Helaas schaar ik me met onze 1998 type 2 18i bij de mensen met een aanjager-probleem.
Ik heb vandaag eens wat gemeten en gedaan:
- contactslot gedemonteerd en doorgemeten (weerstandsmeting), op alle drie stekkers lijkt goed te worden geschakeld. Morrelen aan het slot helpt ook niet. Met veel fantasie ruikt het slot wel een beetje zwart, maar zeker geen écht verbrande lucht
- ventilator gedemonteerd en met 12 Volt extern probleemloos laten draaien
- printplaat RV onder het handschoenenkastje en alle stekkerverbindingen visueel geïnspecteerd: geen bijzonderheden
- alle zekeringen gecontroleerd, ook onder de motorkap.
De fan reageert al zo lang wij deze auto hebben slecht op de regelschuif in het dashboard. Er lijkt ook een relatie te zijn (geweest) met of je de lucht naar de voorruit stuurt of naar je voeten. Maar nu doet ‘ie dus helemaal niets meer. Ook alle lampjes achter het schuivenpaneel blijven uit stuk, maar dat kan toeval zijn (?)
Ik dacht derhalve aan het schuiven-gedeelte als eerste verdachte maar die optie lees ik hier eigenlijk nergens als serieus verdachte.
Het lijkt erop dat de ook achterruit verwarming stuk is. Vanmorgen ging het lampje in het dashboard nog wel aan, vanmiddag niet meer.
De manual spreekt van een zekering die het relais voor achterruit-verwarming en aanjager beschermt F5, 10A. Waar zit dat relais? Daar kan ik dan wellicht nog eens heel intelligent naar zitten kijken en dan geef ik het op.
Kan ik nog iets concluderen als ik meet of er spanning op de diverse zekeringen komt?
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Weerstandsmeting zegt niet alles. Dan gaat er maar een heel klein stroompje doorheen. Vaak geeft het pas problemen bij een grotere stroomsterkte.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Type 2 is pas vanaf eind 1997. Is de typebenaming fout of het bouwjaar?
Bij de Xantia gaat de voeding van aanjager en achterruitverwarming door de bruine stekker van het contactslot heen. Dat wil nog wel eens doorbranden in het slot, dit is iets wat regelmatig bij Xantia’s voorkomt. De remedie daarvoor is de beide bruine draden van het slot afknippen, er een relais op zetten en die laten voeden door de plus van de grijze stekker. Hierdoor wordt deze schakeling niet meer mechanisch door het contactslot zelf gedaan maar via het relais. Dit klusje heb ik zelf gisteren nog bij m’n eigen Xantia uitgevoerd. Daar haperden achterruitverwarming en aanjager ook de laatste tijd.
Zie http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=14&t=1601
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Japv, bedankt!
In het draadje waar je naar verwijst wordt vermeld dat bij Type 2 vanaf 1998 standaard een relais wordt gebruikt.Dat relais zie ik zo niet; er lopen “ouderwets” twee dikke bruine draden naar een stekker. Mag ik dan aannemen dat mijn Xantia die modificatie nog niet heeft, ondanks het feit dat er in de handleiding (zekeringenlijst) wel wordt gesproken van een relais?
Kan ik testen of dit het euvel is voor de bruine draden aan de auto-kant even door te verbinden buiten het slot om? Dan zou de aanjager toch direct aan de gang moeten gaan?
Voor de goede orde: om de aanjager te laten werken moet de motor lopen, toch? Alleen contact is niet voldoende?
Bedankt maar weer!
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
Yep. Je moet de motor laten draaien anders doet hij het niet.
Ik heb even gemeten met lopende motor maar op beide pootjes in de bruine stekker heb ik geen 12 V. In de andere stekkers met ik wel spanning dus m’n meter is heel…
Klopt dat? Ik had gedacht dat er op het ene pootje 12V zou staan en dat het contactslot dat zou schakelen naar het andere pootje?? Of komt de voeding ergens anders vandaan?
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
aanvulling: als ik uit één van de andere stekers even 12V “leen” klikt het relais onder de stuurkolom en gaat de aanjager direct aan de gang en werkt ook de regelschuif prima. Op beide pootjes, dus als ik het eerst door het slot stuur werkt het ook. Conclusie lijkt me dat het slot heel is.
Nieuwe centrale vraag is: waarvandaan krijgt die bruine stekker spanning (toch)? Ik heb alleen schema’s tot ‘94 en dat lijkt anders.
Heb nog even getracht om op de sloop een ander contactslot te vinden. Hadden ze wel, maar ik mocht hem niet ter plaatse even inpluggen om te zien of dat helpt. Bovendien moest ‘ie € 50 kosten … Laat maar dan!
Benieuwd of iemand de gouden tip heeft.
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
oei, nu wordt het hier ineens wel erg stil… Niemand meer goede ideeën?
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik weet hoe het bij t1 zit, maar niet bij t2, sorry.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Word bekabeling volgen. Je contactslot krijgt dus blijkbaar geen spanning. Ook is het volgens mij zo dat de fan alleen werkt als de motor draait. Zit die schakeling miss nog voor het contactslot? Of ook aan het relais wat je hoort klikken?
Je zou ook kunnen testen af die bruine afgaande draad alleen een relais aanstuurt, dus met een laag amperage. Dan zou ik hem gewoon aan een andere uitgang hangen.
Ik wil ook nog wel ff kijken voor een schema. Miss heb ik iets
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
ik ben weer iets verder:
Op zekering F5 (relais aanjager verwarming/airco-tijdschakelaar achterruitverwarming - stoelverwarming - appellichten) heb ik geen spanning. Dit is een zekering van 10A
En ook op zekering F21 (aanjager verwarming en airco) heb ik geen spanning. Zekering van 30A.
Ik denk dat ik m’n zekeringkast maar eens probeer te demonteren. Heb meen ik ergens een postje gelezen van iemand die het uiteindelijk opgelost had na vervangen van de zekeringenkast.
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
Opgelost. Tóch een dikke 40A zekering onder de motorkap. De oorzaak van het feit dat deze is doorgebrand heb ik niet gevonden. Voorlopig moet het maar weer zo
Iedereen bedankt!
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5