Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
De zoektocht naar een oude Citroën kan soms verrassend uitpakken. Citroën-verzamelaar Joris was op zoek naar een XM V6 en voor hij het wist had hij een Japans exemplaar te pakken! De wagen kopen is één zaak, hem ingeschreven krijgen in het bureaucratische België heeft duidelijk meer voeten in de aarde. Volg hier zijn zoektocht, de aankoop en wat dacht je, de problemen die gepaard gaan met een Japanse CitLoën.
Joris heeft al een tijdje zijn zinnen gezet op een XM V6 en hoe begin je aan zo’n zoektocht, inderdaad, op internet. Met wat zoekwerk komt hij op een prachtige XM uit met zeer weinig kilometers. Foto’s van de wagen doen het beste vermoeden; een smetteloos interieur, exterieur ook geen beschadigingen, kortom: veelbelovend.
De wagen staat te koop in Friesland, en aangezien Joris vanuit België, meer bepaald de Westhoek moet komen, vraagt hij aan de verkoper of hij de wagen direct zou kunnen meenemen. Dat kan. Een telefoontje naar Kris, zijn co-piloot en ook Citroën verzamelaar en ze zijn op weg. Bij aankomst kunnen de heren hun ogen niet geloven, een plein vol met ‘oudere’ wagens, voornamelijk uit Japan. Opel Calibra’s, Audi A8, BMW cabrio’s, alles wat maar weinig kilometers heeft en in sublieme staat verkeert, staat hier te koop.
De V6 wordt gestart en dan wordt het al snel duidelijk dat deze XM ook uit Japan komt! Op de display komen allerhande tekens voort waar geen Europeaan iets kan van maken. De boorddocumenten dan, nuja, of je ze nu verticaal of horizontaal houdt, veel wijzer worden beide heren er ook niet van. De wagen is in zeer goede staat, motor en hydrauliek in orde en de koop is gesloten. De wagen gaat mee naar de Westhoek.
Dan moet de wagen natuurlijk nog ingeschreven raken, … en daar wringt het schoentje nu net. Op de keuring vragen ze naar een technische fiche. Geen probleem, Joris krijgt een technische fiche mee van een bevriende Citroën dealer, maar dat volstaat natuurlijk niet. “Nee Meneer, het moet een papier van de invoerder zelf zijn.” Na veel telefoneren en informeren krijgt Joris van het Ministerie van Verkeer groen licht, hij mag naar de keuring met zijn XM. Alleen, de keuring weigert de wagen te keuren. Ook al zijn alle papieren van het invoeren van de XM naar Japan en ook de uitvoerdocumenten erbij, toch willen ze de wagen nog niet keuren.
Ondertussen is de winter daar, en wordt de XM droog gestald. Met het voorjaar in zicht zal Joris weer ten strijde trekken tegen de Belgische bureaucratie, zodat zijn V6 eindelijk kan rondzoeven in de Vlaamsche Polders.
Wordt vervolgd?
Tekst: demuywo
Foto: Joris
Gefeliciteeld met de aanschaf, nu maal hopen dat ie snel gekeuld kan wolden!
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Om welke reden is deze auto geweigerd voor de keuring ??
Daar ben ik wel benieuwd naar , welk keuringsstation ??
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
De auto zou geweigerd zijn omdat er geen ‘technische fiches’ of papieren bijzitten van de invoerder in Japan. Er zitten wel invoerdocumenten bij, en ook terug uitvoerdocumenten (de wagen is zelfs verzegeld achter het dashboard!), maar blijkbaar ‘durven’ ze in Ieper niet keuren. En Joris heeft wel zwart op wit van het Ministerie een papier dat de wagen gekeurd kan worden, dat alle benodigde documenten aanwezig zijn.
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En ik maar denken dat Nederland met formulieren dichtgeplakt zit!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nederland is een eitje vergeleken met Belgie Jan.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
En eerst in ander land, bijvoorbeeld Nederland, op papier zetten en dan naar België exporteren helpt ook niet?
Vind het wel een goede stunt, een japanner. Ben benieuwd wat er allemaal anders aan is, behalve dat die japanse tekens geeft.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Inderdaad, eerst in nederland laten keuren!
http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/invoeren/Pages/Invoer.aspx
Misschien moet je wel Nederlands ingezetene zijn, maar dat kan ik niet zo snel vinden op de rdw site.
Misschien kan je even bellen of mailen.
Maar dan zit je nog met een buitenlands kenteken…
Ik heb al eens op een ander forum gelezen dat het omzetten van NL naar BE kenteken ook niet makkelijk gaat…
H@ns schreef:
Ik heb al eens op een ander forum gelezen dat het omzetten van NL naar BE kenteken ook niet makkelijk gaat…
Oh, dan houd het op natuurlijk.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
demuywo schreef:De auto zou geweigerd zijn omdat er geen ‘technische fiches’ of papieren bijzitten van de invoerder in Japan. Er zitten wel invoerdocumenten bij, en ook terug uitvoerdocumenten (de wagen is zelfs verzegeld achter het dashboard!), maar blijkbaar ‘durven’ ze in Ieper niet keuren. En Joris heeft wel zwart op wit van het Ministerie een papier dat de wagen gekeurd kan worden, dat alle benodigde documenten aanwezig zijn.
Dan zou ik hem gewoon in een ander keuringsstation aanbieden
( dat inportkeuringen MAG doen uiteraard )
zoals het station in Geel .
En volgens mij is de constructeur FRANS , dus waarom japanse docuimenten ??
Bij de documentatiedienst van het Concervattoire hebben ze nu zelfs een document ontworpen
speciaal voor de wagens die in Belgie moeten gekeurd worden
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Achteraf gezien moest Joris de wagen inderdaad eerst laten inschrijven in NL, door de verkoper. Dan moest hij enkel ingevoerd worden vanuit NL, en niet meer Japan.
@Walter: wat voor document is dat dan voor de Belgische te keuren wagens? GC?
Station Ieper is bevoegd voor invoerkeuringen, maarja…. ik kan er ook al een boekje over schrijven wat ze vooral zelf NIET weten…
Ja, klinkt weer typisch Belgisch. Je moet al zelf een Belg zijn om het te kunnen bergijpen maar heel vaak begrijpen zelfs wij Belgen er de ballen van
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Ondertussen zijn we al een aardige tijd verder. Is er al vooruitgang geboekt?
H@ns schreef:Misschien moet je wel Nederlands ingezetene zijn, maar dat kan ik niet zo snel vinden op de rdw site.
Misschien kan je even bellen of mailen.
Maar dan zit je nog met een buitenlands kenteken…
Ik heb al eens op een ander forum gelezen dat het omzetten van NL naar BE kenteken ook niet makkelijk gaat…
Wat ik begreep van diverse mensen die hier in NL tegen moeilijkheden aanliepen v.w.b. de keuring bij de RDW is dat zij vaak uitweken naar onze Oosterburen, waar de Tüv kennelijk iets toegankelijker is.
Wellicht een optie mocht de keuring in B nog steeds op bezwaren stuiten?
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Zou je niet beter een wrak van een Belgische Xm V6 die ooit in België reed kopen voor 100 euro of zo, factuurtje laten maken, chassisnummer naar je Japanse Xm transplanteren en die zo (her)inschrijven ? Niet helemaal orthodox en wettelijk maar geen kat die het ziet op de keuring, het gebeurt dagelijks, en je kan rijden zonder complicaties. Als de kilometerstand niet klopt met die van de afbraak-Xm kan je aangeven dat die defect was en dat je een tweedehands km-teller gemonteerd hebt.
Roadrunner… never been caught.