Sommige bobines zijn inderdaad voor een volt of 9, die willen wel graag een voorweerstand.
Als je die op 12v aansluit worden ze heel erg warm maar gaan lang niet meteen stuk.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Is het niet zo dat als je contactpunten hebt een bobine moet hebben met voorschakelweerstand?
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Mijne heren
Vandaag heb ik geprobeerd om een draadje van de niet gebruikte pool op de voorweerstand naar de + op de accu te leggen.
Dus dat gedaan, bobinekabel eraf en bougie erop, aansluitingen op de rup eraf, bougie tegen de massa houden en draadje van de rup naar de massa en contact aan. En hop, een vonkje! Dit was wel enkel met de bougie erop, zonder bougie doet die kabel niets. Dat heb ik door schade en schande ontdekt toen ik per ongeluk de draad met bougie nog vast had en met mijn draadje tegen de massa kwam, ik was plots wakker en zonder bougie was vasthouden geen probleem.
Ik dan in volle euforie de bobinekabel op zijn plaats, rup-aansluitingen erop en starten en wat ik dan kreeg was een dikke rookpluim en verbrande draadjes van de contactpuntjes… Ik moet ook zeggen dat die voorweerstand heel warm wordt!
Volgens mij heb ik die stekkertjes verkeerd op de aansluitingen gezet, kan dat?
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Hier nog eens een fototje van de bobine
Links op mijn vinger zie je de aansluiting die uit de kabelboom komt en waar de stekker (de witte, in de diepte zie je die liggen) van de contactpuntjes in moet. Zo zat het toch toen ik hem kocht.
Rechts zie je dan de aansluitingen op de RUP die uit de kabelboom komen., een met een rechthoekige blokje als stekker, 1 met een wat rondere vorm.
En volgens mij heb ik die verkeerd op de RUP aangesloten, waardoor het draadje aan de stekker van de puntjes gesmolten is.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
En als je dan deze foto van een bobine erbij neemt (van een GS Special uit 1979), zie je dat er op de RUP 1 rechthoekig blokstekkertje zit, en dat op de voorweerstand 2 stekkertjes zitten, 1 dat ook naar dat zwarte blokje gaat en 1 dat eruit ziet als het mijne dat ik ook op de RUP zette.
Wie kan me hieruit een beetje wijzer maken?
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
De truc eens gedaan met die stekker die hier op de voorweerstand zit ook bij mij op de voorweerstand te zetten, de rupaansluiting eraf en draadje erop, bougie op de bobinekabel, tegen het blok houden en draadje tegen de massa en wat zag ik? Een vonk op de bougie!
Ik veronderstel dat ik nu kan stellen dat de bobine werkt? Nu snel nieuwe contactpuntjes vinden omdat zo met een deels gesmolten draadje het niet zal werken! :s
Ik kan het niet helemaal volgen, maar het klinkt een beetje alsof je +12V op de RUP aansluiting hebt gezet…
Je zou verwachten dat er dan een zekering doorslaat, maar kennelijk brandt er een draadje door…
Heb je wel een meter of lampje om te testen waar de spanning op staat?
En waarom heb je nieuwe puntjes nodig als je draad verbrand is? Of zit die draad vast aan de puntjes?
Als je de puntjes hebt vervangen moet je ook weer contacthoek en voorontsteking afstellen.
Heb je daar de instrumenten voor? (stroboscooplamp en dwellmeter)
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Ik denk inderdaad dat ik de 12v die op de weerstand hoort op de rub heb aangesloten.
En je kan toch gewoon al de puntjes statisch afstellen waardoor de motor alleszins al start?
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
En het is idd het draadje dat aan de puntjes hangt dat gesmolten is!
MatthiasM schreef:Ik denk inderdaad dat ik de 12v die op de weerstand hoort op de rub heb aangesloten.
En je kan toch gewoon al de puntjes statisch afstellen waardoor de motor alleszins al start?
Ja, dat kan wel.
Misschien wist je het al, maar met een afgezaagd steeksleuteltje 11 kan je het verdelerhuis eraf schroeven.
Even onthouden hoe de rotor staat als je hem eraf haalt, dat plaatst makkelijker terug.
De verdeler kan er trouwens maar op 1 manier op, het nokje is iets asymmetrisch.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Kan je bij een GS de rotor verkeerd plaatsen? Nee toch?
Dit weekend ga ik proberen om te starten met de 12v stekker op de weerstand. Dat is niet de stekker voor de toerenteller, volgens mij.
Nee, de rotor kan er ook maar op één manier op.
Ik bedoelde het hele verdelerhuis, dat zit met 2 moertjes vast.
Als je eerst kijkt hoe de rotor staat hoef je straks minder te zoeken als je het verdelerhuis weer terugplaatst. Hij geeft namelijk wel een soort “bijna passen” als je de rotor-as een halve slag verkeerd hebt.
Ik zou beginnen met aansluiten van de stekker waar 12V op staat (bij contact aan) op de voorschakelweerstand. En de verdeler op de RUP aansluiting. De rest weglaten.
Als de toerenteller niet is aangesloten zal er geen spanning staan op de toerentellerdraad.
(als ie wel is aangesloten denk ik ook niet, maar dat weet ik niet zeker)
Met een proeflampje moet de juiste draad dus wel te vinden zijn.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk dat het goed is om eerst maar even een goed werkplaatshandboek te kopen/regelen voor er écht dingen kapot gaan en het duur wordt…....
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Strak plan!
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Ik heb 2 Vraagbaken, voor de GS en de GS/GSA modellen.
Maar ik zie niet wat ik hier verkeerd gedaan heb. WimV8 stelde voor om een draad te leggen vanaf de + op de accu naar de vrije pool op de weerstand van de bobine, de rup aansluitingen op de bobine los te maken, en de bobinekabel (met bougie erop?) tegen het blok te houden. Dan een draadje aan de rup hangen en het contact aanzetten. Dit gaf een vonk bij de bougie die aan de bobinekabel hing. En dat moest om zeker te zijn dat de bobine nog werkt.
Op dat moment dacht ik: er zijn 3 draadjes die vanaf de kabelboom aftakken, een voor de contactpuntjes die op de rup van de bobine moet, een om de stekker die van de puntjes komt aan te sluiten en die andere voor de toerenteller? Maar de GS beschikt niet over een toerenteller, dus heb ik deze stekker gemeten met een voltmeter en met het contact aan, en daar staat 12V op. Met de foto van de andere bobine uit de GS Special uit 1979, viel mijn Frank dat dit wel eens de 12V stekker kon zijn voor op de weerstand.
Dus ik heb opnieuw hetgeen WimV8 voorstelde gedaan met de 12V stekker op de weerstand en de aansluiting voor de puntjes van de rup af en ook dan had ik een vonk op de bougie aan de bobinekabel. Net zoals bij het draadje vanaf de weerstand naar de + van de accu.
Wat heb ik hier dan verkeerd gedaan?
Groeten
Matthias