Geen idee wat fout ging, maar even op zn simpelst: op de bobine komen twee draden een plus(al dan niet geschakeld vanaf contactslot) en een min, die wordt -geschakeld door de puntjes, simpel als t is. Dikke bobinekabel op de verdeler en hij loopt, al dan niet op benzine of een busje startpiloot om m op gang te helpen. Jij sprak al weer over twee draden op de rup-aansluiting: (quote:er zijn 3 draadjes die vanaf de kabelboom aftakken, een voor de contactpuntjes die op de rup van de bobine moet, een om de stekker die van de puntjes komt aan te sluiten en die andere voor de toerenteller:quote). Dus even die van de toerenteller wegedacht: had je toch twee draadjes op de rup. Dat kan dan de fout zijn.Of die ene tweede zou dan weer naar de condensator kunnen gaan, maar volgens mij is die al eerder aangesloten. Ik zal morgen eens bij de mijne kijken en een plaat schieten voor hier. Morgen weer een dag.haha
Gr. Wim.
Hier wat plaatjes van de mijne(28-02’73), simpeler kan t niet, een +draad vanaf t contactslot op de pluspool(al dan niet via een weerstand) en de geschakelde mindraad vanaf de puntjes op de rup of -pool van de bobine.
Gr. Wim
Nu moet het duidelijk zijn. Uit de kalbelboom vertrekken 2 draden. Op 1 draad staat spanning (12V) bij opgezet contact. Deze draad moet aan de voorschakelweerstand bevestigd worden. De andere draad aan de negatieve zijde van de bobijn.
Indien de contactpunten en de condensator het nog niet begeven hebben zou er nu een vonk moeten volgen bij starten.
Succes
virally schreef:Nu moet het duidelijk zijn. Uit de kalbelboom vertrekken 2 draden. Op 1 draad staat spanning (12V) bij opgezet contact. Deze draad moet aan de voorschakelweerstand bevestigd worden. De andere draad aan de negatieve zijde van de bobijn.
Indien de contactpunten en de condensator het nog niet begeven hebben zou er nu een vonk moeten volgen bij starten.
Succes
Die andere draad moet dan wel van de punten komen.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Vandaag nog even aan de slag gegaan, en er is een vonk op de bobinekabel, alleen nog niet op de bougies.
Dus het probleem zit verder. De verdelerkap heb ik vervangen en dat gaf geen verschil, de nieuwe rotor die ik had was te groot voor op het asje, dus die heb ik nog even snel besteld.
Oei, dat klinkt bekend… Heb je Ducelier? Er is een type van Ducelier op de GS, je krijgt dan een te dikke GSA rotor. niet leverbaar. Als jij het geregeld krijgt ben ik zeer beniewd of je die oud type ducelier rotor kunt bestellen.
Hoop voor je dat het allemaal gaat lukken, en dat je rotor idd de boosdoender is.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Ik heb inderdaad een te dikke en te lange GSA rotor. Normaal zou ik maandag al een rotor hebben voor de Ducillier op mijn GS, ik ben met de oude rotor naar een onderdelenzaak geweest waar ze een konden bestellen van een ander merk, Bremi ofzoiets! Aan de hand van het onderdeelnr. op de rotor konden ze dezelfde van dat merk vinden!
Als het dan de kap en de rotor niet is, de kabels nog eens proberen vervangen!
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
En de GS draait en rijdt!
Een nieuwe rotor en kap hebben het probleem opgelost. En omdat ik zo tevreden was heb ik meteen een klein toertje gedaan hier ‘op den buiten’ bij ons. Ze schokt wel redelijk hard en na 3 km kon ik de choke nog niet dicht zetten. De motor klinkt ook heel rauw, al zou dat ook wel kunnen omdat ik het vergelijk met mijn Xantia HDi!
Nu komen de grote werkzaamheden. Distributieriemen vervangen en motor droogleggen. De remmen zijn ook niet wat het moet zijn, nu ik erover nadenk was mijn toertje redelijk levensgevaarlijk.
Waar kan ik de benodigde distributieriemen vinden en pakkingsets voor de GS?
Groeten
Matthias
Heel goed dat ie eindelijk loopt, super.
Bij de vereniging kan je onderdelen bestellen of afhalen op de openingsdagen.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Ik ben zelf ook heel blij dat het me eindelijk gelukt is! Ze liep echt meteen, vloeiender dan de Xantia zelfs!
Ik heb trouwens een GS rotor van BERU nu, voor zij die het willen weten. Aangezien Paul Oud benieuwd was hoe ik het geregeld zou krijgen!
Wim, bedankt! Ik maak me vandaag nog lid van de vereniging!
Groeten
Matthias
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Ik heb wat tijd gehad nu om naar de wagen te kijken en van enkele dingen werd ik vrolijk, van andere niet.
Na mijn klein ritje donderdag en na de motor even te laten draaien viel het me op dat er geen druppels van olie of iets anders onder de motor liggen. Wijst dit op weinig of geen lekkages? Of is dat nie representatief? Hier werd ik alleszins vrolijk van. Als dit wijst op geen lekkages, ga ik eerst van het schokken af proberen geraken en er al van proberen genieten!
Waar ik niet vrolijk van werd, was dat er een gat in de bodem aan het roesten is. Dus dat maar eens snel (laten) aanpakken.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Dag Matthias,
fantastisch nieuws, lees ik, je hebt de motor draaiend en de auto rijdend gekregen. Knap !
Lid worden van de GS-GSA vereniging is in ieder geval een goed plan.
Onderdelen die je niet of moeilijker via de vereniging kan krijgen, kan je ook bestellen via
http://www.franzoesischeklassiker.de/?lang=EN
Waar je nu de prioriteit aan moet geven ? moeilijk zo maar te zeggen. Als de motor draait en zo niet direct zichtbaar lekt zou ik toch ook eerst het koetswerk aanpakken. Als je kan, kijk dan maar eens onder de motor, aan het begin van het uitlaatsysteem. Daar zitten links en rechts 2 ‘schaaltjes’ op geklemd. Eén van beide (dacht links ?) is snel volgelopen bij olielekkage.
Rijden met de GS is in ieder geval genieten !
Af en toe zie ik tussen Beveren en Sint-Niklaas nog wel eens een GS tuffen. Intussen al wel een jaar of zo geleden. Moet in de buurt van de Lange Rekstraat wonen of werken . . . Geen idee of het iemand is die CiFo volgt.
groeten,
Bart
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Je hele ontstekingssysteem is los geweest dus….allereerst ontsteking GOED afstellen.
Koop een analyzer (met toerenteller) en stroboscoop, voor een paar centen te koop via marktplaats.nl.
Zo’n setje is goud waard.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
@dirkvdmei: Dat is zeker het eerste wat ik ga doen, op de manier zoals ze nu schokt tijdens het rijden is er eigenlijk niet mee te rijden. Mijn stappenplan nu, aangezien ik geen lekkages kan vaststellen is: ontsteking goed afstellen met het nodige materiaal, groot onderhoud, de remmen aanpakken, roest aan de deuren en gat in de bodem aanpakken en de LHM vervangen.
vintage schreef:Dag Matthias,
fantastisch nieuws, lees ik, je hebt de motor draaiend en de auto rijdend gekregen. Knap !
Lid worden van de GS-GSA vereniging is in ieder geval een goed plan.Onderdelen die je niet of moeilijker via de vereniging kan krijgen, kan je ook bestellen via
http://www.franzoesischeklassiker.de/?lang=ENWaar je nu de prioriteit aan moet geven ? moeilijk zo maar te zeggen. Als de motor draait en zo niet direct zichtbaar lekt zou ik toch ook eerst het koetswerk aanpakken. Als je kan, kijk dan maar eens onder de motor, aan het begin van het uitlaatsysteem. Daar zitten links en rechts 2 ‘schaaltjes’ op geklemd. Eén van beide (dacht links ?) is snel volgelopen bij olielekkage.
Rijden met de GS is in ieder geval genieten !Af en toe zie ik tussen Beveren en Sint-Niklaas nog wel eens een GS tuffen. Intussen al wel een jaar of zo geleden. Moet in de buurt van de Lange Rekstraat wonen of werken . . . Geen idee of het iemand is die CiFo volgt.
groeten,
Bart
Hey Bart
Bedankt, ik ben er blij mee! Ik heb gisteren een aanvraag om lid te worden van de vereniging verstuurd. Mijn nieuw stappenplan is hierboven te lezen! Ik wil ze namelijk zo snel mogelijk laten keuren, zodat ik ze kan inschrijven. Ik mik namelijk op een nummerplaat met 1-GSP-xxx of gewoon 1-GSx-xxx. En die komen er snel aan.
Ik heb onlangs bij onderdelenzaak Willy Notenbaert (kan ik trouwens aanraden, ze doen echt moeite voor te vinden wat je nodig hebt!) in Sint-Niklaas me laten vertellen dat er in Haasdonk iemand zou wonen met 1 of meerdere GS’en, dus het zou wel eens over dezelfde persoon kunnen gaan. Ik zou die persoon graag vinden en contact opnemen, iemand met GS-kennis in de buurt is altijd handig. Ook staat er in Moerbeke nog een GSA met een 1299 motor te koop, zo roest als dat ze groot is en het interieur is niets meer, maar voor onderdelen volgens mij zeker de moeite. De prijs weet ik niet, jammer genoeg.
Groeten
Matthias
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Vandaag geprobeerd de ontsteking af te stellen, maar ik ben moeten stoppen omdat er te weinig benzine in de tank zat en de wagen moeilijk startte en eens ze gestart was heel hard plofte, wat ze anders nooit gedaan heeft. Kan het zijn dat er dan lucht gezogen werd? De onsteking stond toen op 24°, dat zal ook niet helpen maar zo ploffen kan volgens mij niet alleen daardoor komen.
Dan is er iets aan mijn stroboscoop dat ik niet goed snap. Het is een lamp van Hella met Dwell-meter, toerenteller, voltmeter en met een instelwieltje dat graden aangeeft, maar volgens mij heeft dat instelwieltje bij de GS weinig nut. Als ik het goed heb wordt de lamp door de bougiekabel aangestuurd, en kan het instelwieltje de snelheid van de lamp niet veranderen. Ik denk dat dat wieltje nutteloos is, maar misschien heeft iemand hier dezelfde lamp en kan me daar wat uitleg over geven.
Groeten
Matthias