Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik kan een doffe donkerrode driedeurs AX 11 RE kopen met 175K KM voor m’n vriendin, met APK tot 12 mei 2006, zonder deuken, met een roestgaatje in de kofferbak en linker binnenscherm en een iets groter gat in de bodem onder de bijrijdersplaats, en met de volgende bekende gebreken:
*Aandrijfashoes wielzijde links
*achterbanden weinig profiel (APK opmerking vorig jaar dus zullen nu wel op zijn)
*schokdempers links voor en achter lekken (ook APK opmerking vorig jaar, heb zelf niks kunnen ontdekken)
*motor wil soms af slaan met ingetrapte koppeling als je aan het afremmen bent.
*versleten stoelen (ten minste, ben BX gewend en vind deze dingen nogal
slap).
*stoelverstelling nogal slecht, lagen stukken kunstof in de kofferbak
*slangetje tussen kleppendeksel en luchtfilterslang is kapot (peanuts, heb ik vervangen in 1 minuut)
*volgens deksel is distributieriem vervangen bij 128K KM.
De pook van de vierbak heeft een wel erg grote slag, en voelt een beetje slap. Is dat AX eigen? Heb nooit eerder in een AX gereden.
Voor de rest is het een nette auto.
dorpels geen roest, geen gerammel uit het onderstel, geen lekkage bij de remcilinders, geen vreemd remgedrag (trillingen/scheeftrekken), motor trekt goed, geen geluid uit de bak, geen mechanisch geluid uit de motor, geen slippende koppeling, geen grote olielekkage bij cilinderkop kunnen ontdekken
Ik heb de gewoonte alles zelf te doen, alleen schokdemper voor vervangen heb ik geen gereedschap voor. Das het nadeel als je geen hydropneumatische vering hebt.
Wat vinden jullie?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Tsja, dat is geen koopje. Maar knetterduur is het ook weer niet.
Laat ik het zo zeggen. Als een AX eenmaal echt aan het doorroesten is, dan houdt ie daar ook niet meer mee op. Als ik je lijstje van gebreken lees gaat ie misschien nog één APK mee na mei 2006.
Al met al, ik zou het niet doen. Voor dat geld moet er toch wel iets degelijkers te vinden zijn volgens mij.
Veerspanners kan ik je wel lenen als je wilt.
laten staan.
why?
sleutelbak roestvirus puinhoop.
er zijn meer dan genoeg betere koopjes.
en als je al een Citroen koopt met wat werk, zorg dan op zijn minst dat het een deukevrij roestvrije auto is.
technisch werk is vaak goed te maken zonder bizarre kosten.
roest en laswerk is onooglijk en imo hopeloos.
deuken repareren is duurder dan heel de auto (als je het tenminste goed wil doen) en doe je het plamuurspuitbusverhaal,dan ziet het er niet uit,en dus is het de moeite en geld niet waard.
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Och het exterieur heeft niks hoor, de lak is gewoon dof. Laswerk is minimaal: kofferbak is geen afkeur, bodem is plaatje inlassen en dat is op mijn manier 2 uurtjes werk (heb zelf materialen + lasapparaat). Het gaatje tussen accu en koplamp is niet dramatisch en mag wat mij betreft met wat roestomvormer blijven bestaan. Is immers ook geen afkeur. Zie je toch niks van en het verband ben je pas kwijt na een aanrijding.
Het meeste werk zijn gewoon de aandrijfashoes, distributieriem (kan nog een jaartje denk ik) en de schokdemper. Achterbanden vervangen en wielen balanceren kan ik ook zelf (zelf gedaan bij m’n CX), voor de rest zou ik voor een appel en een ei stoelen uit een sloper kunnen plukken. Passen BX stoelen trouwens?
Trouwens, ik kan gratis een brug gebruiken. Ik zie eerlijk gezegd niet veel AXjes voor onder de 500. De meesten zijn toch flink duurder dan de gemiddelde BX en daar ben ik al niet bang voor.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Och het exterieur heeft niks hoor, de lak is gewoon dof. Laswerk is minimaal: kofferbak is geen afkeur, bodem is plaatje inlassen en dat is op mijn manier 2 uurtjes werk (heb zelf materialen + lasapparaat). Het gaatje tussen accu en koplamp is niet dramatisch en mag wat mij betreft met wat roestomvormer blijven bestaan. Is immers ook geen afkeur. Zie je toch niks van en het verband ben je pas kwijt na een aanrijding.
Het meeste werk zijn gewoon de aandrijfashoes, distributieriem (kan nog een jaartje denk ik) en de schokdemper. Achterbanden vervangen en wielen balanceren kan ik ook zelf (zelf gedaan bij m’n CX), voor de rest zou ik voor een appel en een ei stoelen uit een sloper kunnen plukken. Passen BX stoelen trouwens?
als je bovenstaand als antwoord geeft,waarom vraag je het hier dan.\\
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Rob GT schreef:Hehe, de schokdempers vervangen is idd een handigheidje… of niet antoine
Ik zou het trouwens niet doen, zit toch aardig wat werk aan hoor! Vergis je niet!
Dank je wel voor de tip maar dat ding is verlaagd (=taboe) en loopt helemaal niet meer. Aangezien ik niet weet wat de oorzaak daarvan kan zijn vind ik dat een onnodig risico.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
kakanox schreef:ik weet een GT carb te koop voor 350. lijkt me een betere keus…
krijg je iig weer wat voor terug als ‘t toch niks blijkt te zijn. en hij loopt prima, gedeeltelijk gereviseerd blokje geloof ik.
Het probleem is dat de auto niet voor mezelf is maar mogelijk voor mijn vriendin. Die is meer geinteresserd in een laag verbruik dan een sloot vermogen en flintsende acceleratie. Natuurlijk vind ik een AX GT op carbs leuk maar ik moet nog van een auto af, heb er te veel
Maar bedankt voor de tip!
Zal nog even vragen aan een maatje van me die nu een te dure BX 16V rijdt.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Rob GT schreef:
Dank je wel voor de tip maar dat ding is verlaagd (=taboe) en loopt helemaal niet meer. Aangezien ik niet weet wat de oorzaak daarvan kan zijn vind ik dat een onnodig risico.
Nou, een lege accu lijkt me
Schokdemper achter is een kwestie van 2 of 3 bouten, heel erg simpel. Voor is wat minder makkelijk maar ook goed te doen. (Een auto verlagen of weer terug verhogen is simpeler trouwens) Om de voorste schokdemper goed te vervangen moet je eigenlijk wel speciaal gereedschap hebben. Maar met een schroevendraaier, hamer, ducktape en waterpomptang lukt het ook.
Je kunt natuurlijk ook gewoon een complete veerpoot van de sloop halen, is nóg simpeler.
[quote author=“Rob GTOm de voorste schokdemper goed te vervangen moet je eigenlijk wel speciaal gereedschap hebben. Maar met een schroevendraaier, hamer, ducktape en waterpomptang lukt het ook.
: Ducktape en waterpomptang?
Je bedoelt dat toch niet in plaats van een veerspanner hè?
Voor de rest heb je wel gelijk trouwens.
Haha, nee. Ik bedoelde alleen de schokdemper uit de veerpoot halen. Moet je dat koperachtige ding losdraaien…
Oh god ja, nou herinner ik het me weer.
Het zweet breekt me spontaan weer uit.
Wat een rotklus was dat met een tennisarm, auw!!!