Hallo mede Berlingo bestuurders,
Sinds eergister is mijn Berlingo zeer slecht gaan starten. Het is nog lang niet tegen of onder het vriespunt, dus dat vind ik erg vreemd.
Nu had ik ergens gelezen dat je het deels kon helpen door het grote licht aan te zetten, 4 tot 6 keer laten voor gloeien en dan starten.
Met wat extra gas geven lukt het dan inderdaad om te starten. Als de motor warm is dan start de motor direct.
Nu lees ik verschillende oorzaken, startmotor, accu, gloeispiralen, etc.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Handig is het namelijk niet en ben bang dat ik meer kapot maak met het meerder malen verkeerd starten.
Verneem graag van jullie,
Bedankt!
Martijn
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Hallo Martijn,
Geef eerst ‘ns op wat voor een diesel en uit welk bouwjaar je Berlingo is !
Hallo Wisizu,
Uit mijn hoofd een Diesel 1.9, Cilinderinhoud 1868 cc.
Komt uit het bouwjaar 2004, met de grote koplampen.
Groeten,
Martijn
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Hallo Martijn,
Bij je “oude” dieselmotor is de oorzaak vaak verkeerd afgestelde kleppen.
Bij de HDi is de startmotor (te) licht om voldoende druk in de hogedrukpomp op te bouwen.
Dit om een zoekrichting aan te geven,
Succes en mvrgr
Wisizu
Hallo Wisizu,
Ik heb proberen zoveel mogelijk op te zoeken, maar kon niet heel veel vinden.
Het is de 1.9D uit 2004, ik heb dan het idee dat het een “oudere” is? Dus niet de HDI.
Nu is de auto een tijd terug naar de garage geweest omdat deze een te hoge toerental had bij het stationair draaien, is toen bij gesteld. Kan dit verkeerd gedaan zijn bij de garage?
Ik wil namelijk niet als “leek” bij de garage aankomen zodat ze me verschillende dingen kunnen wijsmaken.
Groeten,
Martijn
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Hallo Martijn,
Jouw dieselmotor is een “oud” type omdat het geen moderne HDi is.
Het (stationair) toerental bijstellen is niet hetzelfde als de kleppen stellen.
Het is overigens geen schande om leek te zijn, een goede garage maakt hier geen misbruik van.
Vraag dit laatste eens na, mogelijk ook via dit forum.
Succes ermee,
Mvrgr
Wisizu
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Vermoedelijk 1 of meerdere gloeispiralen kapot, laat hier door een garage maar eens naar kijken.
Het licht aan doen draagt volgens mij niet bij aan het beter starten van een auto; alle stroom die je hebt moet tijdens het starten naar de startmotor en dus moeten overige verbruikers zo veel mogelijk uit staan.
Als je het licht aan doet zou de accu iets warm worden en iets meer vermogen hebben, maar als het zover is heeft de accu zijn beste tijd ook wel gehad….....
En gas geven bij een diesel heeft m.i. ook geen nut, bij een benzinemotor met carburateur spuit je dan extra benzine, maar bij een diesel zie ik er het nut niet van in.
Hoe start’ie eenmaal warm ?
Ciao Eric
Eenmaal warm is er niks meer aan de hand en is het even voor gloeien en hop starten.
Ik heb het gevoel dat zodra ik de lichten aan doe de auto beter start, zou het dan toch de accu kunnen zijn die toch zijn beste tijd gehad heeft. Dan is het wel dringend om deze snel te vervangen.
Iemand meer gegevens over de accu die erin moet?
Groeten,
martijn
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Volgorde lijkt mij:
Slecht starten door laag toerental: kijk naar de accu. Kan ook nog de spanningsregelaar zijn, zodat de accu weinig oplaadt.
Is het starttoerental goed,maar start slecht met rook, dan: zijn de gloeibougies in orde?
Is het starttoerental goed,maar start slecht dan: kleppen stellen. Dat is nogal duur. Hoeveel km heeft ie?
Na 120.000km kan de klepspeling te krap worden en dan slecht starten bij koud weer.
Ik heb dit allemaal gehad..
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Hallo,
Het is slecht starten door laag toerental, na een paar keer voorgloeien en de accu warm maken, dan met starten zie je het toerental langzaam en moeilijk opkruipen. Op een gegeven moment komt deze boven de 10000 toeren en start de motor. Daarna is er niks aan de hand.
Aangezien het op een of andere manier beter lukte als ik wat gas gaf, zodra die tegen de 10000 komt, kwam er witte rook uit.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Heb je een snel en wat onregelmatig starttoerental? Je hebt een DW8 motor waarbij het erg vaak voorkomt dat de kleppen te strak komen te staan waardoor de kleppen een klein stukje open gaan staan. Kleppen stellen is de remedie.
(edit: Ik zie net je reactie hierboven pas, dus mijn verhaal zal niet van toepassing zijn lijkt me)
Nee dat denk ik ook niet, aangezien het toerental echt moet opkruipen zeg maar. Eenmaal gestart is er niks meer aan de hand.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar als je een beetje hier uit de buurt komt wil ik best helpen met diagnostiseren. Want puur op omschrijving kan ik je niet verder helpen vrees ik.
Totaal aantal Berichten: 15706
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Spreken we nu over het toerental van de startmotor, of van de motor zelf wanneer deze aangeslagen is?
Jay Jay ik kom uit de omgeving Den Bosch.
Graddus, ik heb het overigens over het toerental van de motor wanneer deze aangeslagen is. Hoe ik deze van de startmotor overigens moet controleren is mij onduidelijk?
Bedankt voor jullie snelle antwoorden overigens!