Ik heb het ook dat inzakken.
Als ik start, na paar seconden zakt ie opeens.
Daarna weer omhoog. Wel eens gepost hier. Maar meerdere hebben het.
Ik heb toen alle bollen vervangen, bij een hydroactive dus 8 stuks.
Ook de smac ofwel constant hoogte bol.(zit op lastige plek inderdaad!)
Maar maakt niks uit.
Het komt naar mijn idee dat de pomp niet genoeg levert.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Zo, de Xm opgehaald bij de dealer. Ik was vergeten hoe goed een Xm kon veren, zalig rijden - die bollen waren dus wel degelijk aan vervanging toe. De dealer heeft een uitgebreide proefrit gedaan en begint zowaar met enthousiasme over die auto te praten. Het is de zoon van de vroegere dealer en hij is eigenlijk een nà-Xm-monteur. Ook onderhoudsbeurt gegeven en eens een volledige roundup gedaan, alles blijkt prima in orde (afkloppen op ongeverfd hout echter, de wet van Murphy is nooit ver weg).
Morgen en de volgende dagen dan eens kijken of hij weer inzakt bij starten.
Nu nog wachten op de factuur ... het spaarvarken voelt zich reeds bedreigd, lol.
Roadrunner… never been caught.
Wij zeggen hier: “het kost een paar centen, maar dan zit je meteen goed ” ..... veel zweefplezier ...........
Peter
Dat spaarvarken zal niet zo’n aanslag krijgen hoor. Het vervangen van een Driem met rollen en pomp kost iets van 350-400 euro, althans dat heb ik er steeds voor betaald.
Een dringend advies, rij een riem van een 16v NIET tot aan de limiet van de interval. Er zijn al heel wat 16v uitvoeringen gesloopt met vroeg tijdig geknapte riemen. Geen idee hoe het komt maar het 16v blok is hufterproof op het vreten van de riem na.
Overigens, hoezo rij je op benzine terwijl je een lpg installatie erin hebt liggen ? Ik heb er een Prins VSI inliggen en ik merk ECHT geen verschil tussen benzine en LPG. Enige punt waar je het zouy kunnen merken is bij het rijden in de bergen met volle bezetting en belading.
Ook het verbruik van lpg en benzine is bij mij praktisch gelijk, iets van 10,5 km per liter benzine of LPG.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Dag Gompy,
Ja, ik rijd nu overwegend op benzine. Als ik op lpg (ook Prins vsi)rijd gaat af en toe het gele lampje (electronicafout) aan (heb ik hier ooit eens vroeger beschreven). Na enkele honderden kms begint de ellende : ralenti is veel te hoog (zowel op lpg als op benzine), schokken, bij starten schokkend omhoog komen, onstabiele vrijloop enz. Veel zoekwerk (en kosten) gedaan en dingen onnodig vervangen en het blijkt dat door de verbinding van de benzinecomputer en de gascomputer bepaalde voltages (zullen wel milli- en microvolts zijn) van de benzinecomputer dalen en/of wijzigen.
Het enige wat dan helpt is de + van de batterij loskoppelen om te resetten en dan is het weer voor een tijd goed, net een nieuwe auto.
De gasboer had me indertijd wijsgemaakt dat hij reeds heel veel Xm’s op lpg gezet had en ‘enkel met die van mij een probleem’ - zijn mechanieker heeft wel per toeval losgelaten dat ze hetzelfde probleem hebben met veel andere auto’s (is ook niets aan te doen blijkbaar).
Ik heb het opgegeven om er nog energie in te stoppen dus rijd ik maar op benzine - dan rijdt hij als nieuw - veel maakt het me niet uit met die paar duizend km per jaar die ik nog doe en ik heb het echt wel gehad met die lpg-boel. En als er dan eens storingen optreden effe resetten en gedaan. Ik denk dat ik tegen de volgende jaarlijkse keuring (onze APK) heel dat lpg-gedoe laat uitbouwen, dan heb ik ook weer een grotere koffer en betaal ik de lpg-rijtaks niet meer.
Ik heb een tijd met het idee gespeeld om te stoppen met Xm-en door al die ellende en heel de boel naar de sloop te doen. Maar op benzine rijdt hij dus perfect en ik weet dat ik er later spijt van zou hebben als ik hem nu zou wegdoen. Je vindt ze nu ook niet zo vaak meer in die staat en met 68K op de teller. En je krijgt er toch niet veel meer voor dan de schrootprijs als je ‘m wil verkopen, hoe mooi hij ook is. Gewoon houden dus.
Daarom heb ik nu ook distributieriem (had je me vroeger reeds aangeraden), rollen, waterpomp, thermostaat, veerbollen, laten vervangen en grote beurt laten doen. Dan na de winter nog eens naar de detailer en zo blijf ik tevreden
Roadrunner… never been caught.
Ok, ik snap het. Mocht je toch nog eens vertwijfelt naar je LPG ding kijken… Kijk dan eens welke Prins dealer je hebt gehad en welke classering die heeft. De gewone prins dealers krijgen een standaard ding en bouwen die in maar kunnen er verder weinig tot niets aan aanpassen.
Een prins vsi zou in een 2.0 16v zoals in de xm, zonder enige probleem probleemloos moeten draaien. Kan je dealer dan niet, dan heb je de verkeerde dealer.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Kan ik aannemen, gompy58. Hier in de buurt zit er geen dealer die er meer mee aankan. Ik heb enige tijd geleden wel eens gebeld met de invoerder van de Prins-installatie die de boel wel eens wil controleren. Misschien ga ik er na de winter eens naartoe, dan zien we wel verder. Die zit wel een 200 km van bij mij verwijderd dus weer een heel gehannes - er naartoe, iemand moet meerijden met een auto, dan een paar dagen nadien weer afhalen.
Ondertussen heb ik ondervonden dat de auto nu niet meer inzakt achteraan direkt na het starten. Met die nieuwe veerbollen stuurt hij ook veel strakker, het is een heel groot verschil. Weer een echte Xm dus.
PS : ik wens iedereen een voorspoedig 2014 toe.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Weet de xm club niet welke Prins dealers het bij een xm goed kunnen installeren?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Net de rekening ontvangen, valt erg mee. 1400 euro (daar zit wel 245 euro BTW in voor de roverheid) voor het vervangen van de veerbollen, distributie, waterpomp, thermostaat, remmen gereinigd en een onderhoudsbeurt. Ook verwarming nagezien maar daarvoor moet het servomotortje nog geleverd worden.
Het werk bedraagt 320 euro (zo’n kleine zeven uren in totaal). Ik denk dat ik hiermee best tevreden kan zijn.
Roadrunner… never been caught.