1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Ebk’s az
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 29 december 2013 10:41 AM

Sinds dat ik 11 jaar oud ben heb ik altijd een 18pk tje in de collectie gehad. Mijn huidige heb ik sinds 1994 en heb deze gekocht van de eerste eigenaar in villeneuve s/Lot. De auto was eigenlijk te slecht om mee te nemen: technisch total loss en chassis half opgegeten door accuzuur whistle
Midden in de winter het apparaat naar huis gereden, lekker koud zonder kachel.

Hier in Amsterdam e.e.a. gerepareerd, langs de rdw en de auto kon weer fatsoenlijk op de weg.
Omdat ik wat veel auto’s had verdween deze rond 2000 voor lange tijd in de schuur.

In 2008 heb ik de auto weer tot leven gewekt en sinsdien rij ik er bijna iedere dag in. In het begin nog met veel plezier, maar vanwege de toenemende stank ( door het ontbreken van klepseals) en de toenemend aantal km’s dat ik er mee rij begon de pret snel af te nemen. Wat nu? Ik kon of de koppen laten reviseren (maar dan heb ik nog steeds een 18pk zonder acceleratie, heel irritant in de stad) of de auto weg doen (veto van de familie) of een sterkere motor gaan plaatsen. Heb uiteindelijk gekozen voor de laatste optie. Gelijk ook de meest lastige omdat er niks plug and play in een 18 pk past. Omdat ik niet van de “moderne” 2cv6 motor houdt heb ik gekozen voor de M4 motor van de Ami 6 en Azam6 cool smirk

Gisteren dan maar begonnen, binnen 40 minuten lagen het oude blok en bak naast de auto. Het makkelijkste deel is achter de rug.
En toen kon de grote ombouw puzzel beginnen.
Als eerste begonnen om de motor en bak in het chassis te laten passen. Dat betekende dat ik een extra gat in de balk vooraan moest maken (motor is breder) en dat ik de afstandsbussen van de bakophanging moest halveren.
Nu moet ik nog de remvoeringen vernieuwen
Leidingen en cylinders van het oude 10 mm remsysteem plaatsen,
5 delige uitlaat type azam6 instaleren
aandrijfassen en platen waar de wielen op zitten vervangen door modern type
koppelingskabel van een gs zien te vinden (ivm moderne bak en staande pedalen)
En de auto van 6 volt gelijkstroom ombouwen naar 12v wisselstroom (al gedaan)
Ik ben nog even bezig… Confused 
Vanmiddag volgen wat foto’s

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 29 december 2013 10:59 AM
  [ # 1 ]

Dan heb je straks een auto met geweldige looks en een fatsoenlijk vermogen, top. very good
Ook mooi dat je de auto dus niet van de familie mocht verkopen Laughing
Succes met de ombouw!

Profiel  
 
Michiel van G.
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006

- Dyane 6 Commerciale
Gepost: 29 december 2013 11:47 AM
  [ # 2 ]

Leuk! een Citroën AZ6 Smile

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 29 december 2013 11:55 AM
  [ # 3 ]

“En de auto van 6 volt gelijkstroom ombouwen naar 12v wisselstroom (al gedaan)”

Die 12 volt blijft toch echt wel gelijkstroom denk ik!?

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 29 december 2013 12:28 PM
  [ # 4 ]

Eh ja ik bedoel natuurlijk wisselstroomdynamo Surprisedops:

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 30 december 2013 12:35 PM
  [ # 5 ]

Hee wat ligt er achterin

Na 49 jaar mogen motor en bak met pensioen, ook de reservewielsteun moet weg.

425 en 602 samen op de vloer (en nee ik heb de ventilator en rooster niet geschilderd)

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 30 december 2013 05:38 PM
  [ # 6 ]

Dat is pas een mooi cadeau!

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
Gepost: 30 december 2013 08:09 PM
  [ # 7 ]

Haha goed man, fijn dat je de AZ houdt!

Profiel  
 
siemenazu
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006

- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
Gepost: 01 januari 2014 01:08 PM
  [ # 8 ]

goedzo engbo!! je kan hem niet verkopen!!

azu 1973          
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963  
Cx 20re            
berlingo
dyane4

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 04 januari 2014 08:20 PM
  [ # 9 ]

Ok ok, ik ben weer aan ‘t werk. Gisteravond en vanmiddag flink doorgebeund.
Het rijdt,remt en schakeld nu cool smirk
Misschien vanavond afmaken anders morgenochtend.
Wat een P@#kke klus, dit doe ik eens maar nooit weer. Alles maar dan ook alles moest worden aangepast.
Maar goed ik heb nu een eend die vooruit komt gooi

Kijk de Azam uitlaat

En vanwege de staande pedalen loopt de uitlaat dus via “de andere kant”

Uiteraard moest ook nog een koplampstandaard worden verherbouwd, maar die zit ook al.

Binnenkort het eindresultaat

Profiel  
 
siemenazu
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006

- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
Gepost: 04 januari 2014 08:22 PM
  [ # 10 ]

mooi man!! je moet wel eeffe die gele ventilator eraf halen hoor!

azu 1973          
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963  
Cx 20re            
berlingo
dyane4

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 04 januari 2014 08:30 PM
  [ # 11 ]

Ja zal ‘m gaan vervangen, mnaar eeeh weet je wel hoe zeldzaam die grote Ami6 ventilatoren zijn…Niet te vinden.

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 06 januari 2014 06:26 PM
  [ # 12 ]

Je kunt natuurlijk ook alleen de verf vervangen Wink
En, de eerste grote rit naar Berlikum?

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 06 januari 2014 08:02 PM
  [ # 13 ]

Vandaag de eerste rit over de snelweg gedaan. Geluid viel tegen, de snelheid niet Laughing Helaas moeten de koppen even worden nagetrokken, hij stinkt cry
Moest naar de stalling waar de Trax staat, en ja het is zulk mooi weer dat ik die maar even heb gepakt. De eend staat dus nu binnen en het ziet er naar uit dat ik weer het grote zwarte ding naar het noorden ga sturen.

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 06 januari 2014 08:50 PM
  [ # 14 ]

Cool! Ik wil die trax graag eens aanschouwen Smile

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 07 januari 2014 03:57 PM
  [ # 15 ]

hoi engbokho ik heb jou een pm verzonden

groeten Maarten

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook