Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
IDealist schreef:[/URL]
Ik zou meteen ook maar de kriksteun pin vastlassen aan de achterkant, nu je er bij kan. Kan ie niet meer losschieten en zo de DS met de drempel op de steun laten stuiteren, been there…:
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Matthijs164 schreef:Zou mijn 2009 Grand C4 Picasso bepaald niet hard willen noemen, eerder week. Beetje harder onderstel had de wegligging flink geholpen denk ik. Overigens een heerlijke rijdersauto door het comfort maar daardoor soms ook vermoeiend. Moet eens met de nieuwe gaan rijden, eens kijken of dat wat beter stuurt.
Klopt, de 5008 heeft andere veren en een veel stijver koetswerk en is daarmee enerzijds vele malen scherper en sportiever, maar de keerzijde met zo’n hoog zwaartepunt is dat hij heel stuk op de wielen moet staan om dit rijkarakter te kunnen hebben. Ik prefereer vering boven messtrak sturen. In de verkeerstuin die NL heet, kun je toch niet echt autorijden zoals het bedoeld is.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
@Camembert, dank voor je gouden tip en de illustratieve foto’s…wat zul je enorm gebaald hebben! Ik ga ze vastlassen, mij viel al op dat ze aan de achterzijde ongelast in de bus steken.
Ik had de bodemstrook er voor het lezen van je tip al ingelast, maar kan er via de binnenzijde nog prima bij.
Na lang passen, meten, kloppen en voorbereiden zit de strook erin geklemd. Met een aantal hechtlassen op zijn plaats:
En daarna etappegewijs helemaal doorgelast. Sorry dat de foto licht bewogen is. Het is een mooie vlakke las geworden, scheelt weer overmatig slijpwerk.
Vanavond de plaat op de verticale binnendorpel vastlassen op de voorgeponste gaten en natuurlijk daarna de verstevigingsstrip erover heen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ook de verstevigingsstrip zit er weer overheen, vooral voor de vorm, want de nieuwe bodemplaat is dikker dan het origineel.
Wegens drukke decemberactiviteiten niet heel veel kunnen doen, bovendien ben ik nu een bed aan het bouwen voor mijn jongste zoontje. Bijna klaar, alleen nog alle schuur- en lakwerk.
Daarnaast moest er afgelopen maand veel gezocht en gespeurd worden naar een opvolger voor mijn lease-auto (Peugeot 5008). Lease-contract stopt binnenkort en het leasebeleid is inmiddels zo armoedig dat ik er de voorkeur aan geeft om met km-vergoeding te rijden.
Ik had nu dus 100% vrije keus en ben van de fiscale bijtelling verlost. In mijn subscript is te zien wat het is geworden. Ben er niet op achteruit gegaan…
Vanaf einde week weer verder (sleepogen er weer oplassen, lasrupsen slijpen, verder ontlakken)
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Inmiddels een drukke feestdagenperiode achter de rug waarin mijn gezinsgenoten allerlei leuke klusjes voor me hadden bedacht in huis. Die zijn inmiddels gerealiseerd (o.a. nieuw bed en kledingkast zoon gemaakt) en ben gisterenavond weer met de godin verder gegaan. De beide sleepogen ontdaan van resten oude kofferbakbodem, schoon gemaakt, ontroest en op de niewue bodem gelast. Idem voor de steun van het ophangrubber vd uitlaat.
Alle proplassen glad geschuurd, en nu halverwege het blank maken van de bodem. Daarop zat nog een dun laagje rubberachtige bitak (lichtgrijs) en fabriekslak. Ik wil geen risico dat er roest is ondergekropen. Dat blijkt niet het geval. Nog een meter richting voorzijde verder schoonmaken (met roterende 3M schuurborstel) en dan heb ik een ‘zilverkleurige’ bodem. Daarna ga ik deze ontvetten en dan komt er een eerste laag RX5 op. Dan een tweede laag RX die gevolgd wordt door een laag RX10. En nog een.
In het topic ‘chassis lakken’ zal ik een pleidooi voor RX5 houden, ik heb daar zeer goede en duurzame ervaringen mee. Wel geldt: een goede voorbewerking is essentieel.
Foto’s volgen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Update: met de roterende borstel van 3M (geweldig spul) heb ik de bodemplaat geheel ontdaan van resten bitak en de cremewitte fabriekslak. Het is opvallend hoe weinig vliegroest ik ben tegengekomen op de plaatdelen die ik niet heb vervangen. Blijkbaar heb ik dat door de bitaklagen heen goed getaxeerd.
Helaas, een storing in photobucket geeft de volgende melding ZONDER dat ik ook maar iets in photobucket heb verplaatst. Gehacked?
Ik heb helaas meer tijd voor restaureren dan voor computerflauwekul, dus geen ga hier nu geen moeite voor doen. Probeer de plaatjes er even bij voor te stellen…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Is die borstel van 3m een staalborstel of een ontlakschijf? Ik gebruik voor dat soort klussen namelijk altijd een ontlakschijf. Zijn ietsje duurder maar dit beschadig het metaal niet, wat een staalborstel wel altijd doet. Stel dat je straks ook plekken gaat ontlakken die in het zicht zitten, dan creeer je behoorlijk krassen in het staal, wat je dus later weer moet herstellen. Even een tip waar je wellicht wat aan hebt.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Uiteraard met een speciale ontlakborstel van 3M. En uiteraard zorg ik ervoor dat in geval van zicht werk nog extra met fijn schuurpapaier wordt nageschuurd, primer, filler, het gangbare ritueel.
Nieuwe poging foto’s:
Het werkt weer, dan ook de rest:
Na ontlakken alles grondig ontstoft (gelijk de garage eens gestofzuigd…) en daarna grondig ontvet. Toen de CV op 18 graden gezet en in de RX5 gezet. De vlakken met de kwast, alle naden gespoten. Schitterend om te zien dat de viscositeit van RX5 zo laag is dat het overal tussenloopt, tussen trekt. Het spul heeft een hele goede capillaire werking, dus daardoor vul je automatisch de vrije ruimte tussen plaatdelen helemaal op. Ik ga met afkitten wel voorkomen dat inwatering optreedt, maar niet alle mogelijk naden dik afsmeren, juist niet! Ik wil zicht houden op wat er zich afspeelt, enne…van origine was een ID/DS ook niet metersdik afgekit!
Als het licht wat anders laat vallen geeft dat interessante effecten:
Na droging gaat er komend weekend een verdunde laag RX5/10 over en daarna nog een afwerklaag RX10.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Mooi werk! Met welke kit ga je dit afwerken? Wordt RX 5 volledig droog? Ik stel me er een olie-achtig product bij voor of het ik het bij het verkeerde eind?
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Prachtig werk! Ben nog niet zo overtuigd van RX5 & RX10 voor dit soort werk dus volg dit met interesse!
Gebruik zelf RX producten voor reparaties waar ik snel even met de kwast de zaak wil beschermen. Bij zo’n volledige bodem zou ik altijd voor wash primer basis gaan met 2K epoxy afwerken. Maar daar is al genoeg over gezegd, zoals gezegd ben ik benieuwd naar jouw resultaat!
Naden doe ik met polymeerkit, tussen 1e en 2e laag RX10 door.
De RX5 wordt helemaal droog en ligt dan als een blanke vernisachtige (en blijvend ietwat plastische) laag op (maar vooral ook IN) het staal.
Ik begrijp jullie skepsis, die had ik ook. Maar ik heb met (betaalde…) eerdere restauratieprojecten weer mindere ervaringen met wasprimers en 2K-lakken.
Volg mijn project, dit wordt uiteindelijk een rijdend RX-experiment! Of ik jullie ook pekelproeven ga demonstreren…nou nee, dit wordt een mooi weer auto.
Hoe dan ook: ik had een deels roestige en vooral gehavende bodem, nu een harde en strakke bodem! Zal binnenkort nog eens een foto van januari vorig jaar plaatsen. Ondanks dat ik tussen maart en september andere klussen heb gedaan toch vooruitgang!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ziet er goed uit
Maar persoonlijk zou ik eerst afkitten wat ik wil afkitten en dan pas een “tectiel ” product erop,
Of het nu RX of ML of….... Is.
Eerst kitten dan pas roestwerende behandelingen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ziet er heel goed uit.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Een spuiter die ik ken laat eerst de naden vollopen met een dunne roestwerende primer, dan giet hij er kit, dun gemaakt met oplosmiddelen achteraan, dan pas echt afkitten etc. Nooit kit op kaal plaatwerk.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Op kaal plaatwerk geen kit kan ik inkomen,maar om het op/ over een “tectiel” laag te doen is ook niet goed naar mijn mening.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.