Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Goedemorgen,
Sinds een aantal maanden lekt mijn 1999 XM Turbo C.T. motorolie. Ik heb er eens onder gelegen en het is niet helemaal duidelijk waar het vandaan komt. Het ontstaat ter hoogte van de carter-bout te hoogte van het oliefilter (zie foto’s).
Nu is mijn vraag, heeft iemand een idee waar de olie daadwerkelijk vandaan komt? Van de carterpakking of van de oliefilter?
Is een dergelijk olielek op deze locatie een bekende kwaal van de Turbo C.T. motor? Zo ja, hoe te verhelpen? Wellicht is het zowiezo goed om (preventief) de carterpakking te vervangen.
Tot slot, zou het lek ook van het oliefilter-deel kunnen komen?
Om te testen waar het vandaan kwam heb ik alle olie weggepoetst, en ben ik een stuk gaan rijden. Na 10 km, incl snelweg, weer gekeken en toen was er niks zichtbaar. Pas de volgende dag, wanneer de motor is afgekoeld, is een olie lek zichtbaar. Het lijkt dus alsof er alleen olie lekt tijdens het afkoelen of wanneer veel olie weer beneden in de motor is.
Zie foto’s.
Bij voorbaat dank!
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het kan het oliefilter zijn, maar ook de dikke O-ring van de warmtewisselaar. Die warmtewisselaar is het metalen ding wat tussen het oliefilter en het motorblok zit. Hij wordt met een grote O-ring afgedicht op het motorblok.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Dank voor je reactie!
Tussen het oliefilter en de warmtewisselaar zie ik geen olie lekken. Dan zal het tussen de warmtewisselaar en het motorblok vandaan komen. Is deze makkelijk te vervangen? Ik vervang waarschijnlijk zowel de carterpakking als de warmtewisselaar O-ring, wil er zeker van zijn dat het lek verholpen is.
Is dit te doen voor een beginnende doe-het-zelf-er?
De warmtewisselaar zit met een grote bout vast op het motorblok. Als het oliefilter er af is dan kun je er bij. Met een beetje mazzel zit alleen die bout los.
Als de carterpan aan de achterkant droog is dan zou ik me niet druk maken over de pakking. De motor ligt naar achteren gekanteld, dus zou je een lekkende pakking eerder achter dan voor merken.
De pan zit met kit vast, niet met een pakking. Dat fatsoenlijk loshalen is een hele klus. Been there, done that.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Bedankt voor de info! Ik ga dan inderdaad eerst de warmtewisselaar bekijken, het lijkt er ook op dat de olie daar vandaan komt.
De warmtewisselaar zit met een platte moer aan het blok geschroefd, lijkt me lastig met een ratel en dop los te halen.. Wil de moer niet kapot draaien.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Is met een grote ratel zo los te draaien hoor, zo vast zit het niet. Maar ik zou idd eerst kijken of die goed vast zit en anders een slagje na geven. Is 10 min werk.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Het is opgelost, was inderdaad de o-ring van de oliekoeler. Oliekoeler is inderdaad ook zeer makkelijk los te schroeven met een ratel. Bedankt voor jullie hulp! Zo houden we de XM-populatie een beetje in stand