vanmorgen stopte mijn xsara tijdens het rijden er mee motor sloeg af en starte niet meer.
de wagen heeft nu al meerdere malen in de garage gestaan en is doorgemeten
en de volgende onderdelen zijn al vervangen.
brandstofpomp en hoofdrelais.
verder zijden ze bij de garage dat de computer het gaspedaal niet meer herkend en dat het euvel was, nee dus.
en nu vanmorgen weer stopt de auto er mee tijdens het rijden. wegenwacht er bij en deze dacht misschien aan de krukas sensor dat die misschien kapot is.
als ik probeer te starten slaat de toerenteller niet uit dit moet toch normaal wel gebeuren?
we hebben de auto nu weer aan de praat gekregen en zal morgen weer naar de garage gaan.
maar mijn vertrouwen in de garage en auto is totaal weg heeft iemand misschien een idee ?
Xara 1.6 exclusive
een warme motor die niet aanslaat met een ‘dooie toerenteller’ is typerend voor een overleden BDP-sensor. een BDP-sensor is niet veel meer dan een (of 2) magneetje(s) waarlangs (in het motorblok) een metalen strip met gaatjes draait. op een bepaald punt in die strip ontbreekt een gaatje waardoor de BDP-sensor ‘ziet’ dat de motor op het bovendste dode punt staat. de BDP-sensor geeft dan een signaal naar de ECU, zodat die brandstof en ontsteking kan regelen.
is de bdp-sensor caduque, dan komt er ook geen signaal bij de ECU, en weet de ECU dus ook niet wat die moet doen met brandstof en ontsteking…
(antwoord is gebaseerd op mijn ervaring bij Saab-modellen)
Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri
Laat ze even je ecu controleren. ik had hetzelfde, toen waren de connectorpinnetjes van mijn ecu vebrand.