Nou ben ik weer. Xm trilt weer rond de 120.
Had het al met zomer banden. Winter banden eronder. Zelfde.
Vrijdag de hele boel laten balanceren, maakt niet uit.
Zaterdag naar frankrijk, heen en terrug 1100km
Bij de zelfde snelheid trilt de XM niet altijd. soms is het weg.
Kan er maar niet achter komen waar dat nu aan ligt. Wel of geen gas. Helling op of af.
Ik durf hem niet in zijn N te zetten met 120kmh
Iemand nog een idee?
Uitlijnen al tijd geleden, maar maakt voor trillen niet uit dacht ik.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Hoe heb je de wielen laten balanceren? Gewoon wielen eraf en per stuk gebalanceerd?
Inderdaad los.
Maar met zoveel verschillende velgen. Dat is het denk ik niet.
Ik heb nu het vermoeden dat de linker voorremklauw niet goed is.
Is eeb revisi geval. Maar vertrouw het niet.
Komt ook niet helemaal goed vrij.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik vroeg dat omdat ik zelf ook een tijd heb zitten kloten met balanceren. Dat was over nadat ik bij mijn eigen garage - XM specialist - de wagen min of meer handmatig aan de wagen heb laten balanceren. Er komt dan een stukje inzicht en gevoel bij kijken wat de doorsnee bandenman ontbeert. Kun je een hele discussie over houden, maar wat telt is het resultaat. Ik zou er even een ritje naar Boxmeer voor over hebben voordat je aan fishing expeditions begint…..uitlijnen heeft er inderdaad niets mee van doen.
Ga eerst de remklauw vervangen, die is toch niet goed. Ga een gebruikt opzoeken en helemaal schoonmaken.
Werkt dat niet, boxmeer zeker een idee!
Bij die specialist nimmer geweest.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Hij heet Wil Wijnhoven, de xm club heeft er laatst haar sleutelmeeting gehouden. Het is een geweldige specialist, de beste die ik ken. Dat is ook geen wonder, ik ken er maar 1 )
Zijn je handremkabels nog wel goed? Ik heb ook diverse onduidelijke klachten gehad, waaronder trillen. Sinds ik de handremkabels vervangen heb, rijdt, stuurt en remt de auto veel beter. Doordat bij de linker de buitenmantel op 2 plaatsen stuk was, kwam de remklauw niet goed vrij. Rechts was al niet veel beter.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Wat ik nog aan het lijstje met mogelijke oplossingen kan toevoegen is het grondig schoonmaken van de naafvlakken.
Kan echt een wereld van verschil opleveren.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
verkuilm schreef:
Ik durf hem niet in zijn N te zetten met 120 kmh
Zou ik toch maar doen. Kan zonder gevaar.
Als het trillen dan verandert of weg is zit het vrij zeker in de aandrijflijn.
Je kan ook proberen om met je gaspedaal de overgang te zoeken van aandrijven naar aangedreven worden.
Kijk eens naar het steunlager in de rechter aandrijfas. Als dat gaar is krijg je ook dit soort vaag gedrag, tot het echt kapot is. Dan weet je het gelijk ook zeker.
Vervangen is geen heksentoer.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Handremkabels, zijn zeker niet nieuw. Ga ik die vervangen. Gebruik de handrem nooit.
Goede idee.
Naafvlakken ga ik nog eens zorgvuldig bekijken.
Oke dat kun dus rijdend in zijn N.
Tussenlager ook al aangedacht. Ik heb de aandrijfas twee jaar geleden vernieuwd. Toen ten onrechte was niks mis met de oude bleek.
Maar de as moet eruit om het lager te checken.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Andre remklauw erop linksvoor.
Was wel nodig! Zoiezo was deze bijna uit elkaar gevallen. De bout van de geleidebus was er bijna uit.
Maar nu loopt de XM goed vrij. Die andere klauw bleef te veel hangen.
Trillen is veeeeel minder. Maar nog niet helemaal weg.
Als ik in zijn N rijd trilt ie ook.
Handremkabels zijn goed zover ik kan zien.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980