Sinds dat ik 11 jaar oud ben heb ik altijd een 18pk tje in de collectie gehad. Mijn huidige heb ik sinds 1994 en heb deze gekocht van de eerste eigenaar in villeneuve s/Lot. De auto was eigenlijk te slecht om mee te nemen: technisch total loss en chassis half opgegeten door accuzuur
Midden in de winter het apparaat naar huis gereden, lekker koud zonder kachel.
Hier in Amsterdam e.e.a. gerepareerd, langs de rdw en de auto kon weer fatsoenlijk op de weg.
Omdat ik wat veel auto’s had verdween deze rond 2000 voor lange tijd in de schuur.
In 2008 heb ik de auto weer tot leven gewekt en sinsdien rij ik er bijna iedere dag in. In het begin nog met veel plezier, maar vanwege de toenemende stank ( door het ontbreken van klepseals) en de toenemend aantal km’s dat ik er mee rij begon de pret snel af te nemen. Wat nu? Ik kon of de koppen laten reviseren (maar dan heb ik nog steeds een 18pk zonder acceleratie, heel irritant in de stad) of de auto weg doen (veto van de familie) of een sterkere motor gaan plaatsen. Heb uiteindelijk gekozen voor de laatste optie. Gelijk ook de meest lastige omdat er niks plug and play in een 18 pk past. Omdat ik niet van de “moderne” 2cv6 motor houdt heb ik gekozen voor de M4 motor van de Ami 6 en Azam6
Gisteren dan maar begonnen, binnen 40 minuten lagen het oude blok en bak naast de auto. Het makkelijkste deel is achter de rug.
En toen kon de grote ombouw puzzel beginnen.
Als eerste begonnen om de motor en bak in het chassis te laten passen. Dat betekende dat ik een extra gat in de balk vooraan moest maken (motor is breder) en dat ik de afstandsbussen van de bakophanging moest halveren.
Nu moet ik nog de remvoeringen vernieuwen
Leidingen en cylinders van het oude 10 mm remsysteem plaatsen,
5 delige uitlaat type azam6 instaleren
aandrijfassen en platen waar de wielen op zitten vervangen door modern type
koppelingskabel van een gs zien te vinden (ivm moderne bak en staande pedalen)
En de auto van 6 volt gelijkstroom ombouwen naar 12v wisselstroom (al gedaan)
Ik ben nog even bezig…
Vanmiddag volgen wat foto’s
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Dan heb je straks een auto met geweldige looks en een fatsoenlijk vermogen, top.
Ook mooi dat je de auto dus niet van de familie mocht verkopen
Succes met de ombouw!
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Leuk! een Citroën AZ6
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
“En de auto van 6 volt gelijkstroom ombouwen naar 12v wisselstroom (al gedaan)”
Die 12 volt blijft toch echt wel gelijkstroom denk ik!?
Eh ja ik bedoel natuurlijk wisselstroomdynamo ops:
Hee wat ligt er achterin
Na 49 jaar mogen motor en bak met pensioen, ook de reservewielsteun moet weg.
425 en 602 samen op de vloer (en nee ik heb de ventilator en rooster niet geschilderd)
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Dat is pas een mooi cadeau!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Haha goed man, fijn dat je de AZ houdt!
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
goedzo engbo!! je kan hem niet verkopen!!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Ok ok, ik ben weer aan ‘t werk. Gisteravond en vanmiddag flink doorgebeund.
Het rijdt,remt en schakeld nu
Misschien vanavond afmaken anders morgenochtend.
Wat een P@#kke klus, dit doe ik eens maar nooit weer. Alles maar dan ook alles moest worden aangepast.
Maar goed ik heb nu een eend die vooruit komt
Kijk de Azam uitlaat
En vanwege de staande pedalen loopt de uitlaat dus via “de andere kant”
Uiteraard moest ook nog een koplampstandaard worden verherbouwd, maar die zit ook al.
Binnenkort het eindresultaat
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
mooi man!! je moet wel eeffe die gele ventilator eraf halen hoor!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Ja zal ‘m gaan vervangen, mnaar eeeh weet je wel hoe zeldzaam die grote Ami6 ventilatoren zijn…Niet te vinden.
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Je kunt natuurlijk ook alleen de verf vervangen
En, de eerste grote rit naar Berlikum?
Vandaag de eerste rit over de snelweg gedaan. Geluid viel tegen, de snelheid niet Helaas moeten de koppen even worden nagetrokken, hij stinkt
Moest naar de stalling waar de Trax staat, en ja het is zulk mooi weer dat ik die maar even heb gepakt. De eend staat dus nu binnen en het ziet er naar uit dat ik weer het grote zwarte ding naar het noorden ga sturen.
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Cool! Ik wil die trax graag eens aanschouwen
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
hoi engbokho ik heb jou een pm verzonden
groeten Maarten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973