1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Inlaatkleppen raken zuiger
Gepost: 08 april 2011 11:01 PM

De inlaatkleppen van mijn CX GTI turbo 2 hebben de zuigers geraakt. Auto heeft lang stilgestaan, is lopend op ambulance gezet. Volgende dag starten en raar geluid met als bovenstaande tot gevolg. Distributie gaat met tandwielen? Hoe kunnen de kleppen de zuigers geraakt hebben?
Wie heeft een tip? nono

In the sky, there is no limit.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 april 2011 11:06 PM
  [ # 1 ]

Distributie gaat met een ketting, niet met tandwielen. Auto heeft lang stilgestaan? 1e verdachte: Roest op de klepstelen. Klep gaat niet meer goed dicht, zuiger komt omhoog… BANG. Klep krom.

Kop demonteren. Kleppen demonteren, schade herstellen. En kijken of de distributieketting goed op tijd staat, al kan dat eigenlijk niet mis zijn. Ik gok voor 90% op vuil/aanslag/roest op de klepstelen.

Kijk hier eens…

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/206331/P315/

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 09 april 2011 10:27 AM
  [ # 2 ]

Je hoort inderdaad eigenlijk nooit over problemen met de distributie. Is deze dan zo goed? Je zou zeggen dat door slijtage + oprekken van de ketting de distibutie zou moeten verlopen na x km. Van de distibutie van de SM hoor je dat de kettingspanning veel sneller verloopt.

Profiel  
 
Gepost: 02 januari 2014 07:38 PM
  [ # 3 ]

Na het vervangen van de inlaatkleppen door een professioneel bedrijf, heb ik de motor weer aan het lopen gekregen.
Hij liep perfect en lekker warm laten draaien. Na afkoeling van de motor wederom gestart en weer slaan tijdens het starten de inlaatkleppen tegen de zuiger. confused confused confused
Mijn avond was redelijk verpest. Dus maar weer de kop gedemonteerd.
Distributie is in orde, ketting en spanner in prima staat.
De voiture heeft lang stil gestaan en het vermoeden is nu dat de brandstof dermate verouderd is dat deze plak afgeeft aan de stelen van de inlaatkleppen waardoor ze gaan plakken.
Heeft iemand hier ervaring mee gehad?

Tevens wil ik mijn oliepomp demonteren, de onderste deksel is gedemonteerd en de centrale bout van de pomp is los maar geen beweging. Vergeet ik iets???
Groet Robert

In the sky, there is no limit.

Profiel  
 
prestige turbo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 12-05-2013

Gepost: 02 januari 2014 07:45 PM
  [ # 4 ]

Dat is weer geen fijn nieuws…

Hoe lang heeft de CX dan stilgestaan?

Citroen CX 2500 prestige turbo

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4932
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 02 januari 2014 08:08 PM
  [ # 5 ]

Jammer dat je nu weer met hetzelfde probleem zit. Waterman had een link gepost naar mijn draadje en ik had hetzelfde probleem met de DS en dat had zijn oorsprong in de benzinetank. Beetje aanslag op de klepsteel en hij gaan niet meer dicht onder de kracht van de klepveer. Bij mij gingen er zelfs twee stoterstangen krom.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 januari 2014 08:11 PM
  [ # 6 ]

Een tip: na lange tijd stilstaan kleppendeksel er af en met een hamer even een tik op het “klepuiteinde” van elke tuimelaar geven. Dan zie je welke er vastzitten, of heb je er voor gezorgd dat ze niet meer vastzitten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 02 januari 2014 08:44 PM
  [ # 7 ]

De auto heeft totaal ruim 15 jaar stilgestaan. Maar geen zorgen, hij zal en moet weer op de weg komen

In the sky, there is no limit.

Profiel  
 
Gepost: 02 januari 2014 08:48 PM
  [ # 8 ]
Han S schreef:

Jammer dat je nu weer met hetzelfde probleem zit. Waterman had een link gepost naar mijn draadje en ik had hetzelfde probleem met de DS en dat had zijn oorsprong in de benzinetank. Beetje aanslag op de klepsteel en hij gaan niet meer dicht onder de kracht van de klepveer. Bij mij gingen er zelfs twee stoterstangen krom.

Ja, ik heb weer even teruggelezen. Vermoedelijk is het inderdaad oude brandstof die gaat plakken na afkoeling op de stelen van de kleppen. Na twee dagen sleutelen en starten komt deze tik hard aan.
Maar in juni 2014 gaat ie toch echt naar het CX evenement in Frankrijk

In the sky, there is no limit.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4932
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 02 januari 2014 08:52 PM
  [ # 9 ]

En zo is dat! Maar ik zou wel even in de tank gluren.

Profiel  
 
Gepost: 02 januari 2014 09:02 PM
  [ # 10 ]
Han S schreef:

En zo is dat! Maar ik zou wel even in de tank gluren.

Ja die gaat er zeker onderuit, lekker spoelen en tevens alle leidingen spoelen en filters. Zal laten weten hoe het afloopt.
ballon

In the sky, there is no limit.

Profiel  
 
prestige turbo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 12-05-2013

Gepost: 02 januari 2014 09:04 PM
  [ # 11 ]

heb je tussendoor nog een foto van je CX?

Citroen CX 2500 prestige turbo

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 januari 2014 09:08 PM
  [ # 12 ]

Shit zeg!! Ik heb nog nooit gehoord van plak afzetting maar daar heb je nu niks aan. Kan het geen roest op de stelen zijn? Of de timing staat een tand verkeerd? In dat geval gaat het nèt goed, maar niet altijd.. Na opwarmen zet er het een en ander uit en dan… Knak.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 02 januari 2014 09:08 PM
  [ # 13 ]
chevron01 schreef:

De auto heeft totaal ruim 15 jaar stilgestaan.

dan is er vast meer wat aandacht behoeft.
of heb je al veel gedaan?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Gepost: 02 januari 2014 09:14 PM
  [ # 14 ]
prestige turbo schreef:

heb je tussendoor nog een foto van je CX?

Nee niet echt, heb deze destijds gekocht en heeft alleen maar gestaan. Nu wordt het echter tijd dat zij het daglicht weer gaat zien.

In the sky, there is no limit.

Profiel  
 
Gepost: 02 januari 2014 09:15 PM
  [ # 15 ]
bogaard77 schreef:

Shit zeg!! Ik heb nog nooit gehoord van plak afzetting maar daar heb je nu niks aan. Kan het geen roest op de stelen zijn? Of de timing staat een tand verkeerd? In dat geval gaat het nèt goed, maar niet altijd.. Na opwarmen zet er het een en ander uit en dan… Knak.

Deze kleppen waren al nieuw geplaatst, timing klopt.,
Het is waarschijnlijk echt door plak van oude brandstof.

In the sky, there is no limit.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook