Beste Citroën-forum lezers,
Mijn naam is Paul Jansen en heb al sinds 2001 divers Visa’s en C15’s in mijn bezit (gehad).
Waaronder een C15, die ik in 2003 nieuw in België kocht. Momenteel bezit ik een roomwitte Visa GTi uit 1985 en een Visa Leader diesel uit 1986. Met deze 2 Citroën maak ik samen ongeveer 2000km per jaar. Voor de dagelijkse km’s heb ik een leaseauto ter beschikking, zodat mijn Visa’s een rustige oude dag hebben.
Al jaren volg ik met enige regelmaat dit forum, maar plaats zelden een bericht, echter heb ik nu een vraag…
Momenteel heb ik contact met de dochter van een franse eigenaar van een mooie bijzondere Citroën Visa 11RE uit 1983 en als we het over de prijs eens worden, kan ik me de nieuwe eigenaar van deze auto noemen.
De auto staat in Noord-west Frankrijk en wil de auto het liefst naar huis rijden (750km) als ik deze ga ophalen.
Nu hoor ik wel eens verhalen van mensen die de auto op frans kenteken naar huis te rijden, maar kan iemand mij vertellen hoe ik dat doe?
Moet ik een frans exportkenteken aanvragen (zoals in duitsland?)?
En hoe regel ik de verzekering? Of rij je de auto gewoon nog op de papieren en verzekering van de Franse eigenaar naar huis?
Hoe ik de auto op Nederlands kenteken krijg weet ik, maar wil weten óf iemand ervaring heeft met t naar huis rijden op Franse kentekenplaten.
Zie jullie reacties graag tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Paul Jansen
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Leuke verzameling wordt het zo, misschien dat deze post de aftrap is om wat meer van je auto’s op het forum te laten zien? En natuurlijk willen we naderhand graag je hele haalverhaal horen!
On-topic: Zelf heb ik twee jaar geleden mijn BX ook in Frankrijk gekocht en teruggereden. Ik liep tegen dezelfde vragen aan als jij. Verzekering vond ik het meest belangrijk, dat heb ik gewoon op chassisnummer gedaan bij Diks, hoewel dat wel duur was. In het verleden schenen andere verzekeringsmaatschappijen het ook wel eens te doen met de belofte dat je daarna bij hen zou verzekeren, maar daar schijnen ze minder happig op geworden te zijn. Je zou je huidige verzekering voor de zekerheid nog even kunnen proberen, misschien dat ze voor een trouwe klant wel wat over hebben.
Wat betreft exportkentekens, die zoektocht heb ik na een tijdje maar opgegeven. Het was zo’n wirwar van soorten en uitzonderingen wat betreft geldigheid dat ik het er maar op gewaagd heb. De Franse platen blijven gewoon op de auto zitten, dus direct opvallen zal je niet, zeker niet het stuk door Frankrijk. Voor Nederland heb ik nog wel een veertiendagenvrijstelling voor BPM aangevraagd. Vooral voor ‘je weet maar nooit’, want je bent natuurlijk geen BPM verschuldigd bij import van een oudere auto. Het is in elk geval makkelijk en gratis online te doen, dus waarom niet.
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Officieel mag je dus niet in NL rijden met Frans kenteken, bpm vrijstelling of niet…
Daarom heb ik onlangs een oprijwagen gehuurd om een wagen op te halen. Was een oud beestje, maar tegen een zéér aantrekkelijk tarief.
Dus mocht je dat eventueel willen hoor ik het wel - dan kan ik je de gegevens doorgeven.
wat je ook kan overwegen is een (duits) 5-daags kenteken. 5 dagen geldig, inclusief WA-verzekering en de auto is niet verplicht APK/MOT/CT gekeurd te zijn. op die manier heb ik in 2009 een Saab 9000 CD Griffin uit München naar Nederland gereden.
http://www.vdcnederland.eu/nl/post/2_5_daags_kenteken.aspx
ik heb hier goede ervaring mee. het vereist wel wat rekenwerk, als het op geldigheidsduur van de platen aankomt, in combinatie met je reisplan. want: op de dag dat je ze bestelt, gaat de geldigheidsduur in. ze zijn dus al 1 dag ‘oud’ als je ze ontvangt. per saldo heb je dus 4 dagen om heen en weer naar je auto te komen. info die je moet aanleveren bij het bestellen van het kenteken (inclusief platen) is: chassisnummer en max. gewicht. kosten waren in 2009 € 200. maar daar kon ik geen oprijwagen voor huren om de Saab op te halen.
zo’n duits exportkenteken ziet er dan zo uit:
het maakt overigens niet uit waar de auto staat. toevallig stond de Saab in München, maar was origineel nieuw geleverd in België.
ik bestelde ze op woensdag begin van de middag, vertrok donderdagavond met de trein naar München en was vrijdag-avond met de Saab terug in Hilversum. officieel mag je dan niet meer met de auto over de Nederlandse wegen rijden, maar de politie knijpt een oogje dicht. ondanks dat, weet de politie inmiddels wel waar dit soort kentekens voor gebruikt worden. een prent wegens ‘rijden met buitenlands kenteken’ zal je dus niet zo gauw krijgen.
Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Michiel van Ginkel schreef:Officieel mag je dus niet in NL rijden met Frans kenteken, bpm vrijstelling of niet…
Waar staat dat geschreven? Volgens mij is dit niet verboden.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb mijn ami6 uit Cannes naar huis gereden op franse platen. In Cannes mn verzekering gebeld en het kenteken en chassis nummer doorgegeven. Was geen probleem.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
het is iets genuanceerder:
als Nederlands ingezetene mag je (in Nederland) niet rijden in een auto met buitenlands kenteken. ook niet als je (zoals hier) kunt aantonen dat de auto van jou is. en ook niet als de buitenlandse eigenaar bij jou in de auto zit. als het je lukt om met de franse platen ‘ongestraft’ naar (en in) Nederland te rijden, heb je mazzel (gehad). in het geval dat je aangehouden wordt, bedraagt de boete 30% van de BPM-naheffing. de politie zal dat dus eerst moeten gaan uitrekenen…
uitzondering schijnt dus te zijn: het 5 daags duits (of 21-daags Oostenrijks) exportkenteken. die kentekens zijn er juist voor gemaakt om een auto binnen Europa van A naar B te brengen, waarbij A en B NIET in hetzelfde land liggen.
Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Michiel van Ginkel schreef:Officieel mag je dus niet in NL rijden met Frans kenteken, bpm vrijstelling of niet…
Hier staat dat het WEL mag om als Nederlander met een in het buitenland geregistreerde auto in Nederland te rijden.
Als je dit exact opvolgt èn een tijdelijke verzekering op chassisnr. kan regelen, dan is er helemaal niets aan de hand.
En als je het goed plant, dan kan je de vrijstelling en verzekering ook nog gebruiken om naar de RDW te rijden.
Op deze manier heb ik mijn CX vanuit Frankrijk naar Nederland gereden.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
zwevend_tapijt schreef:In het geval dat je aangehouden wordt, bedraagt de boete 30% van de BPM-naheffing. de politie zal dat dus eerst moeten gaan uitrekenen…
De politie heeft niets over de afdracht van BMP te zeggen. Dit is een taak van de douane. Zij kunnen je staande houden, dan dien je een ontheffing te laten zien van par eXaMples link. Nogmaals, er is volgens mij geen enkel artikel waar de politie je op kan pakken zolang je verzekerd bent en het voertuig APK (CT) heeft.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Ook ik heb jaren geleden mijn CX met franse platen naar huis gereden. Netjes aangemeld bij de belastingdienst.
Let wel dat je alleen legaal door Frankrijk rijdt als de CT jonger dan 6 maanden is.
De CT kun je dan ook laten overnemen door de RDW als geldige APK.
Bij VWE.nl kun je voor 2 weken verzekeren op chassisnummer.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
zwevend_tapijt schreef:
zo’n duits exportkenteken ziet er dan zo uit:
En juist met dát kenteken mag je Duitsland NIET uit! Je moet, in het geval je een auto uit Duitsland haalt, een kentekenplaat halen met een rode datastrip!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
marcelka schreef:Let wel dat je alleen legaal door Frankrijk rijdt als de CT jonger dan 6 maanden is.
Volgens mij ook weer niet waar. Zelfs als een auto al 10 jaar geen CT meer heeft, kan je hem voor de CT laten keuren. De auto wordt vervolgens waarschijnlijk afgekeurd, maar je mag weer twee maanden legaal de (Franse) weg op om deze zaken te repareren. Met andere woorden, je hebt weer twee maanden CT. Het RDW neemt dit vervolgens weer over als twee maanden APK.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Ben ik effe blij dat ik een eigen autotrailer bezit.
Wat een gedoe allemaal…als ik dat zo lees…
Maar Paul is er nog niet zo maar uit, lijkt mij.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Dank voor jullie reactie.
Lees verhalen over hoe jullie in het (verre) verleden jullie nieuwe Franse bezit naar huis reden (of Saab), maar ben erg benieuwd of dat NU (na 1 jan 2014) nóg mag.
Als iemand uitsluitsel daarover heeft?? Graag!
Anders regel ik wel een autoambulance en een auto met een trekhaak, maar zelf naar huis rijden leek is veel leuker en gaat nog veel sneller ook!
Ik heb dat in 2006 met mijn Citroën Visa Diesel ook gedaan vanuit Hannover gedaan
(illegaal op groene handelskentekenplaten, omdat de verkoper dat zou regelen en dat verzaakt had en we ter plekke het Duits exportkenteken niet meer geregeld kregen en dat moet je wat als je daar staat op zaterdagmiddag).
Als iemand weet hoe het nu zit, hoor ik t graag….
Gr. Paul
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Het staat NU op de site van de belastingdienst, dus waarom zou het niet mogen?
Als het lukt met een verzekeringsmaatschappij (daar zit de crux denk ik) dan gewoon doen!
Het is een leuk avontuur! Maar dat wist je al…
Succes!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Visa leader diesel schreef:Als iemand uitsluitsel daarover heeft?? Graag!
Goed:
- Regel verzekering op chassis nummer (Rialto verzekert altijd)
- Vraag vrijstelling BPM aan
- Zorg dat de auto CT heeft
- Schrijf de auto over, neem 1 van de 3 papieren zelf mee als bewijs naast de carte grise
- Rijd naar NL op de Franse kentekenplaten
- Ga zsm naar het RDW, gewoon op Franse kentekenplaten
- Regel definitieve verzekering, APK en Nederlandse kentekenplaten
Niemand die je wat kan maken, je houdt je zo aan alle regeltjes. Reken onderweg niet op pechhulp van bv de ANWB.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi