Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
bogaard77 schreef:Nee. Alleen ingeslagen nummer telt.
Wat gaat dat toch makkelijk in Nederland
Zo te horen komt het einde in zicht !
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Lijkt er inderdaad wel op!
Nog een paar dingen te doen: Spadborden, voorklep , toeter monteren en stuurhuis lekdicht maken.
Oja, nog een stoel erin zetten en deuren afstellen.
Over dat laatste heb ik een vraag:
Weet iemand wat is de afstand tussen de A-stijl en de bovenkant van de deur?
Daar zit nogal flink verschil tussen en ik kon dit niet vinden in de werkplaatsboeken.
Ik denk niet dat daar een standaard voor is. kwestie van inzicht lijkt mij. En dat heb je zeker. :-))
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Afstellen van de koetswerkdelen staat in de aide memoire hoofdstuk S-840-0
Desnoods scan ik dat wel even in .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Dank je!
Maar ik heb dit deel (V) met de afstelling van de carrosserie al.
Kon deze deurafstelling niet zo snel vinden, morgen nog eens goed kijken.
Groet,
Maarten
ok, na een korte Citoen-SM-pauze (even tijd genomen om een motorfiets te restaureren) ben ik aan het stuurhuis begonnen.
Na een paar keer proefdraaien bleek dat mijn stuurhuis flink lekt. Eigenlijk alleen op de ingaande as (vanaf stuur).
Ik had daar dus een O-ring verwacht, maar die zat er niet (alleen een lagerbus).
Inmiddels is het stuurhuis eruit en ik heb de eerste onderdelen losgemaakt.
Niet goed in het manual gelezen, dus vergeten om tandwiel te markeren.
Nu lijkt het erop dat het stuurhuis eerder uit elkaar gehaald is want er stonden al markeringen (kras) op de tandwielen.
Kan ik dit controleren? Wat moet de stand van tandwiel (nok-schijf) ongeveer zijn als het stuur in middenstand (of uiterste stand) staat?
-> tips zijn welkom !
Klopt het dat er in dit huis eigenlijk geen olie hoort? (er zaten ook nog wat klodders vet in)...
Tja, ik het manual eens bestuderen en dan beslissen of ik het stuurhuis reviseer of alles weer in elkaar zet en gereviseerde koop.
Ziet er toch wel complex uit….
groet!
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als ik het goed heb hoort er geen olie in het huis. Die olie (lhm) kan uit de “diravi” cilinder komen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank je voor de snelle reactie!
-> Wat is precies het diravi-deel?
Is het het deel in de hoezen?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. Het deel op de foto dat groen is..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ok, begin ik daarmee!
Even voor de snap (lees: kwartje begint te vallen).
De diravi werking: wordt de “rol” (diravi cilinder) op de nokschijf geduwd om het stuur weer recht te zetten?
In dat geval moet de nok dus in rechtuit stand niet richting diravi wijzen.
Ik neem nog een wijntje
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij rechtuit moet de rol van de plunjer (die uit het groene deel komt) in het “deukje” van de schijf met de nok komen. Proost!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Er hoort inderdaad geen olie in. Wel vet. De enige manier om dit goed af te stellen is een test bank om de juiste nulstand te bepalen. Als je het stuurhuis eerst inbouwt kan het wel eens tegen vallen. Op de manier zoals hier eerder omschreven klopt niet altijd. Het kan zijn dat je de eivormige schijf nog wel een paar keer moet verdraaien. Ondanks dat je zou zeggen de nul stand makkelijk te bepalen is. Klopt het niet altijd met de realiteit.
Er zijn nog geen gereviseerde stuurhuizen in de handel. Je bent dus op je zelf aan gewezen. Het lijkt moeilijker dan je denk. Komt vast helemaal goed. succes.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zit te denken, er moet een manier zijn om het “nulpunt” te bepalen zonder een testbank te bouwen. Het stuurhuis, en dan in het bijzonder de conische bout in het midden waar de beide stuurstangen op komen, moet een bepaalde “nulstand” hebben, net zoals bij de DS. Ik ga er eens een boekje op naslaan want als je het nulpunt van die centrale bout weet, dan weet je ook dat je appelschijf op dat moment in de rechtuitstand moet staan toch?
Edit: niet gevonden in het boek. Wie o wie gaat er even bij z’n sm meten wat de afstand van het hart van de centrale bout is tot het hart van de as waar het stuurwiel op aangesloten wordt met de wielen in de rechtuitstand?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dan zal je toch alles eerst moeten in bouwen en druk moeten opbouwen om te kunnen controleren of je appel/ei vormige schijf op het juiste nul punt staat. Als ie niet goed staat duwt ie de centrale bout van zelf naar nul stand van de diravi. Zoals jij in mijn draadje hebt kunnen lezen heb ik het zelfde probleem onder vonden.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
U-Niek schreef:
Er zijn nog geen gereviseerde stuurhuizen in de handel. Je bent dus op je zelf aan gewezen. Het lijkt moeilijker dan je denk. Komt vast helemaal goed. succes.
Je kan je stuurhuis door chyparse laten reviseren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>