedkope erdoor gedaan maar kwam > 100 km minder ver op een tank.
mia macchina è presto per rubare
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
ik zij zelf in een c6 met de 2.7 motor en heb een verbruik van 1:9.5 over 10.000 km.
De laatste 7500 km zelfs 1: 8,9.
Ik rij zelf absoluut niet zuinig en veel korte stukken. Toch valt het verbruik mij niet helemaal tegen voor zo’n zware auto.
gr Giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Ik tank bij een “witte pomp” euro 1,609 benzine….heb dit weekend 400 snelweg kilometers met mijn “ruige"automaat gereden, verbruik 1:11.3…....heb in het verleden ook wel excellium of zo getankt….nooit iets van gemerkt dat het zuiniger rijdt…..ik blijf erbij dat het van je rijstijl en rechtervoet afhangt wat je verbruik is….
Peter
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 21-12-2013
- C6 (2005-2012) 2.2 lignage
“Heb een uit belgie gehaalde c6 2.2 lign. man. van 2007 en rij hoofdzakelijk (rustig) korte stukken snelweg (60km/dag).
Hierbij kom ik op 1200 km op een tank, boordcomp. 6.4 maar werkelijk verbruik 5.8 a 5.9l/100km. (1:17)
Het kan zijn dat de chip van de in belgie geimmatriculiseerde modellen, waarbij het vermogen iets geknepen is, gunstig uitwerkt qua verbruik maar overall goede prestatie.”
Merci alvast voor de reactie. Maar dat is het nu net, mijn C6 is ook een Belg maar automatisch en ik meet het verbruik per pompbeurt (omdat ik wat ongerust ben) het laagste verbruik met relatief veel autostrade was 8.0… (8.2 op de volledige 6000 km). De automaat op de autostrade kan niet veel uitmaken, denk ik. Toch wel een groot verschil, slechts 800 km kunnen doen ipv 1200. Daar ben ik jaloers op. Toch een mankement ergens?
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
-Heb je het scherm aan met het actuele verbruik, zodat je feedback krijgt hierover? Je kunt natuurlijk de schakelmomenten niet kiezen, maar met je rechtervoet wel enigszins be"invloeden, met name opschakelen.
-Daarnaast stel ik per tankbeurt ook een traject in van 1200 km. (de afstand tot bestemming via menu) De dagteller en de teller van het traject moeten enigszins correleren. Je kunt zo je verbruik masteren.
-Ook door te anticiperen kun je veel bereiken. In het drukke verkeer is dat natuurlijk niet te doen, maar in een rustige omgeving rem ik veel op de motor af. De verbruiksmeter staat dan op 0,0.
-Cruise control rijdt ook heel veel zuiniger dan voet op het gas zoals Andre schrijft. Het scheelt zo 2 a 3 liter op 100km. du moment hij wordt ingeschakeld.
mia macchina è presto per rubare
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Ik vind het altijd knap van mensen die zo gedreven zijn in het omlaag brengen van het verbruik. Ik kan me daarentegen altijd slecht beheersen met dat koppel onder de rechtervoet.
Ik geniet van de gretige zes cilinder elke sprint weer.
Het kost wel wat brandstof en banden maar dat weegt niet op tegen het genot.
gr Giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel