Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010
- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
jev schreef:V-zesserke schreef:
Nee, voor mij is die Ds3 de beste uit de DS reeks
De DS3 is een leuk karretje, maar “de beste uit de DS reeks”? Neuh, de DS4 van ‘dinneke maakt op mij een solidere indruk en rijdt als een beest (mag ook wel met 200pk onder de kap). Groter, comfortabeler, een stuk meer auto. Mooier? Nee, dat niet . De DS5 ken ik alleen van zijn uiterlijk (dat ik persoonlijk niet zo fantastisch vind), maar hij heeft het imago van een goed rijdend vehicle.
Ik zal er niet rouwig om zijn als mijn DS3 over een paar jaar vervangen gaat worden, heb liever toch een wat grotere wagen; de V40 crosscountry maakt een goede kans (mooi interieur en rijdt heerlijk).
Heb de Ds4 dank zij mijn dealer eens kunnen proefrijden in de 200 pk versie, en idd fijne wagen maar toch overtuigde hij niet helemaal. Ik vond het rijgedrag nogal nerveus en de prestaties zijn o.k. maar ik had er eerlijk gezegd meer van verwacht. Vermoedelijk omdat de versnellingen nogal lang gekozen zijn, een kwaal die je tegenwoordig wel eens meer tegenkomt met dank aan de milieulobby en hij zou het behoorlijk moeilijk gehad hebben met mijn Xantia V6 Activa die een snellere indruk maakt (cijfermatig zal het ongeveer gelijkaardig zijn). Wel een mooie sound die Thp 200 maar ook daar doet de V6 helemaal niet onder.
Ach zoveel mensen zoveel meningen zeker .
De Xantia V6 Activa is een totaal andere wagen uit een andere tijd. Een ongeblazen 3 liter V6 ten opzichte van een schakelluie 1.6 turbo, dat is wel wat anders. Je moet op een totaal andere manier rijden met die DS4; maximum koppel al bij 1700 tpm (bij die V6 ligt dat bij 4000 tpm). ‘dinneke vindt de DS3 te zenuwachtig terwijl ik me regelmatig zit te verbijten als ik er naast zit omdat ze veel te laat terugschakelt. De DS4 kan je makkelijk 50 in de 5 rijden en 70 in de 6. In de DS3 moet je dat niet proberen, dat vindt’ie niet leuk. De DS4 moet je veel sneller opschakelen, maar je hebt dan ook heel vroeg veel koppel beschikbaar en dan wordt ‘t leuk. Vooral in de tussensprints op de snelweg merk je dat enorm; terugschakelen om even ergens vlot langs te gaan is bijna niet nodig, de DS3 schakel je dan vaak toch wel even terug van 6 naar 4 (waarom dat ding überhaupt een 5 heeft ontgaat me wel eens ).
Het gedrag van die V6 lijkt (op brandstofverbruik na) sterk op dat van de DS3 THP. De vering en het weggedrag van de Xantia uiteraard totaal niet .
Grom. Vandaag de V40 Cross Country T4 gereden. Heeft iemand soms ergens zo’n 60 paarden los zien lopen op de A1 of A27? Dan graag retour aan de Volvo-dealer! Hoe kan een bak met 180 pk zo traag zijn? Blijf toch nog maar even bij de DS3 denk ik…
Wat weegt zo’n V40 cross country? ‘t zal ook wel zijn hoe het vermogen er uit komt natuurlijk.
De V40 weegt zo’n 200kg meer dan de DS3 op een max. koppel dat exact gelijk is (maar wel vlakker). Het extra gewicht verklaart wel waarom hij iets trager zou zijn maar het verschil is ook weer niet wereldschokkend (twee passagiers met bagage en het verschil in gewicht is nihil).
Ik heb ze eens naast elkaar gezet op autoweek, met als vergelijking ook de DS4 THP 200 er naast (die laatste voelt veel sneller dan de volvo maar zou dat niet zijn volgens de cijfertjes): http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=55308&id2=70413&id3=60990
Het enige dat opvalt is hoe veel minder CO2 het volvo-blok uitstoot, alsof het ding flink geknepen wordt ergens. Ik heb helaas nog geen vermogen- en koppelkrommesx van beide motoren kunnen vinden.
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Als je geen koppelkromme hebt gezien kun je ook niet zeggen dat het koppel vlakker is. Alleen dat het eerder bereikt wordt.
De Volvo is een Eco-hok met bijbehorende eigenschappen en die zou je dus relatief laag in de toeren moeten rijden, vanwege het maximale koppel bij lagere toerentallen. De DS3 is een sportieve uitvoering en heeft ‘snel aanvoelen’ als primair doel. Dat zal ook tot uiting komen in het programma van de ECU.
Het verschil is eventueel ook te verklaren doordat overbrengingsverhoudingen subtiel anders zijn, in combinatie met misschien een andere afrolomtrek van de wielen.
Komt bij dat je in de DS3 laag zit en in een Cross Country uitvoering van de Volvo gewoon hoger zit, waardoor je snelheidsbeleving heel anders is. Ter vergelijking: Toen ik even een rondje in de nieuwe VW Transporter T5 (2.0 BiTDI, 180pk, 4Motion) van mijn oom reed, dacht ik me in de 60-zone aardig aan de snelheid te houden. In werkelijkheid reed ik 100km/h.
Bottomline: Gewoon lekker bij de DS3 blijven. Is toch veel leuker dan zo’n hoge bak en je ziet ‘m toch nét wat minder. Want 3-deurs en daar zijn veel mensen bang voor.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
Het verhaal van de koppel-kromme die vlakker zou zijn komt bij de dealer vandaan. Ik ben naarstig op zoek naar krommes, dus als iemand er eentje heeft van de DS3 THP dan ben ik hem/haar eeuwig dankbaar .
Qua hoogte is er een surprise: de DS3 is “wel 12mm” lager dan de V40 CC (inclusief diens dakrail!). Ga er maar eens in zitten, dan zal je opvallen hoe laag je zit in zo’n ding (een indruk die nog eens wordt versterkt doordat de deuren hoger zijn).
Ook op het volvo forum is de consensus overigens ook dat de T3 en T4 motoren “oomph” missen. Tunen schijnt wel iets te helpen, maar men heeft zo z’n twijfels of de bak dat aan kan. Daar roept men meteen: “ga voor de diesel”. Ja, duh… dat dat een hele sloot geld meer kost doet daar blijkbaar niet zo ter zake. Die D3 en D4 motoren zijn overigens wel heerlijke 5-in-lijn powerhouses.
De DS3 is en blijft een leuk autootje, maar ik wil toch echt net een beetje meer ruimte en comfort op de lange afstand.
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Och. Nu ik mijn C5 heb met z’n veerbollen merk ik idd hoe comfort ook kan.
Bij de DS3 voel je elk hobbeltje en elk richeltje in de weg.
Als de consensus is dat de T3 en T4 motoren wat oempf missen, is een suggestie voor de diesel zo gek nog niet. Je zou toch niet om een paar centen een vervelend rijdende auto willen? Continu het gevoel hebben vermogen te missen rijdt onprettig. En daar heb je toch duizenden euro’s aan uitgegeven. Je gaat jezelf voor de kop slaan als je op zo’n groot bedrag net wat te weinig hebt uitgegeven.
Goed, persoonlijk ben ik niet in de positie om een nieuwe auto te kunnen kopen. En ik zou het vanwege de enorme afschrijving ook niet willen.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 04-11-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
- DS 3 1.6 THP 156 pk sport chic
- DS 3 racing 207 pk
Heb je hier iets aan, de vermogens uitdraai van voor en na chippen.
DS3 Racing 230 PK
Friends 208GTI
Super, dank je wel! Nu nog maar eens op het volvo forum gaan pushen of daar niet iemand rondloopt die het zelfde ooit gedaan heeft (zal er toch vast wel zijn…).
Wat voor velgen / banden zaten hier onder trouwens, de standaard 17” Bellone of iets anders?
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 04-11-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
- DS 3 1.6 THP 156 pk sport chic
- DS 3 racing 207 pk
18 inch velgen,banden 215-40-18
DS3 Racing 230 PK
Friends 208GTI
Okay. Maakt ook niet heel veel uit als het goed is.
Heb inmiddels de grafieken van de V40. Het koppel van de T4 is erg breed en vlak, vanaf 1540tpm door tot zo rond de 4700tpm in een vrijwel rechte horizontale lijn. Maar… je kan ‘m door Volvo zelf al laten helpen, dan wordt de overboost overal ingezet en dat tilt het koppel naar 280 Nm. Maar eens kijken of ik iemand kan vinden die dat gedaan heeft en of dat een wezenlijk verschil maakt.
En anders misschien toch maar diesel overwegen… €800 per jaar aan MRB extra vind ik alleen wel vrij veel, dat verdien ik zeker niet terug met de 15000km/jaar die we nu rijden.
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Misschien is het dan inderdaad beter om geen diesel te nemen. Weinig kilometers op jaarbasis houdt meestal ook in dat er vaak korte ritjes met de auto gereden worden.
Dat houdt dan weer in dat de boel snel vervuild zal raken, zeker met zo’n moderne diesel met allerlei milieutrucjes, omdat ‘ie niet vaak lekker warm wordt.
Dan krijg je na een tijdje problemen met inhouden, vage storingen en niet lekker lopen.
Waarom zou je niet naar een gebruikte C5 met Hydractive kijken? Nieuwe auto’s schrijf je vooral een hoop op af.
En comfort en ruimte is precies wat die dingen bieden.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
Korte ritjes ( < 20km) worden er niet of nauwelijks mee gereden, daar hebben we een smart voor. De DS3 staat nu door de week meestal helemaal stil en in het weekend is het meeste snelweg.
Een C5 is wel weer erg groot en de hydro-vering komt er niet, daar wordt de missus steevast misselijk in.